Rendkívül népszerűek a mobiltelefonnal bérelhető elektromos rollerek Budapesten és környékén. Nem csak a belvárosban, de az agglomeráció több településén is sokan használják ezt az újnak számító környezetbarát közlekedési eszközt. Legutóbb egy rollerezőt 100 ezer forintre bírságoltak a rendőrök a Deák téren, ez rávilágított arra, hogy évek óta szabályozatlan a rollerezés, és a jogalkotóknak, vagyis a politikusoknak fogalmuk sincs arról, hogy mihez kezdjenek vele.

Megállították a rendőrök

„Tegnap este 15 métert mentem a Deák téren egy elektromos rollerrel, majd egy rendőrautó levillogott, megállított, majd megszondáztattak. Kilenckor ittam két deci cidert, majd hajnali egykor mentem volna tovább.” – írja a facebookozó, aki hozzáteszi, hogy elkérték a jogsiját. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

100 ezres bírság

Miután mondta, hogy nincs neki – nem is tudta, hogy a bérelhető e-rollerekhez jogsi kel – kapott egy 100 ezer forintos bírságról egy csekket, amit 30 napon belül be kell fizetnie – panaszolta a facebookozó.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Szerencsétlenkedés

A történet rávilágít a magyar törvényhozók, a politikusok szerencsétlenkedésére. Évek óta bérelhető Budapesten e-roller, a KRESZ-ben ennek ellenére nincs ilyen járműre vonatkozó semmilyen szabályozás. Mindössze egy 2019-es belügyminiszteri állásfoglalás született, amely arról szól, hogy az e-rollerek az eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni.

Semmi sem szabályozza az e-rollereket

Pető Attila közlekedési szakértő, a Blikknek azt mondta, alapvetően az a gond, hogy a KRESZ nem szabályozza az elektromos rollert, ezért megpróbálják azt máshova beskatulyázni. „Segédmotoros kerékpárként azonban rendelkeznie kellene bizonyos feltételekkel a rollernek, mint tompított fénnyel vagy biztosítással. Kérdés, hogy ezt kinek kellene kötnie? A tulajdonosnak vagy annak, aki kibérli és használja?” – sorolta kérdéseit.

Segédmotoros kerékpár

A szakember megjegyezte, hogy ebben az esetben a rollerezőnek jogosítvánnyal kell rendelkeznie és bukósisakot kell viselnie. „Hozzáteszem, hogy a segédmotornak minősített elektromos rollerrel akár buszsávban is lehetne haladni, az viszont nagyon veszélyes.”

Van ülése vagy nincs ülése?

Pető Attila hangsúlyozta, hogy amennyiben a járműnek a tervezési sebessége nem haladja meg a 25 kilométer/órát, márpedig az elektromos roller ilyen, akkor azt nem lehetne segédmotoros kerékpárnak minősíteni. „Az e-rollerrel kapcsolatban van egy európai uniós szabályozás, amely hazánkra is vonatkozik. Aszerint az a jármű minősül segédmotoros kerékpárnak, aminek van ülése. Márpedig ugye, a rollernek nincs.”

A rendőr dönt

Hozzátette, hogy a jelenlegi szabályozatlanság miatt a rendőrök saját hatáskörben dönthetik el azt, hogy milyen járműnek veszik az elektromos rollert, de bárhogy tesznek, nem tudnak jó döntést hozni. „A probléma miatt már évekkel ezelőtt felmerült, hogy a szabályozáson módosítani kell, ám semmi nem történt ez ügyben.” Ezt se hagyd ki: Száguldó kamionok mellett rollerezett egy férfi az M1-es autópályán

Semmit sem lehet piásan vezetni

Mások arról írnak, hogy a hatályos törvények szerint semmilyen közlekedési eszközt sem lehet piásan vezetni, ez a biciklisekre is igaz, ezért ne csodálkozzon a rolleres, hogy ittas vezetés miatt megbírságolták.

Az agglomerációban is népszerű

Közben az agglomeráció több településén is egyre népszerűbbek az e-rollerek. Egyre több polgármester posztolja magát e-rollerrel és büszkén jelenti be a Facebookon, hogy mától az ő településén is elérhetőek a rollerek. Alig egy hete Érd polgármestere, Csőzik László a Facebookon szavaztatta meg, hogy kell-e az érdieknek ilyen roller vagy sem. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Rolleresek a Szabadság hídon – Fotó: BPK