Tarthatatlan a jelenlegi helyzet, ezért egyeztetést kezdeményez Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos az elektromos rollerek használatának kérdésében a Belügyminisztériummal, az Innovációs és Technológiai Minisztériummal, illetve a rendőrséggel.

Motorbicikli vagy roller?

A rendőrség segédmotor-kerékpárként kezeli a járművet, a kormánybiztos szerint viszont kerékpárnak számít az elektromos roller. Egységes hatósági értelmezésre van szükség, ugyanis ami most történik az szürreális – mondta Révész Máriusz a Világgazdaságnak.

Jogsit kértek a rollerezőtől

A találkozóra a tervek szerint még szeptemberben sor kerül. Révész Máriusz azzal indokolta a lépést, hogy a tudomására jutottak olyan esetek, amelyekben az elektromos roller felhasználóknál a rendőrség alkoholszondát alkalmazott, vezetői engedély bemutatását kérte, valamint bírságot rótt ki. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Népszerű az elektromos roller

Rendkívül népszerűek a mobiltelefonnal bérelhető elektromos rollerek Budapesten és környékén. Nem csak a belvárosban, de az agglomeráció több településén is sokan használják ezt az újnak számító környezetbarát közlekedési eszközt. Legutóbb egy rollerezőt 100 ezer forintre bírságoltak a rendőrök a Deák téren, ez rávilágított arra, hogy évek óta szabályozatlan a rollerezés, és a jogalkotóknak, vagyis a politikusoknak fogalmuk sincs arról, hogy mihez kezdjenek vele. Ide kapcsolódik: Teljes káosz a rollerek szabályozása, 100 ezer forintos bírságot kapott egy elektromos rolleres a belvárosban

Abszurd a bírság

Révész Máriusz ezeket a büntetéseket szürreálisnak és abszurdnak nevezte, és hangsúlyozta, hogy ilyen következmények nem vezethetők le a KRESZ-ből Magyarországon. Ugyanakkor azt is kiemelte, hogy a megítélése szerint néhány túlkapásról van szó, a rendőrség általánosságban nem így viszonyul az elektromos rollerekhez. Ezzel együtt is fontos lenne egy egységes hatósági értelmezést kialakítani ezekre a járművekre.

Nem ismeri a KRESZ

Az alapproblémát tehát az okozza, hogy az elektromos rollert nem ismeri a hatályos KRESZ, amely így erre vonatkozóan semmiféle szabályozást nem tartalmaz. Ezért a rendőrség úgy kezeli, mintha segédmotoros kerékpárokról lenne szó.

A rendőrök szerint segédmotoros kerékpár

„Az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni, így az azzal való közúti közlekedés során a segédmotorkerékpárok közlekedésére vonatkozó szabályok az irányadók” – közölte korábban az Országos Rendőr-Főkapitányság. Ezt is olvasd el: Száguldó kamionok mellett rollerezett egy férfi az M1-es autópályán

Inkább elektromos rásegítésű kerékpár

Révész Máriusz szerint viszont nyilvánvaló, hogy az elektromos roller sokkal közelebb áll az elektromos rásegítésű kerékpárhoz, amely 25 kilométer per órás sebességig kerékpárnak minősül.

Tarthatatlan helyzet

„Miután az elektromos közrollerek az EU-s szabvány szerint nem haladják meg ezt a sebességhatárt, rájuk is a kerékpáros előírásoknak kellene vonatkozniuk” – érvelt. Emlékeztetett arra is, hogy az elektromos rollerek használatának nem kritériuma a vezetői engedély, így annak bemutatását kérni „tarthatatlan”.

Uniós gyakorlat

A kormánybiztos kiemelte: az általuk jegyzett javaslat a KRESZ módosítására azt tartalmazza, hogy az uniós gyakorlatnak megfelelően az elektromos rollereknél ugyanaz a szabályozás érvényesüljön, mint az elektromos kerékpároknál. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: E-rolleresek a Szabadság hídon – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu