A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet szerint kb. 1000 sofőr hiányzik a Volánbusznál, és a helyzet csak még súlyosabb, mivel a bezárt vasútvonalak helyett is buszoknak kell közlekedniük, mivel ezeket a járatokat is a Volánbusz üzemelteti. Írásunk megjelenése után reagált a Volánbusz, a közleményüket a cikkünk alján lehet elolvasni.

Tömött buszok Budakeszi felől

„Budakeszin és a Budakeszi úton nem lehetett felférni a buszokra. A nap az átlagosnál is rosszabb volt: a műholdas forgalomirányító rendszer adatai szerint reggel 7 és 9 között a 22-es, 22A és 222-es vonalakon 35 db busznak kellett volna belépnie Budakesziről Budapestre, ehhez képest 21 db lépett be – ez az előírt szolgáltatás 60 százaléka”- írta tegnap közösségi oldalán Vitézy Dávid, volt közlekedési államtitkár. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Probléma a személyzethiány

Ahogy írtunk róla, a megszokott dugók mellett személyzethiány is tetézte a bajt. A Volánbusz az utóbbi időben rendszeresen nem adja ki az előírt mennyiségű buszt a kék agglomerációs vonalakra. Kiderült: tegnap Törökbálint, Solymár és Gyál felé is hiányoztak buszok.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Béremelés kellene

Dobi István a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke az RTL Híradónak azt mondta: 20-25 százalékos béremelésre lenne szükség a buszvezetők megtartásához.

Sok sofőr lett beteg

A Volánbusz szerint a hétvégén és hétfő reggel hét autóbuszvezető betegedett meg, de az átcsoportosításoknak köszönhetően 7 és 9 óra között így is átlagosan 2,5 perces követési idővel közlekedtek Budakesziről a helyközi elővárosi és az agglomerációs buszok.

Nagy késések

A Volánbusz szerint a járatok a forgalmi torlódások miatt a kérdéses időszakban 5–30 perces késéssel tudtak csak közlekedni, ezért az utasok elnézését kérik. Leszögezték: az agglomerációs vonalakról nincsenek sem járművek, sem autóvezetők átcsoportosítva vonatpótláshoz.

Ezen változtatni kell!

„Ezen változtatni kell, Budapest számára elemi fontosságú buszcsaládok ezek, amelyek tízezrek számára jelentenek alternatívát Budaörs, Budakeszi, Nagykovácsi, Solymár, Gyál, Törökbálint, Pécel és más települések felől Budapestre, ráadásul Budapesten belül is ezek jelentik a helyi közösségi közlekedést, például a 22-es család esetében a Budakeszi út térségében” – írta Vitézy Dávid.

Nagy baj a személyzethiány

A BudaPestkörnyéke.hu július elején írt arról, hogy az ősztől már B kategóriás, vagyis személyautóra érvényes jogosítvánnyal is lehet valaki buszsofőr, tehát szerezhet D kategóriás jogosítványt. Korábban ehhez egy C kategóriás vezetői engedélyre is szükség volt. Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkér arra emlékeztetett, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal eddig csak a C, azaz tehergépkocsi vezetésére jogosító engedély birtokában lehetett buszvezetői képzésre jelentkezni, ami időben és költségben is plusz terheket jelentett a foglalkoztatottak és a foglalkoztatók számára is. 

Sokat lehet spórolni

A C kategóriás tanfolyam mintegy 600-800 ezer forintos költséget és fél-egy évig tartó képzést jelentett a vizsgázóknak, amit a buszvezetői tanfolyam 400-500 ezer forintos díja és hasonló képzési ideje követett. A könnyítésnek köszönhetően a C kategória díját lehet megspórolni – mutatott rá az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára.

Ismétlő vizsga sem lesz

A két kategóriához úgynevezett gépjárművezetői képesítési igazolvány megléte is szükséges, ötévente pedig kötelező jelleggel ismétlő vizsgát kellett tenniük a hivatásos sofőröknek, a rendelettel azonban eltörölték a megújító vizsgát.

Így lehet jelentkezni

A BKV tanfolyamaira a karrier.bkv.hu oldalon keresztül lehet B kategóriás jogosítvány, PÁV II vizsga, és EÜ2 orvosi alkalmassági meglétével regisztrálni. A jelentkezők már a tanfolyam ideje alatt munkatársak lesznek és a munkabér mellett a tanfolyam moduljaihoz (3+1 db) kapcsolódóan br. 150.000 Ft/modul (összesen: br. 600.000,- Ft) sikerdíjat is kapnak. Mindezek mellett B kategóriás jogosítvány meglétével a trolibuszvezetői tanfolyamainkon is várják az érdeklődőket, jelentkezőket. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Cikkünk megjelenése után a Volánbusz az alábbi közleményt küldte szerkesztőségünknek

„Az Önök által közölt cikkben/híradásban Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke valótlanul állította, hogy „Nagyjából ezer sofőr hiányzik a Volánbusznál”, és a jelenség szerinte országos jellegű. Ezzel szemben az igazság az, hogy a több mint 10.000 fős autóbusz-vezetői létszámhoz viszonyítva országosan 238 főt keresünk ebbe a munkakörbe, és a létszámhiány mértéke területenként jelentősen eltér. A valótlan közlés kiigazítása és a nyilvánosság hiteles tájékoztatása érdekében ismételten kérjük, hogy alábbi nyilatkozatunkat teljes terjedelemben szíveskedjenek közölni.

Az autóbusz-vezetők esetében – ahogyan a teljes logisztika-szállítás ágazatban – létszámhiány tapasztalható, de ennek mértéke területenként jelentősen eltér. A Volánbusz Pest, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron és Csongrád-Csanád vármegyében keresi a legtöbb leendő kollégát. A vonatpótlások ellátására – az egyes területek foglalkoztatási helyzetét is figyelembe véve – az ország több vármegyéjéből irányítottunk át autóbusz-vezetőket. A közszolgáltatás folyamatos ellátását minden területen a jogszabályoknak és a kollektív szerződésnek megfelelő keretek között biztosítjuk. Minden jelenlegi nyitott pozíciónk vármegyei bontásban elérhető karrieroldalunkon:https://www.volanbusz.hu/hu/karrier.

Társaságunk nagy hangsúlyt fektet a munkaerő megtartására, ezt szolgálják a nálunk elérhető, széles körű, alapbéren felüli juttatások is. Ilyen egyebek mellett az alanyi jogú SZÉP-kártya-juttatás (2023-ban nettó 120.000 Ft került kifizetésre), a lojalitás juttatás (2023-ban a bérmegállapodásban rögzítettek szerint bruttó 350.000 Ft), az üzemanyag-megtakarítás térítése és a vállalati elismerési rendszerünk. Kiemelkedő juttatásunk, hogy munkavállalóink és családtagjaik díjmentesen utazhatnak a Volánbusz járatain, továbbá munkatársaink ingyenesen utazhatnak a MÁV-START és a GYSEV járatain is. Ezeken felül társaságunk – alapítványán keresztül – az egyedi élethelyzetekben is igyekszik támogatni munkavállalóit.

A Volánbusz idén júniusban – a januári bérfejlesztésen felül – további bérintézkedéseket hajtott végre a kiemelt területeken (a kollektív szerződés módosításának köszönhetően), ennek keretében 2023. június 1-jével jelentősen megemelte az éjszakai pótlékot is. Folyamatos az utánpótlásképzés, ezt a célt szolgálják azok a – jelenleg is zajló – tanfolyamok is, melyek a D kategóriás autóbusz-vezetői jogosítvány megszerzését teszik lehetővé a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők számára. A B kategóriás oktatáson felül C kategóriával rendelkezők számára is indítunk tanfolyamot.” – írta a Volánbusz kommunikációs osztálya.

Kiemelt kép: illusztráció