Az Európai Unió szigorítaná az idősek jogosítvány hosszabbításának feltételeit. A tervek szerint 70 év felett legfeljebb 5 éves időközönként alkalmassági vizsgálaton kellene részt venniük, ami nem csak orvosi vizsgálatból állna, hanem KRESZ-tesztből is. Magyarországon már most szigorú a szabályozás.

Így szigorítanának

A hetven év feletti autóvezetőkre vonatkozó alkalmasság igazolását szigorítaná az Európai Unió – írja a Bild. Az idős autósoknak a jogosítvány feltételéül írnák elő, hogy ötévente igazolják, alkalmasak az autóvezetésre. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Több terv is van

A német lap szerint az egyelőre nincs egyértelműen meghatározva, pontosan hogyan kellene vizsgálni az idősek vezetési képességet. Az uniós terv szerint a járművezetőknek csak azt kellene pluszban igazolniuk, hogy továbbra is biztonságosan tudnak-e közlekedni – írja a Napi.hu.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Itthon így is szigorú

Az idősek szigorúbb elbírálása Magyarországon nem okozhat különösebb problémát, hiszen idehaza már most is 2-3 évente orvoshoz kell mennie az idős sofőröknek, az új uniós elképzelés szerint legfeljebb egy plusz közlekedési kérdőívet is ki kell majd tölteniük olyankor.

Fiatalok bátrabbak

A fiatal sofőrökre jellemzőbb, mint az idősekre, hogy nagyobb arányban vállalnak olyan kockázati tényezőket, mint amilyen az éjszakai vezetés, a gyorshajtás, az ittas és a kábítószeres autózás, valamint a járművezetés közbeni mobiltelefon használat, és mindez Magyarországon is igaz. Méghozzá azzal az általánosan elterjedt vélekedéssel ellentétben, miszerint a korosabb autóvezetők több balesetet okoznak, mint a fiatalok – írja a Blikk.

Felesleges

Az ATV Híradójának nyilatkozó közlekedési szakjogász szerint felesleges az uniós szigorítást. Nagy László azt mondta, hogy az orvosi vizsgálat Magyarországon teljesen máshogy zajlik, mint más európai országokban. Magyarországon jelenleg 60 év felett kötelező háromévente orvoshoz menni, azért, hogy kiderüljön, vezethetünk-e tovább az egészségünk alapján.

Indokolatlan vizsga

A szakjogász úgy fogalmazott, hogy a KRESZ újravizsgáztatását szintén indokolatlannak tartja. A szakértő szerint a vezetésbiztonság egyik legfontosabb szempontja a rutin – a fiatalok gyakrabban túlbecsülik a vezetési képességeiket, a nagyobb járművezetői tapasztalattal bírok között ez ritkábban fordul elő.

Nincs korhatár

Magyarország mellett a legtöbb európai országban felső korhatár nélkül kiadható a vezetői engedély, amennyiben a járművezető egészségi állapota nem zárja ki, hogy a közúti forgalomban vezessen. Néhány ország már most szigorúbb szabályokat alkalmaz az idősekre.

Nemzetközi helyzet

Dániában a 75 év felettieknek külön orvosi igazolást kell csatolniuk a vezetői engedély megújításához. A 80 év felettieknek pedig már évente meg kell újítaniuk jogosítványukat. Spanyolországban a vezetői engedélyt 65 éves kortól ötévente kell megújítani, előírás az orvosi vizsgálat.

Szigorúak az olaszok

Olaszországban az egyik legszigorúbb európai szabályozás szerint már ötven éves kor felett ötévente kell megújítani a jogosítványt, míg a hetven év felettieknek háromévente, a nyolcvan év felettieknek pedig kétévente kell orvosi igazolás a vezetéshez.

Sok a halálos baleset

A tervezett uniós szigor célja, hogy kevesebben haljanak meg közúti balesetben. Tavaly Európa útjain közel 21 ezren veszítették életüket. Cél, hogy ez a szám 2030-ra felére csökkenjen. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció