Az Aqvincumi híd régi terve a fővárosnak, de pénze sohasem volt rá. Kormányzati források nélkül egy ekkora beruházás nem tud megvalósulni, ugyanakkor a kormányzatnak nincs aktuális állásfoglalása erről a hídról. Ha a kormány nem ad rá pénzt, nem fog megépülni. Ennek ellenére a Városháza párbeszédet indított a hídról. Az új dunai átkelő kapcsán leginkább érintett óbudai és újpesti polgármester is megszólalt. Szerintük előbb az M0-ás körgyűrűt kellene megépíteni és csak utána a hidat. Ha ez így lenne, vélhetően 2050 előtt nem épülne meg az Aqvincumi híd, így könnyen elképzelhető, hogy a sohanapján épülő hídról kérdezték meg az embereket.

Párbeszéd az új hídról

Széleskörű párbeszédet indított a Városháza arról, milyen legyen majd az új Aquincumi híd, jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester. Hozzátette, azt biztosan tudják, hogy milyen hidat nem szeretnének: olyan városi autópályát, ami bevonzza a forgalmat. Lényegében ugyanezt mondta a főpolgármester kabinetfőnöke egy évvel ezelőtt is. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Nem sietett a Városháza

A főpolgármester kabinetfőnöke Balogh Samu, egy évvel ezelőtt ígérte meg, hogy megkérdezik a hídról a fővárosiakat. A kabinetfőnök 2021.04.15-én úgy fogalmazott: „A most elindított eljárás során az érintett kerületek bevonásával, a budapestiek megkérdezésével együtt fogják megvizsgálni, hogy érdemes-e egy új hidat építeni ezen a helyen.” Úgy tűnik, a Városháza nem siette el az elmúlt egy évben a konzultációt.

Köszönjük, hogy a forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu – részletek itt.

 

Ilyen vagy olyan híd

A felmerült tervek egyik verziója szerint széles, nagy kapacitású híd épülne 2×2 sávos levezető utakkal az M3-as és a 10-es út között. Ennek építése csak az M0 északi szektor befejezése után következhetne. A második verzió szerint széles híd épülne, korlátozott kapacitású levezető utakkal. A harmadik ötlet arról szól, hogy a híd buszsávval, korlátozott kapacitású levezető utakkal épülne meg, míg a negyedik verzió szerint csak közösségi közlekedés lenne a hídon és ez a meglévő úthálózathoz kapcsolódna.

Hosszútávú projekt

A BKK szerint a negyedik verzió kivételével, az összes terv pénzügyileg előnyös lenne. A főváros kérdőíven várja a véleményeket június 8-ig, hogy kiderüljön, az egyes szempontok (közúti forgalom, tömegközlekedés, gyalogos-kerékpár közlekedés, zöldfelület) mennyire fontosak a budapestieknek. A híd megépítése azonban még a Városháza szerint is csak hosszútávon jöhet szóba.

Nem támogatják a terveket

Az ATV-nek az ügyben nyilatkozó óbudai DK-s polgármester Kiss László, valamint Déri Tibor momentumos újpesti polgármester azt mondták, hogy ők mindenekelőtt az M0-s körgyűrű befejezését szeretnék, és jelen formájában egyik hídtervet sem tudják támogatni. Ennek oka az, hogy a kerületek legégetőbb problémáinak nem része az Aquincumi híd. Kettejük határozott álláspontja az, hogy nem szeretnének több forgalmat Újpestre, márpedig az öt bemutatott terv közül négy esetében abszolút a forgalom növekedésére lehet számítani.

Kevesebb zöldfelület lenne

A polgármesterek egyetértenek abban, hogy az a változat, amely szerint a gyalogosokon és a bicikliseken kívül csak a tömegközlekedés használná a hidat, nagyjából értelmetlen. Déri Tibor szerint azért sem tudják feltétlenül támogatni a híd megépítését, mert így a Népsziget zöld felületét betonoznák.

Nincs pénz, nincs híd

Egyelőre nem tudni arról, hogy van-e komoly kormányzati szándék az Aqincumi híd megépítésére. Ha nincs, hiába indított konzultációt a Városháza, a tervek, csak tervek maradnak. Az M0-ás körgyűrű építése azonban valóban fontos kérdés, nem véletlenül álltak ezzel elő a polgármesterek.

Az M0-ás folytatása

A dolgok jelenlegi állása szerint már készülnek az M0-ás folytatásának kiviteli tervei a Megyeri híd és a 10-es út közötti 8 km-es szakaszra. Itt több alagútban fogják vezetni az M0-ást. A körgyűrű folytatása azonban kétséges és várhatóan sokáig fog tartani. Pont ettől félnek a 10-es út környékén élők. Ide kapcsolódik: 400 milliárd forintnál is többe kerülhet az M0-ás 8 km-es új szakasza Szentendrétől délre

Lassan zárul az M0-ás körgyűrű

A jelenleg érvényes mondás szerint az M1-es autópálya bicskei lehajtója és Esztergom között épül meg az M100-as gyorsforgalmi. Ezt kötnék össze az M0-ás északi szektorával. A kapocs az M10-es gyorsforgalmi út lenne, így zárulna be az M0-ás körgyűrű a főváros körül. A BudaPestkörnyéke.hu hírportál kérdésére nemrég a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt azt válaszolta, hogy egyelőre nincsenek tervek az M10-es út teljes nyomvonalára vonatkozóan. Témába vág: Csillagászati összegbe kerül az M100-as út építése, a térségben élő országgyűlési képviselő kiakadt

Új híd talán 20-30 év múlva?

A tavaszi választási kampányban egy 2050-es dátum hangzott el az M10-es út átadásával kapcsolatban. Ha tehát az M0 körgyűrű és az Aqvincumi híd építését egymáshoz kötnék, akkor a híd biztosan nem épülhetne meg 2050 előtt. A Városháza tervpályázatát véleményező huszonévesek, várhatóan 50-60 évesek lesznek, amire átmehetnek majd az Aqvincumi hídon, feltéve, ha egyáltalán lesz belőle valami. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Itt épülhet majd egyszer meg az Aqvincumi híd és a hozzá vezető út

Kiemelt kép: Az Újpesti vasúti híd (Északi összekötő vasúti híd) mellett épülne meg az Aqvincumi híd – Forrás: Facebook/Karácsony Gergely