Az érdekképviseleti szövetség főtitkára szerint a spájzolás és a feketekereskedelem – is fokozták az ellátási gondokat. Ehhez jöttek még az előállítási-szállítási oldal problémái.

Ezért alakult ki hiány

A benzinhiány sokkal hamarabb kialakult, már az év eleje óta jóval nagyobb a fogyasztás, mint a rendelkezésre álló üzemanyag-mennyiség – jelentette ki a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a Klubrádió Megbeszéljük című műsorában. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Traktorok a kutakon

Grád Ottó az üzemanyag-hiányt azzal magyarázta, hogy fogyasztás-többlet jelentős része egy a nagykeresekedelemből jött át a kiskereskedelembe. Tavaly októberben a mezőgazdasági gépek nagy része még nem töltőállomásokon tankolt, a nagykereskedők kiszállították a gazdaságokba az üzemanyagot. A 480 forintos üzemanyagot azonban a gazdák a nagykereskedőtől már nem kaphatták meg, ezért láthattak az emberek hatalmas traktorokat a benzinkutakon – magyarázta.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Nincs import, ha bukik rajta a beszállító

A spekulatív vásárlások – a spájzolás és a feketekereskedelem – is fokozták az ellátási gondokat. Ehhez jöttek aztán még az előállítási-szállítási oldal problémái: az importőr nem hoz be 6-700 forintos üzemanyagot, hogy 480 forintért adja el, az üzemanyag 30 százalékát kitévő behozatal tehát eltűnt, a Mol pedig ezt nem tudta egymaga ellensúlyozni – összegzett Grád Ottó.

Kevesebbet kell fizetni a kutakon?

A világpiaci árak mostani csökkenéséről a főtitkár megjegyezte: a trend reményt ad arra, hogy feljebb már nem mennek az árak a következő napokban, hetekben, sőt, még arra is van esély, hogy néhány forinttal olcsóbb lesz az üzemanyag.

Nagy eltérések vannak

Nagy mértékű az ingadozás abban a tekintetben, hogy az árstop kedd esti feloldása után az egyes kutakon mennyiért adják az üzemanyagot. A literenkénti különbség akár a 100 forintot is elérheti. Mint az Index cikke alapján beszámoltunk róla, az OMW egyik kútján 661 forintba került a 95-ös benzin, a gázolajért pedig 719 forintot kérnek literenként.

Mennyi az annyi?

A Budafoki úton található a Shell-kúton a 95-ös benzin 691, a dízel pedig 842 forintba kerül, míg a Lukoilnál a 95-ös benzinért 709, a gázolajért pedig 739 forintot kérnek el. Mindez amiatt is érdekes, mert a holtankoljak.hu portál legutóbb arról számolt be, hogy szerdától az említetteknél jóval alacsonyabb átlagárakon lehet tankolni, még az árstop feloldása mellett is. Ők azt írták, hogy a két üzemanyagtípusnál ilyenek lehetnek az átlagárak: 95-ös benzin: 617 forint/liter gázolaj: 681 forint/liter.

Kedd esti feltöltés

A Szentesi Mozaik nevű online portál még az árstop bejelentése előtt számolt be fotókkal arról, hogy rengeteg üzemanyag érkezett hozzájuk. „Épp most érkezett meg 37 000 liter üzemanyag a Mol-kútra. Úgy hallottuk, hogy érkezett mindenfajta üzemanyag” – írták kedden, 20.35-kor közzétett posztjukban, amelyben arról is beszámoltak, hogy az említett kutat meg is rohanták az autósok.

Nem került veszélybe a betegellátás

A Totalcar szerkesztősége még kedden kereste fel Az Országos Mentőszolgálatot (OMSZ) azzal a kérdéssel, hogy az üzemanyaghiány mellett ők meg tudják-e oldani a tankolást. Válaszlevelében Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs és PR vezetője azt írta, hogy a mentőautók közlekedésében válaszadásukig nincs fennakadás. Az üzemanyag utántöltést valamennyi egység el tudta végezni, de ez sok esetben több időt, vagy másik töltőállomás felkeresését igényelte. A betegellátás nem került veszélybe.

Gondban a Mol

A Mol még az árstop feloldása előtt közölte egy levélben, hogy jövő hét hétfőig nem tudja kiszolgálni a partnereit. „A magyarországi ellátási helyzet kritikus: az importhiány és a pánikvásárlás nagyon komoly fuvarszervezési és ütemezési kihívást jelent számunkra” – áll a Mol keddi levélben, melyet üzleti partnereinek küldött.

Időre van szükségük

„Kevesebb üzemanyagot kell szétosztaniuk több partner és fogyasztó között, a kieső importot pedig a pozsonyi finomítóból kell pótolni, amely ugyancsak igénybe veszi a Mol szállítási kapacitásait. Azt írják, a Dunai Finomítóban elhárították a műszaki problémákat, de időre van még szükségük ahhoz, hogy elérjék a teljes gyártási kapacitást, és a logisztikában is utolérjék magukat.” A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

(Kiemelt képünk saját illusztráció.)