A metrókocsikat annakidején a BKV vette át, de azért nem kellene a dolgozóit azzal sértegetni, hogy ott csupa hülye és gazember dolgozik – mondta Tarlós István, aki komoly jogi következményekkel fenyegette meg Vágó Istvánt azért mert hivatali hatalommal és közpénzzel történő visszaélésről írt. Közben a BKK felszólítást küldött az oroszoknak.

Vágó István, az egykori tévés, a BKV Vasúti Járműjavító Kft. felügyelőbizottságának tagja felkereste a rozsdás metrókocsikat. A következőket írta a Facebookon: „A látvány szívszorító, de ami fontosabb: az általános megítélés szerint ezek nem felújított, hanem új szerelvények. Méghozzá a legkorszerűtlenebb fajtából – még Moszkvában is ennél modernebb típusok futnak. És ha ez bebizonyosodik, akkor ez súlyos bűncselekmények gyanúját vetheti fel: hivatali hatalommal és közpénzzel való visszaélés, a tenderkiírási szabályok megsértése, uniós előírások (vám- és áfacsalás) kijátszása stb. Azon leszünk, hogy az erre vonatkozó vizsgálatok megnyugtató eredményre vezessenek.” – írta a tévésből lett politikus.

A BKV Vasúti Járműjavító Kft. felügyelőbizottságának három tagja (Tóth Zsolt elnök, Major Petra és Vágó István – Forrás: Facebook

Visszavágott Tarlós

A rozsdásodó metrókocsik kapcsán Tarlós István korábbi főpolgármester az mondta az ATV-nek, hogy 37 szerelvényt újítottak fel, a részleges lemezrozsdásodás pedig 3 szerelvényt érint, azokat, amelyeket prototípusként szállítottak le az oroszok. Ezeket egyébként ők garanciálisan javítják.

Az, amit Vágó István fényképezett, az a BKV tájékoztatása szerint egy szétszedett szerelvény volt. Én is láttam ezeket a képeket – mondta a Tarlós István, majd így folytatta: kérem, hogy a közvéleményt ne vezessük félre. A metrókocsikat annakidején a BKV vette át, de azért nem kellene a BKV dolgozóit azzal sértegetni, hogy ott csupa hülye és gazember dolgozik.

Vágó Istvánék állításai súlyosak. Ha ezek bebizonyosodnak, annak komoly következménye kell, hogy legyen. Ha pedig nem bizonyosodik be, annak is komoly következménye lesz – fogalmazott a volt főpolgármester.

Rozsdásodó metrószerelvény – Forrás: Facebook/Vágó István

Ki tudott a metrófelújításról és ki nem?

Ahogy azt tegnap itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon megírtuk, Karácsony Gergely úgy nyilatkozott, hogy az M3-as metróbeszerzési tendert azért nem szavazta meg, mert az nem került a Fővárosi Közgyűlés elé, így nem is tudott róla szavazni.

Tarlós István azt állítja, hogy három alkalommal is tárgyalta és határozatot is hozott a Közgyűlés a metróbeszerzés ügyéről. Megmutatta az egykori szavazási adatokat tartalmazó lapot. Azt minden MSZP-s közgyűlési tag, és több jelenlegi kerületi ellenzéki polgármester is megszavazta. Nem igaz tehát, hogy nem volt közgyűlés előtt az ügy, viszont a jelenlegi polgármester valóban nem volt ott. Korrekteb lett volna, ha azt mondja: nem tudja, hogy volt-e Közgyűlés előtt a metrókocsik ügye – fogalmazott Tarlós István.

Tarlós István: Úgy ébredek, hogy 25 másodpercig azt hiszem én vagyok még a főpolgármester

Új vagy régi szerelvények

A korábbi polgármester azt is elmondta, hogy az M3-as metró a 70-es években épült és azóta soha, senki sem nyúlt hozzá. „2015-ig mi sem tudtunk hozzányúlni, mert a Demszky-korszakból 73 milliárd forint működési adósságot örökölt a BKV, ennyi adósságra pedig nem lehetett kötelezettséget vállalni. Ezt követően a városvezetés új szerelvényeket akart vásárolni. Ezt annakidején elmondtuk, leírtuk.” – folytatta a volt főpolgármester.

Tarlós István sérelmezi, hogy Karácsony Gergely azt állította: „Nem tudni, a városvezetés miért döntött a felújítás mellett, inkább új szerelvényeket kellett volna venni”. Ennek az volt az oka – magyarázta Tarlós – hogy “a felújításra kaptunk kormánygaranciát, mert a kormány határozatban a felújítás mellett döntött.”

Bizniszelt a volt főpolgármester-helyettes férje

Tegnap azt is megírtuk, hogy Karácsony Gergely szerint “a korábbi városvezetés rossz döntését az M3-as metrókocsik felújításával nem tudom nem összefüggésbe hozni azzal, hogy Tarlós István egykori helyettesének, a magyar kormány új szóvivőjének férje, aki akkor londoni nagykövet volt: Szalay-Bobrovniczky Kristóf ezzel az orosz céggel, közös cégeket hozott létre az elmúlt időszakban. Itt tehát van egy olyan személyi összefonódás, ami alapján az emberben joggal merül fel a kérdés, hogy miért pont az a döntés született, hogy ezeket a kocsikat felújítsuk” – mondta Karácsony Gergely.

Tarlós István erre is reagált, azt mondta a BKV a szerződést 2015-ben kötötte, a nagykövet viszont 2019-ben üzletelt azzal az orosz cégcsoporttal, amelynek az a cég is a tagja, amely a metrófelújítást végzi.

A BKK felszólította az oroszokat

Közben a budapesti közlekedési társaság az MTI-hez csütörtök este eljuttatott közleményében azt írta, hogy szakembereik már tavaly december első napjaiban észlelték az M3-as metró kocsijainak meghibásodását, és a cég vezetése haladéktalanul megtette a szükséges lépéseket.

Levelekben szólította fel a Metrowagonmash Rt.-t a hibaelhárítás azonnali megkezdésére, egyben bejelentette, hogy a térítésmentes javítás követelése mellett a szerződés szerinti kárátalány megfizetésére vonatkozó igényét is érvényesíteni fogja.

A rendelkezésre álló szerelvényekkel biztonságosan fenntartják az M3-as vonal zavartalan forgalmát – olvasható a közleményben.

Kiemelt kép: Szétszedett, rozsdásodó metrószerelvény – Forrás: Facebook/Vágó István