Mikor tesz jót a szülő a gyerekkel? Pszichológusok és érdi pedagógusok mesélnek arról, hogy mi vár az óvodából kilépő gyerekekre az iskolában és mi mindent tehetnek a szülők annak érdekében, hogy a gyerekeknek ne legyen megrázkódtatás a suli.

A magyar gyerek soha nincs ott, ahol van – az óvodában az iskolába készül, az alsó tagozaton a felsőre, a felsőn a középiskolára, a középiskolában az egyetemre. Az óvoda arra való, hogy az óvodás korú gyerek számára a legkedvezőbb környezetet megteremtse.

A legfejlesztőbb tevékenység a játék

A magyar óvodai alapprogram is leszögezi, hogy az óvodás gyerek legfejlesztőbb tevékenysége a játék, méghozzá nem a játékos tanulás vagy a fejlesztő játék, hanem a szabad játék –mondja Vekerdy Tamás pszichológus az ovonok.hu oldalnak. Hozzáteszi: majdnem ugyanilyen fontosságú a mindennapos mese. Aki minden nap hall mesét, annak anyanyelvi fejlettsége az iskolába lépés idejére másfél évvel előzheti meg azt a gyerekét, aki nem, vagy csak rendszertelenül hall mesét. És az anyanyelvi fejlettség a biztos gondolkodás alapja. Fel akarod készíteni a gyerekedet az iskolára? Mesélj neki, de vigyázat! A látott mese, nem mese!

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Az érdi óvodások 30 százaléka marad az oviban

Szénásiné Mészáros Mára, az Érdi Kincses Óvoda vezetője azt mondta az Érdmost.hu oldalnak, hogy a nagycsoportosoknak átlagosan 30 százaléka marad vissza még egy évet az óvodákban. Azok a gyerekek, akik megkezdhetnék az iskolát, mert augusztus 31-ig betöltik a 6. életévüket, két formában maradhatnak még egy évet az óvodában: óvodavezetői felmentéssel, ez a nyári születésűekre vonatkozik, illetve a pedagógiai szakszolgálat véleménye alapján kaphatnak felmentést az iskolakezdés alól.

A gyermek a játékkal és a mesével fejlődik

Szénásiné elgondolkodtatónak tartja ezt a problémát – meséli a lapnak. Azért is fontos kérdés ez, mert a pszichológusok is külön véleményen vannak. „Vekerdy Tamás például azt mondja, hogy az iskoláskor egy évvel való eltolásával nem veszít, hanem nyer egy évet a gyerek a játék számára, mert szerinte egy hat éves gyermek a játékkal és a mesével fejlődik.

Kudarcélmény lehet a gyereknek a halasztás

A másik nagy pszichológusunk, Vajda Zsuzsanna szerint a visszatartás pozitív hatása nem egyértelmű, hiszen a hat év körüli gyermekek nagy része képességeik alapján alkalmasak lennének az iskolakezdésre, és a halasztás kudarcélményt jelent a számukra, tehát nem hogy javítaná, hanem rontja önértékelésüket a későbbiek folyamán.

Nincs dolgozat az első évben

Vargáné Balogh Erika, az Érdligeti Általános Iskola igazgatója szerint évek óta az a tapasztalat, hogy a tanköteles gyerekek 30-40 százaléka marad még egy évet óvodában – mondta az Érdmost.hu oldalnak. Az általános iskola 1. osztályának kezdeti időszaka, általában az első két-négy hónap az előkészítéssel telik. „Azt, hogy dolgozat ki sem ejtjük a szánkon: felmérések, tudáspróbák vannak és szöveges értékelés, az osztályzatokat csak 2. tanév 2. félévében vezetjük be,” magyarázza az intézményvezető.

„A tanítók látják, hogy mikor lanyhul a figyelem a tanórán, hiszen az azért mindenképpen nagy váltás a gyereknek, hogy heti 25 órája van. Épp ezért nem kell 45 percig egy helyben ülve feszülten koncentrálnia, a tanítók az igényekhez igazodva, rugalmasan vezetik le az órákat, ha kell meg-megállva, mozgással, játékkal töltik ki azt.” – meséli Vargáné a lapnak.

Az első osztály eleje az előkészítésről szól

Forrainé Csernyák Andrea, az Érdligeti Általános Iskola pedagógusa is azt részletezte a helyi weboldalon, hogy az 1. osztály kezdeti időszaka egyfajta előkészítő, amikor a tanítók felmérik, mennyire tájékozottak a tanulók, ismerik-e a térbeli és időbeli viszonyokat, mert az írást addig nem lehet elkezdeni, amíg nem tudják, hogy melyik a jobb, melyik a bal kéz. Mindezt persze egyáltalán nem vérengzős számonkérésekkel, hanem játékosan, feladatlapokkal. Ebben az időszakban maga a tanóra 20-25 perc szokott csak lenni, és az idő többi részét mondókákkal, énekekkel, játékokkal, közös szabad foglalkozásokkal szokták kitölteni.

Írás, olvasás előkészítése

Az írást rengeteg finom motorikus feladattal szokták bevezetni: gyöngyözéssel, gyurmázással, hogy erősödjenek a gyerekek ujjai. Az olvasást történetek elmondásával, mesék elmesélésével szokták összekötni, és motiválni a tanulókat, hogy látod, majd milyen jó lesz, ha a betűket is megtanuljuk, és ezeket ti is el tudjátok olvasni. Matekból sok-sok képet kötnek össze, hogy a számfogalom kialakuljon, és először csak 5-tel szoktak elkezdeni számolni.

A hat évesek várják a sulit

Mindez tehát egyáltalán nem úgy hangzik, mint ha félni és félteni kellene a gyerekeket az iskolától, az iskolakezdéstől. Az iskolapszichológus is ezen a véleményen van, azaz azt mondja, hogy a hat éves gyerekek feszülten, izgalommal várják azt a kihívást, amit az iskolakezdés rejt számukra, és amit már meg tudnak oldani – életkori sajátosságaiknál fogva. Sőt, a pedagógusok és a szülők segítségével nagy örömmel szokták megélni ezt a változást.

A szülő nagy felelősége az első hat évben…

„Minden azon múlik, hogyan telt az első hat-hét év. A gyerek érzelmi biztonságban van-e? Vagyis marháskodtak-e vele, dögönyözték-e, csiklandozták-e, mondtak-e neki mondókákat, énekeltek-e neki, stb. Megtanult-e személyes érzelmeket kapni, elfogadni és viszonozni. Aki ezt tudja, az védve megy be az iskolába, aztán később a kamaszkorba.” – mondta Vekerdy Tamás a koloknet.hu oldalnak.

Mi szülők is sokat tehetünk azért, hogy „strapabíró” iskolást neveljünk, ugyanis az élet első hat éve alatt kialakult érzelmi biztonság, bizalom, szoros kötődés meghatározza a gyerek külső ingerekkel, elvárásokkal, szorongató körülményekkel szembeni ellenálló képességét. Egyáltalán nem közömbös, hogy a kisiskolás milyen batyuval indul az első osztályba, netán már többször, akár óvodában, akár szüleitől hallotta a dorgáló megjegyzéseket: „Mi lesz veled az iskolában, ha nem vagy képes fél órát egy helyben ülni! Ott aztán nem lesz játék, idétlenkedés!” A gyereknek éreznie kell a biztonságot, ez a legfontosabb feladatunk szülőként.