A sztár-bevásárlóközpontok és sztárplázák kivételével nagy veszély leselkedik az üzletközpontokra. A vásárlási szokások jelentősen átalakultak és nem mindenki tartott lépést a változással. Az új nagy nyertes a Lidl és az Aldi lehet, de az irodapiacon is fontos átalakulások történnek Budapesten és környékén is.
Komoly gondok lesznek
Nagy bajban vannak a Budapest környéki bevásárlóközpontok. A főváros környékén hét úgynevezett sztár bevásárlóhely van, amely pörög, a többivel komoly gondok lesznek – mondta Furulyás Ferenc, a JLL Hungary magyarországi vezérigazgatója a Jazzy Rádió Millásreggeli című műsorában péntek reggel. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Művészet vásárlókat szerezni
Az is elhangzott, hogy a bevásárlóközpontok építéséhez lényegében csak pénz kell, a vásárlók odavonzása azonban művészet. Marketing és sok más tényezőből áll össze az, hogy egy város széli bevásárlóközpont népszerű lesz-e vagy sem.
Megváltozott vásárlási szokások
A vásárlási szokások jelentősen átalakultak, ehhez kevésbé tudtak igazodni az olyan nagy szupermarketek, mint például a Tesco. A diszkontláncok másként gondoltak a vásárlókra, közelebb mentek hozzájuk, be a városba.
A Lidl és az Aldi lehet a nyertes
A Lidl és az Aldi azért tud sikeres lenni, mert a városok belsőbb területein nyitottak üzleteket, sokkal kisebb alapterülettel, erőteljes marketingtámogatással. A raktárkészlet gazdálkodás is másként működik, mint az óriásoknál, ezért sokkal rugalmasabbak, így a megváltozott világ nyertesei lehetnek.
Összetett munkakörök
Ez a rugalmasság abban is meglátszik, hogyan alakítják a dolgozók kompetenciáit. Sokkal több munkakörhöz kell értenie egy Lidl vagy Aldi dolgozónak, mint a többi üzletlánc alkalmazottainak, és ezt pénzben is megfizetik.
Csökkentett sorban állási idő
Egy pénztáros elindítja a pékségben a sütőket, vagy kiveszi a készterméket, pakol a polcokra, ha pedig feltorlódik a sor az egyik kasszánál perceken belül kinyit egy másik, hogy így csökkentsék a sorban állási időt.
Jelentős drágulás
A JLL Hungary vezérigazgatója elmondta a műsorban, hogy a bevásárlóközpontok üzlethelyiségeinek bérleti díját euróban állapítják meg, a forint leértékelődése automatikusan 20-30 százalékos bérleti díj növekedéssel járt. A műsorban az is elhangzott, hogy több plázában és bevásárlóközpontban látszik, hogy egyre több az üres üzlethelyiség, nehezebben kiadhatók az üzletek, igaz ez főleg a periférikus, vagyis nem sztárplázákra vonatkozik.
Visszatérés az irodaházakba
A JLL szerint az irodapiacon is átrendeződés alakult ki, a Covid után várhatóan ismét visszatérnek a munkavállalók az irodaházakba, ennek szerintük több oka van. A legfontosabb három szempont a szociális kapcsolatok, a közös gondolkodás és a csapatmunka. Az irodák vonzerejeként a cég kutatása szerint a fókuszáltabb munkavégzés, a jobb munkatechnológia és a meetingek lehetősége szerepel még.
Az emberek élni és dolgozni akarnak
„Az emberi tapasztalatokat mérő számok egyre fontosabbá válnak a vállalkozások és a városok számára” – mondta korábban Jeremy Kelly, a JLL Global Cities Research vezető igazgatója. „Ahogy a fellendülés következő ciklusába lépünk, arra számítunk, hogy a központi üzleti negyedekben lévő irodák ismét társadalmi és üzleti központokká válnak, alkalmazkodva ahhoz, ahogyan az emberek a jövőben dolgozni és élni akarnak.” A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: illusztráció