Ahogy írtunk róla, az új Duna-híd megépítése mellett több külső körvasúti megállóhely és a Dél Budai Centrum vasúti közlekedésének fejlesztését is jegelné az a jogszabálytervezet, amelyet a Lázár János minisztériuma hozott nyilvánosságra. Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár Facebook posztban reagált erre a hírre.

Országos projektek  

Ahogy azt tegnap megírtuk, az elkaszálni tervezett fővárosi beruházások a következők: a Ferencváros C elágazás – Kőbánya felső – Rákos – Rákosliget, valamint Rákos – Gyömrő vasúti vonalszakasz fejlesztése, Budapest, külső körvasúti megállóhelyek (Pestújhely, Újpalota, Rákosfalva, Rákosszentmihály), valamint Albertfalva (40a) megállóhely kiépítése, fejlesztése. Az Új Duna-híd és kapcsolódó közlekedési infrastruktúra előkészítés Budapesten, valamint a Dél Budai Centrum megközelíthetőségének fejlesztése. Ezek közül az első kettő az országos vasúti közlekedési projektek, a másik kettő a helyi közúti közlekedési projektek közé tartozik. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Februárban még rendben volt

A dolog érdekessége, hogy az Új Duna-híd (Galvani híd) és a kapcsolódó úthálózat megépítése, illetve a Kőbánya felső – Rákos -Rákosliget vasúti vonalszakasz fejlesztése elnevezésű tétel még a folytatásra érdemes projektek között szerepelt Lázár Jánosnak azon a listáján, amit idén februárban adtak ki – írta meg a Telex.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Újabb visszavonások

„Szomorú látni, hogy a mai hírek Magyarországon ismét kiemelt fontosságú, évtizedek óta tervben lévő és az EU által már támogatott vasúti előkészítések leállításáról és a beruházások visszavonásáról szólnak” – írta Facebook posztjában Vitézy Dávid.

Máshol gyorsítanak

„Például a miskolci fővonal romokban lévő (aki nem hiszi, tegyen egy sétát Rákos állomáson) budapesti bevezető szakasza kapcsán. Ehhez még csak hasonló sem történik sehol másutt Európában, Bulgáriától Portugáliáig felgyorsítják és nem leállítják a vasúti beruházásokat a klímaváltozás és az energiaválság fényében” – helyezte nemzetközi kontextusba a döntéseket.

Ellene volt a főpolgármester is

Kommentben reagált a Galvani-projekt leállítására is. „A budapesti városvezetés mindent elkövetett a Galvani híd ellen. Ezzel együtt a híd maga megkapta a környezetvédelmi és építési engedélyt, viszont a kapcsolódó úthálózat épp bírósági per alatt áll a tiltakozók és az önkormányzatok miatt.”

Elvesztegetett 4 milliárd

„Ebben a helyzetben, a per közben megszüntetni a beruházás kiemelt státuszát (amiről a szaktárca javaslata szól) pont olyan, mint egyszerűen felgyújtani vagy lehúzni a WC-n az előkészítésre eddig költött mintegy 4 milliárd forintot” – idézte fel a korábbi közlekedési államtitkár.

Bíróságon támadják meg az engedélyt

A BudaPestkörnyéke.hu júniusban írt arról, hogy a Pest Megyei Kormányhivatal a Galvani híd környezetvédelmi engedélyének megadása során több fontos szempontot is figyelmen kívül hagyott, ezért a Fővárosi Önkormányzat bíróságon támadja meg a kormányhivatali engedélyt.

Hiányzó konzultáció

A Főváros portálunkhoz eljuttatott közleménye szerint a kormányhivatal eljárása során érdemi konzultációra nem került sor, a Főváros legfontosabb észrevételeit az engedély megadásakor nem vették figyelembe. 

Kritikus környezeti hatások

A Pest Megyei Kormányhivatal hatásvizsgálata a Főváros szerint több ponton hiányos, például azért, mert csak a projekt első, Fehérvári úti csomóponttól a Gubacsi úti csomópontig tartó szakaszának közvetlen környezeti hatásait vizsgálta, de a Gubacsi út és az Üllői út közötti szakasz kritikus környezeti hatásaira nem tért ki.

Rezsicsökkentés, honvédelmi célok

A most megjelent tervezet emellett három vidéki beruházást is felfüggesztene, egész pontosan kivenne a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások közül. Ezek a következők: a debreceni velodrom, a Hortobágyi Deportálások Emlékhelye és a Recski Nemzeti Emlékpark fejlesztése. A felfüggesztés indoka a dokumentum szerint: a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció