Több telephelyen, óriási tartályokban őrzik Magyarország stratégiai kőolaj,- és üzemanyagkészletét. Nagy kérdés, hogy a tartályokban felhalmozott mennyiség meddig lenne ténylegesen elegendő, ha beütne a baj és teljesen leállnának az orosz szállítások. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára elárulta, hogy meddig húznánk.

Nincs üzemanyagbőség

„Tudomásul kell venni, hogy jelen pillanatban nincs üzemanyag bőség, előfordulhat, hogy egy-egy termék átmenetileg nem érhető el egy benzinkúton” – mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára a Növekedés.hu oldalnak. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Két ok miatt van gond

A szakember azt is elmondta, hogy az üzemanyagok esetleges hiányát alapvetően két tényező okozza. Az egyik az, hogy egyszerűen nincs annyi üzemanyag, ami elegendő lenne a korlátlan kiszolgáláshoz, a másik probléma logisztikai természetű. Teljesen átalakult a piac. Korábban, normál piaci körülmények között, a MOL látta el a magyarországi kutak mintegy hetven százalékát és harminc százalék az importőrök kezében volt.

Köszönjük, hogy a forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu – részletek itt.

 

Megterhelték a MOL-t

Most a piac zömét, de a hatósági áras termékek iránti igényt szinte már kizárólag a MOL szolgálja ki. Ez nagyon megterheli az olajtársaság logisztikai rendszerét, egyszerűen nincs elég kapacitás, kevés a szállítókocsi, és a növekvő távolságok miatt ezek már nem tudnak napi két-három fordulót megcsinálni, mint korábban, hanem csak napi egyet-kettőt, ami erősen korlátozza a kiszállított mennyiséget.

Szerencsére jön az orosz olaj

Az 1991-ben alakult MÁSZ, a Magyarországon működő jelentős olajtársaságok szakmai szövetsége, amelynek az érdekképviseleti tevékenységen túlmenően célja, hogy elősegítse az olajipar és -kereskedelem területén a fejlett piaci viszonyok kialakítását, a szabad verseny feltételein alapuló vállalkozást és kereskedést. A szövetség elnöke azt is elmondta, hogy elvileg a MOL meg tudná termelni a szükséges mennyiségű üzemanyagot, hiszen szerencsére az oroszországi kőolajvezetéken folyamatosan érkezik a kőolaj, amit fel is tud dolgozni a százhalombattai finomító.

20 százalékkal több üzemanyag fogy

Grád Ottó szerint fontos megjegyezni, hogy Magyarországon a legkevésbé sem csökkent a fogyasztás, szemben például Ausztriával, ahol a piaci árak szemmel láthatóan éreztetik hatásukat. „Nyugati szomszédunkban a korábbi időszakokhoz képest tizenöt százalékkal esett vissza az üzemanyagfogyasztás a drágulás miatt. Ehhez képest nálunk még magasabb is lett közel húsz százalékkal.” – mondta.

92 napra elegendő a tartalék

A Magyar Szénhidrogénkészletező Szövetség adatai szerint jelenleg 618,5 ktonna kőolaj, valamint 431,1ktonna gázolaj, és 231,1 ktonna benzin képezi a biztonsági készleteket, ez a szervezet szerint kilencvenkét napra elegendő mennyiség, de ennek felhasználását nemzetközi szerződésben rögzítették. A termék készletek átszámítva több, mint 800 millió liternyi üzemanyagnak felelnek meg, és nagyjából ekkora mennyiségű az ország kőolaj tartaléka is.

Stratégiai készlet

Az elmúlt években 250 millió dollárból épült ki az a szögesdrótokkal, kamerákkal őrzött tárolópark, amelyben az ország stratégiai készletét tárolják. Az 1993-ban született készletezési törvény alapján létrejött szövetség főként önálló társaságoktól bérelt létesítményekben tartja a három hónapos stratégiai tartalékot.

A tartalék 70 százaléka üzemanyag

A stratégiai tartalék össztételére vonatkozóan a magyar jogszabály az olaj és az olajtermék arányát határozza meg. 90 százalék lehet a kőolaj és a motorhajtó anyagok részesedése, a többi egyéb kőolajtermék lehet. Az egyes termékek arányáról a szövetség igazgatótanácsa dönt, az előző évi fogyasztás alapján. Magyarországon a stratégiai üzemanyag-tartalék 70 százaléka motorhajtó anyag, ennek harmada motorbenzin, kétharmada gázolaj. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Ez is érdekelhet:

Kiemelt kép: Olajtároló a százhalombattai olajfinomító területén – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu