A kerékbilincs „intézmény” idejétmúlt, a magyar jogrendszer egy vitatott eszköze, mely visszaélésekre is lehetőséget ad. A jogrendszer fejlődése és a digitalizáció miatt ma már elkerülhetetlen a szabálysértések és parkolási díjak befizetése, ezért az egyik parlamenti párt törvényjavaslatot nyújt be a kerékbilincs megszüntetéséért.

Idejétmúlt a kerékbilincs

A kerékbilincs idejétmúlt, a magyar jogrendszer egy vitatott eszköze, mely visszaélésekre is lehetőséget ad – írta közleményében az MSZP. A digitalizáció miatt szerintük ma már elkerülhetetlen a szabálysértések és parkolási díjak befizetése, ezért a párt törvényjavaslatot nyújt be a kerékbilincs megszüntetéséért. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Fejlődött a jogrendszer

A kerékbilincs alkalmazása a ’90-es években volt indokolt, amikor a büntetések és a pótdíjak befizetését elkerülni vágyókat csak így lehetett kötelezni a fizetésre. Ma már a jogrendszer fejlődésével és a digitalizációval idejétmúlttá vált a kerékbilincs intézménye, valamint aránytalan korlátozást is jelent a tulajdonjogra vonatkozóan.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Sok az adminisztrációs teher

Az MSZP szerint törvényjavaslatuk nem hagyja figyelmen kívül az önkormányzatokat sem. A városvezetéssel együttműködve a közterületfelügyelők, akik kiszabják a szabálysértési bírságokat, számos adminisztrációs terhet kénytelenek viselni – írják.

Nem részesülnek a bevételből

Ennek ellenére a bírságokból befolyó bevételekből nem részesülnek, hiszen ezek a központi költségvetésbe kerülnek – figyelmeztet a párt.

Felezzék el a bevételt

A javaslat szerint a központi költségvetés 50 százalékát engedje át azoknak a pótdíjaknak, szabálysértési helyszíni bírságoknak, melyeket az önkormányzatok közterületfelügyelői rónak ki a közlekedési szabályok megsértése miatt. Így a központi költségvetés és az önkormányzatok is részesülnének a büntetésből befolyó összegből.

Közutálatnak örvend

„A kerékbilincs intézménye közutálatnak örvend, megosztó és a tulajdonjog aránytalan rendelkezési jogának korlátozását is jelenti. A párt javasolja ennek az idejétmúlt intézménynek a megszüntetését!” – áll a közleményben.

Felfestés a helyi lakosoknak

A BudaPestkörnyéke.hu írt arról néhány hónapja, hogy felfestették a helyi lakosok parkolására fenntartott helyeket a 6. kerületben. Terézváros önkormányzata közleménye szerint külön csíkozás jelzi, hogy hová állhatnak be autóikkal a pakolási engedéllyel rendelkező a kerületi lakosok.

Korábban táblákkal jelezték

2021-ben indult el a kizárólagos lakossági parkolás Terézvárosban: az arra kijelölt helyeken hétköznap este 6 óra és reggel 7 között csak a kerületi parkolási engedéllyel rendelkezők várakozhatnak autójukkal. Eddig KRESZ-táblák hívták fel a figyelmet a lehetőségre, de tervben volt, hogy felfestésekkel is megjelölik a lakossági helyeket.

El is szállíthatják az autójukat

A BudaPestkörnyeke.hu hírportál megkeresésére a kerület sajtófőnöke közölte: azok, akik nem rendelkeznek terézvárosi lakcímmel és nincs engedélyük a kijelölt helyen parkolni, azok ugyanannyi bírságot fizetnek, mintha nem vettek volna parkolójegyet. Vagy akár el is szállíthatják az autóikat. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció. Fotó: archív