Az Európai Unió jóvoltából 4,6 milliárd forinthoz jut a Budapesti Fejlesztési Központ és a MÁV-HÉV Zrt. Ebből a pénzből tervezik tovább a gödöllői és a csömöri HÉV fejlesztését. A fővárosi autóforgalom 12%-a érkezik Gödöllő, Csömör, Kerepes, Kistarcsa, Maglód környékéről, az érintett települések lakosságszáma pedig gyorsan nő, ezért haladni kell a kötöttpályás vonalak megújításával, hogy évek múlva is lehessen közlekedni Budapesten környékén.

Összekapcsolják a héveket a metróval

A hév H8-as gödöllői és H9-es csömöri vonalán a pálya elhasználódott, a járművek öregek, korszerűtlenek. A gödöllői és csömöri hévek fejlesztése, az M2-es metróvonal és a H8-as, illetve H9-es hévek összekötése része a februárban bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának. Így egy olyan átjárható rendszer jön létre, amely átszállást és időt takarít meg mind a ma a metrót és a hévet, mind az autót használóknak. A beruházás 90%-a a hév teljes felújítása, az összekötés azonban új közvetlen kapcsolatokat nyit meg, jelentősen javítva az összekötött vonal versenyképességét. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Aláírták a szerződést

Kutnyánszky Zsolt, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára és Vitézy Dávid a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója ma délelőtt aláírta a támogatási szerződést a H8-as és H9-es hévek és a 2-es metró összekötéséről.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Az európai adófizetők 4,6 milliárd forinttal támogatják az ügyet

A Fővárosi Önkormányzat által megkezdett, majd 2020 elején abbahagyott projekt állami beruházásként valósul meg, a tervezés folytatását a BFK és a MÁV-HÉV Zrt. konzorciuma irányítja. A továbbtervezésre és a fejlesztés előkészítésére az Európai Unió 4,622 milliárd forint támogatást biztosít. Mivel a brüsszeli pénz a kormányhoz érkezik, az erről szóló támogatási szerződést írták most alá a hév vonala menetén érintett országgyűlési képviselők, Tuzson Bence, Szatmáry Kristóf és Vécsey László részvételével.

Ilyen lehet a megújult gödöllői HÉV

Korábbi látványterv a gödöllői hév megújult szakaszáról – Forrás: Facebook/Vitézy Dávid

Kevesebb autó, jobb levegő

Ha elkészül a fejlesztés, sokak számára a hév helyett közvetlenül a metró válik elérhetővé, így kevesebben fognak autót használni, rövidíthető a ma az Örs vezér terére közlekedő ráhordó buszjáratok útvonala is. Ezáltal közvetlenül is csökkenhetne a közúti forgalom és a légszennyezés. „Becsléseink szerint a budapesti szakaszon az utasforgalom több, mint megduplázható a fejlesztés révén.” – írják Vitézy Dávid közösségi oldalán.

Itt a megújuló vonal terve

Egyre több autó

A fejlesztéssel érintett agglomerációs települések: Gödöllő, Csömör, Kerepes, Kistarcsa, Mogyoród lakosainak száma 2000 és 2020 között összességében 28 százalékkal emelkedett, Mogyoródon például 68 százalékos a növekedés. A települések lakóinak tulajdonában lévő gépjárművek száma ugyanakkor csaknem 70 százalékkal nőtt. Ez az autós forgalom a főváros számára egyre nagyobb környezeti terhet jelent, ez a térség adja a Budapesten megjelenő teljes agglomerációs forgalom 12 százalékát.

Máshol lesznek az új megállók

Az említett települések és a hévek mentén lévő fővárosi kerületek lakói közvetlen metrókapcsolatot kapnak, ennek hatása pedig óriási, sokan fogják a közösségi közlekedést választani autó helyett. A tervek állami átvétele során kiemelt figyelmet kap a hév elvágó hatásának csökkentése, a szintbeni útátjárók megszüntetése. A településszerkezeti változásokat figyelembe véve megváltozik a megállók elhelyezkedése, oda kerülnek, ahol az emberek jelentős számban laknak, illetve ahol át lehet majd szállni a vasútra – írja Vitézy Dávid.

Már lassan 10 éve tervezik ezt

2012 és 2015 között készült a BKK-ban megvalósíthatósági tanulmány a metró és a hév vonalainak egyesítésére, a hév átfogó felújítására és metróvá alakítására, majd 2015-ben a Fővárosi Közgyűlés saját forrást biztosított a budapesti szakaszon a folytatásra, a városhatáron belüli szakaszok részletes tervezésére. Így a BKK 2016-ban keretjellegű közbeszerzést írt ki, ezt a Főmterv nyerte meg. A tervezési folyamat egyes fázisai megtörténtek, néhány engedély is rendelkezésre áll már, azonban Zugló és Kőbánya több ponton nem értett egyet a tervekkel, így az engedélyezés elakadt.

A Városháza nem akarta fizetni az előkészületeket

A Fővárosi Közgyűlés 2020. február 26-án arról döntött, hogy nem folytatják a projekt előkészítését saját forrásaikból. A Kormány ezután jelezte, hogy átvenné a fejlesztést. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, a Fővárosi Önkormányzat és a Kormány közös döntéshozó és egyeztető fóruma 2020. október 15-én támogatta ezt, arról született döntés, hogy a projekt előkészítésében a BKK helyére a BFK lép és megkezdik az agglomerációs szakasz előkészítését is, mely korábban csak koncepciótervi fázisig jutott.

A hévek és a vonatok jó barátok

A hévek ugyanúgy elővárosi vasutak, mint a MÁV Budapestre befutó 11 vonala, ezért a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia valamennyi vonal integrációját és belvárosi meghosszabbítását tartalmazza. A hévek közül jelenleg a H6-os ráckevei és H7-es csepeli vonal hálózati helyzete a legrosszabb, még a metrókat se érik el. A Stratégia ezek közös, felszín alatti bevezetésével számol a Kálvin térre, ennek tervezése és az építkezéshez szükséges talajvizsgálatok már folynak. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Koncepcióterv az Örs vezér téri átkötésről – Forrás: BKK