Kitiltaná a robogókat Budapest belvárosából a Levegő Munkacsoport, megszűntetnék az ingyenes parkolását az utcában lakóknak is, valamint nem adnák vissza az autóknak a metrópótló miatt elvett sávokat sem.

Még több pénz parkolásra

„Javasoljuk a parkolási díjfizetés kiterjesztését és a díjak emelését, hiszen ez az egyik leghatékonyabb eszköz a gépjárműforgalom csökkentésére” – írja friss közleményében a Levegő Munkacsoport. A szervezet a közleményben azokat a javaslatokat listázza, amiket a Fővárosi Önkormányzatnak nyújtottak be a károsanyag-kibocsátás csökkentése és Budapest élhetőbbé tétele érdekében. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kitiltanék a robogókat

A civil szervezet javasolja továbbá a belső égésű motorral hajtott robogók kitiltását Budapest belvárosából, mivel „egy ilyen robogó egészségkárosító szénhidrogén-kibocsátása ezerszerese is lehet egy teherautóénak, csak rákkeltő benzolból százszor annyit bocsát ki, mint egy régebbi személyautó”.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Buszsáv helyett biciklisáv

A szervezet szerint az Üllői út, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út forgalomcsillapítása is kifejezetten gyorsan megvalósítható lenne, az M3-as metró felújítása után ezeken a főutakon a buszsávot nem kellene visszaadni az autóforgalomnak, hanem fizikailag elválasztott kerékpársávot és zöld sávot lehetne létrehozni itt.

Védett területek

Emellett javasolják iskolautcák kialakítását is, azaz, hogy „ahol csak lehetséges, a gyerekek biztonsága és egészségük megóvása érdekében korlátozzák a gépkocsik behajtását az iskolák melletti utcákba, különösen a reggeli érkezés és a délutáni távozás óráiban” – írja a Telex,

Célértékeket akarnak

Mivel a Fővárosi Közgyűlés két éve vállalta, hogy 2030-ig legalább 40 százalékkal csökken Budapesten az üvegházhatású gázok kibocsátása, de azóta kevés előrelépés történt az ügyben, a Levegő Munkacsoport javasolja azt is, hogy a Közgyűlés fogadjon el éves kibocsátási célértékeket és ezek elérését lehetővé tevő intézkedéseket.

Támogatják az emelést a lakók

„Amint az elmúlt hónapok tapasztalatai bizonyítják, a parkolási díjak emelése a nem helyben lakók részére a helyi lakók széles körű támogatottságát élvezi. Azt pedig, hogy a helyben lakók parkolási díjainak bizonyos mértékű emelését is elfogadják az érintettek, bizonyítja a Józsefvárosi Önkormányzat intézkedése is” – mondta el Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Józsefvárosi modell

Ahogy a Budapestkörnyéke.hu hírportálon beszámoltunk róla, Józsefváros nemrég megszüntette az ingyenes lakossági parkolást és 18 000 és 30 000 forint közötti összegben állapította meg részükre az éves díjat.

Megszűnik az ingyenes parkolás

A lakossági parkolási engedélyek korábban 100 százalékos önkormányzati támogatásban részesültek: ez a kedvezmény most lakásonként az első autó esetén 80 százalékára, a második autó esetén 50 százalékra csökkenhet. 

Zónásítják a díjakat

Aki az „A” zónában lakik, az évente lakásonként az első autóra 30.000 Ft-ot, a „B” zónában 24.000 Ft-ot, a „C” zónában 18.000 Ft-ot fizet. Az eddigi lakosonként helyett, ezután lakásonként 2 darab autóra kérhető lakossági parkolási engedély. Második autóra tehát a lakossági parkolás zónától függően 75.000, 60.000, illetve 45.000 forint lesz az éves parkolás.

Ingyenes parkolás

Orvos által kiadott igazolás benyújtásával 100%-os kedvezményt igényelhetnek a tartós betegségben szenvedő vagy rendszeresen járóbeteg-szakellátást igénybe vevő lakosok, illetve a kerületbe gépjárművel érkezők az ilyen ellátásokat igénylő kerületi lakosok szállítása érdekében. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: bicikliút – Fotó: MTI