Felmondta a kormány Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatára a Nyugati pályaudvar tavaszi tervpályázata kapcsán a tovább tervezésre már elnyert uniós támogatási szerződést.

Lefújták a projektet

A mai Magyar Közlönyben megjelent, hogy milyen projektekkel indul neki a kormány az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz második pályázatának. A projektek közül nagy meglepetésre kivették (Lázár János javaslata alapján) a 21_HU-TG-BUD-TUNNEL-NYUGATI-M számon megkötött Támogatási Megállapodást, konkrétan Nyugati továbbtervezésére vonatkozó szerződést. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva érheted el.

Nem kell a pénz

Ez azért is meglepő, mert erre a projektre Magyarország már elnyert 1,1 milliárd forintot, így inkább visszaadjuk a pénzt, minthogy a Fürjes Balázs idején elkezdett tervezést folytassák – írja a Telex.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Így újult volna meg a Nyugati

Ahogy a Budapestkörnyéke.hu hírportálon beszámoltunk róla, Fürjes Balázs, akkor még Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár jelentette be: világhírű brit építésziroda, a Grimshaw Architects nyerte az új Nyugati pályaudvar tervpályázatát. A tervek szerint háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugatit, amit a későbbiekben vasúti alagút köt majd össze a Déli pályaudvarral.

12 évig készült volna

A terv szerint az Eiffel-csarnokból kikerülnek a vonatok, a csarnok melletti parkolót és buszpályaudvart felszámolják, parkosítják, a Nyugati téri felüljárót elbontják. Az építkezés legalább 12 évig tart.

Sikerként kommunikálták

Pár hónappal később, már új felállásban Vitézy Dávid, az akkori Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedési államtitkáraként azt írta közösségi oldalán: a győztes terv előkészítési munkáinak megkezdésére a Nemzeti Közlekedési Központ az EU 27 tagállama közötti versenyben pályázati úton elosztott vasútfejlesztési források terhére 2,8 millió eurót, azaz kb. 1,1 milliárd forint forrást nyert el.

Háború az ok

A projekttel a kormány még tavaly október 24-én egyetértett (a 1513/2022 kormányhatározat szerint.) Azóta úgy tűnik, gyökeresen változott a helyzet. A mostani hivatalos indoklás szerint „a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése” miatt lett a tervezés lefújva.

Politikai vita a háttérben

Az 1,1 milliárd, bár Magyarországé, mert elnyerte, hivatalosan még nem valószínű, hogy át lett utalva, így a kormány gyakorlatban visszaadja azzal, hogy lemond róla. Csakhogy a háború és a rezsivédelem már tavaly októberben is javában dúlt, ezért van, aki a projekt lefújása mögött inkább politikai csatározást lát.

Erre lehet pályázni

Az Európai Bizottság szeptemberben tette közzé az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz első közlekedési pályázati felhívását. A CEF2 az új uniós pénzügyi időszakban is a transzeurópai hálózatok kiépítésének és korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja a közlekedési, energetikai és digitális területeken.

Most volt a határidő

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz hétmilliárd eurós keretösszegű közlekedésfejlesztési felhívására január közepéig nyújthatnak be pályázatokat a tagállamok.

Ezeket újítják fel

A friss kormányhatározatban szereplő projektlistán szerepel a Déli Körvasút, a Debrecen – Nyíregyháza vasúti vonalszakasz fejlesztése, kapacitásnövelés a magyar–ukrán vasúti határforgalomban, a Hegyeshalom–Rajka vasútvonal korszerűsítés kivitelezési munkái, a Gubacsi vasúti híd a teherforgalom elvárásainak megfelelő átépítése, és a Csepeli Szabadkikötő fejlesztése. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva érheted el.

Kiemelt kép: Nyugati felújítás látványterve