A kormány és az előző városvezetés a budapesti utasok igényeit „egyáltalán nem kielégítő módon” újíttatta fel a 3-as metró szerelvényeit – jelentette be Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes csütörtökön, a BKV felügyelőbizottsága szakértői jelentésének ismertetésekor. A vizsgálatot januárban Karácsony Gergely kezdeményezte, amikor kiderült komoly gondok vannak a felújított orosz szerelvényekkel, ráadásul a jelenlegi kormányszóvívő férjét is kapcsolatba hozta a főpolgármster a biznisszel.

Oroszok újították fel, kapcsolat volt a Tarlós-féle Városházával

A főváros honlapján nyilvánosságra hozzák a szakértői jelentést, amelyet a 3-as metró felújítását vizsgáló bizottság is megkap majd. Kerpel-Fronius Gábor emlékeztetett, a BKV 2014-ben írt ki közbeszerzést a 3-as metró szerelvényeink korszerűsítésére, amit nagy mértékben befolyásolt az a kormányhatározat, amely a korábbi metrókocsik felújítását helyezte előtérbe.

Balesetveszélyes kocsik

„Ez világosan kijelölte azt az utat, amelynek a végén az orosz Metrovagonmas cég nyerte meg ezt a tendert” – fogalmazott. A főpolgármester-helyettes szerint ennek eredményeként a budapestiek kénytelenek alacsony kényelmi szinten, légkondicionálás nélkül, esetenként tűz- és balesetveszélyes metrókocsikon utazni a 3-as metróvonalon.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Elrettentő dolgok

Példaként említette, hogy a jelentés olyan „elrettentő” dolgokat tárt fel, mint a szigetelőszalaggal összekötött elektromos vezetékek, valamint a padlólemez rozsdásodása, mindez folyamatos javításokat tesz szükségessé.

Tarlós helyettesének a férje is bizniszelt

Karácsony Gergely januárban a metrókocsik felújítását végző orosz cég és a Tarlós-féle városháza lehetséges összefonódásáról beszélt. Mint mondta, a korábbi városvezetés rossz döntését az M3-as metrókocsik felújításával nem tudom nem összefüggésbe hozni azzal, hogy Tarlós István egykori helyettesének, a magyar kormány szóvivőjének férje: Szalay-Bobrovniczky Kristóf ezzel az orosz céggel, közös cégeket hozott létre az elmúlt időszakban. Itt tehát van egy olyan személyi összefonódás, ami alapján az emberben joggal merül fel a kérdés, hogy miért pont az a döntés született, hogy ezeket a kocsikat felújítsuk – mondta Karácsony Gergely.

Még Moszkvában is korszerűbbek közlekednek

Ilyen típusú szerelvények sehol sem közlekednek, még Moszkvában sem, ott is ennél korszerűbb járművek vannak – fogalmazott akkor a főpolgármester. Az M3-as felújított orosz metrókocsikkal kapcsolatban vizsgálatot kezdeményez a városvezető, ha szükséges külső szakértőket is bevonnak majd a folyamatba – mondta akkor a főpolgármester, most ez a jelentés készült el.

Büntetőjogi felelősség

Kerpel-Fronius Gábor kiemelte, hogy az ebből következő politikai, pénzügyi és büntetőjogi következtetéseket a 3-as metró felújítását vizsgáló bizottságnak kell majd tisztáznia.

Kényszerpályára tették a beruházást

Havasi Gábor, a testület elnöke ugyanott elmondta, a vizsgálóbizottság feladata kideríteni, hogy a „kormány miért tette kényszerpályára” a fővárost és miért nem engedte korszerű új szerelvények vásárlását; és arra is választ kell találnia, hogy a korábbi városvezetés miért nem tiltakozott emiatt.

Budapestnek ez megérte?

Szólt arról is, hogy a vizsgálóbizottságnak tisztáznia kell, Budapestnek anyagilag megérte-e a felújítás, erre azonban mindaddig nem lehet válaszolni, amíg nem oldják meg a szerelvények légkondicionálását.

Átgondolják a feljelentést

Havasi Gábor közölte, terveik szerint a testület Seszták Miklós volt nemzeti fejlesztési minisztert és korábbi városvezetőket is meghallgat majd, amint – a koronavírus-járványtól függően – újra ülésezni tud. Kérdésre válaszolva megjegyezte, a bizottság csak kellő megalapozottság után kíván feljelentést tenni az ügyben.

A KISS emeletes vonatok biznisze

Júniusban írtuk meg, hogy a 3-as metró szerelvényeinek felújítási bizniszében részt vevő Szalay-Bobrovniczky Kristóf, vagyis a jelenlegi kormányszóvivő férjének résztulajdonába került Dunakeszi Járműjavítóban készülnek jelenleg a KISS emeletes vonatok.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf – BPK-montázs

Egyre magasabbra érhetnek a szálak

A Dunakeszi Járműjavító 90%-os új tulajdonosa az a TMH Hungary Invest Zrt., amely fele részben az orosz Transmashholding Csoporté, a másik fele pedig a volt londoni nagykövet, Szalay-Bobrovniczky Kristóf tulajdonában álló Magyar Vagon Zrt. tulajdona. Szalay-Bobrovniczky Kristóf a jelenlegi kormányszóvivő, Szentkirályi Alexandra férje és a 24.hu szerint április 30. óta a néhai Andy Vajna érdekeltségébe tartozó Las Vegas Casino Zrt.-nek Garancsi Istvánnal közösen az új tulajdonosa és egyben Habony Árpád jó barátja.

Kiemelt kép: 3-as metró – Forrás: MTI/Máthé Zoltán