A műszaki egyetem mérnökeinek számítása alapján négy, drótkötélheveder kell a szerencsétlenül járt Hableány hajó kiemeléshez – jelentette be a Terrorelhárítási Központ pénteken.

A kiemelés akár szombaton vagy vasárnap megkezdődhet, de az is lehet, hogy a jövő hétig húzódik a művelet.

A szuperdarunak nevezett Clark Ádám úszódaru már pénteken a helyszínre érkezett, és rögtön munkába áll, amint a búvárok átvezetik a hevedereket a hajó alatt.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Egy hevedert a hajó elején, kettőt középen a gépház alatt, ahol a legnagyobb a veszélye annak, hogy a hajó kettétörik, egyet pedig a tat alatt vezetnek át. Egy-egy heveder hat 32 milliméter átmérőjű drótkötélből áll össze, az elején és a végén pedig úgynevezett vezetőköteleket csatolnak hozzá; ezek együttes hossza eléri a 100 métert.

A hajó alatt átvezették a több mint száz méter hosszú hevederek vékony, elsődleges vezetőszárait és a tervek szerint haladnak tovább a munkával.

A hajó padozaton fekszik, ez alatt kell átvezetni a hevedereket, de ha nem találnak rést, akkor nagynyomású vízzel próbálnak helyet csinálni nekik.

Még tart a gyártása annak a kötélnek, amellyel a hajó alatt átvezetett hevedereket fogják a daruhoz rögzíteni.

Hajdu János, a TEK főigazgatója döntött arról, hogy még pénteken „lehozzák” a baleset helyszínére a Clark Ádám úszódarut, mert nem akarta megkockáztatni, hogy a vízállás emelkedése miatt esetleg „megszoruljon” az újpesti kikötőben. Az úszódaru mozgását a katasztrófavédelem Szent Flórián tűzoltóhajója segíti.

Arra a kérdésre, hogy hány búvár dolgozhat egyszerre a roncsnál, azt mondta: a szabályok szerint egy, ám vizsgálják annak a lehetőségét, hogy miközben a magyar búvár az átkötéssel foglalkozik, addig a dél-koreai búvárok dolgozhassanak a nyílászárók lezárásán, de erről még nem született döntés.

Elzárták a Dunát

Korábban írtunk arról itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon, hogy meglepő bejelentést tett a Vízügy: A szlovákok segítséggel gyorsítják a Duna apadását, ez segítheti a hajóbaleset roncsának kiemelését.

Vizet eresztenek át a Dunából az Öreg-Duna (balról) szakaszára az apadás elősegítésére Dunakiliti határában 2019. június 7-én. Szlovák segítséggel gyorsítják a Duna apadását, ez segítheti a május 29-én balesetet szenvedett Hableány turistahajó roncsának kiemelését. MTI/Krizsán Csaba

A megállapodás szerint a hidrológiai előrejelzések függvényében, egy megbeszélt időpontban négy órán keresztül ezer köbméter vizet tartanak majd vissza Szlovákiában. Ettől azt várják, hogy a Duna magyarországi szakaszának apadása átmenetileg felgyorsul – fejtette ki a szóvivő. Úgy tűnik, hogy a Duna „elzárása” már meg is történt, ezért tudott ma átmenni a hidak alatt az óriásdaru.

A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, kilenc embert még keresnek.

MTI, Kiemelt kép: MTI Fotó