A szentendrei és a csepeli hév összekapcsolásával jönne létre a fővárost észak-dél irányban átszelő M5-ös metró, melynek belvárosi szakasza a föld alatt épülne meg. Egy friss kormányrendelet véglegesítette az M5-ös metróvonalat alkotó három HÉV vonal nyomvonalát és kiemelt beruházássá nyilvánították az M5 metróvonal projektet.

Véglegesítették a nyomvonalat

A leendő M5-os metró Szentendre és Ráckeve között épülne meg a jelenlegi H5-ös szentendrei HÉV-vonal, a H6-os és a H7-es HÉV vonalak összekapcsolásával. A szentendrei HÉV-vonalat a csepeli HÉV-vonalakkal a belváros alatt egy alagúttal kapcsolnák össze. Most annyi az előrelépés, hogy megjelent egy kormányrendelet, amelyben véglegesítették az M5-ös metrót alkotó HÉV-vonalak nyomvonalát, ráadásul nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá nyilvánították a projektet. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Fontos lépés az agglomerációban élők számára

A Fidesz budapesti képviselőcsoportjának közleménye szerint ez a fejlesztés fontos lépés a Budapest külső kerületeiben és az agglomerációban élőknek. Hozzáteszik: „A főváros baloldali vezetésével szemben a kormány valóban a Budapesten és környékén élőkért dolgozik, cselekszik” – írták. Cikkünk megjelenéséig Karácsony Gergely főpolgármester még nem reagált a hírre.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Szentendrén már az állomás tervét is bemutatták

A választások előtt interjút adott a BudaPestkörnyéke.hu hírportálnak Vitézy Dávid, az akkori Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója, aki ma már a kormány közlekedésért felelős államtitkára. Vitézy a H5-ös szentendrei hévvel kapcsolatban elmondta: „A műszaki tartalmat részletesen ismertettük, Szentendrén bemutattam az új végállomás terveit Vitályos Eszterrel, volt egy lakossági fórum a budapesti szakaszról.”

Vonat a metróvonalon

„Számolunk azzal, hogy az esztergomi vasútvonalról is behozzunk két vonatot óránként a Batthyány térre ennek a projektnek az első ütemében, a hév teljes felújítása és akadálymentesítése mellett. Remélem, ez sikerül. A tervek jövőre elkészülnek és ráfordulunk az építkezésre.” – mondta akkor Vitézy Dávid, aki a többi HÉV-vonallal kapcsolatban is elmondta az aktuális információkat. A teljes interjút itt éred el: „100 évre gondolkodunk előre Budapest és környékének fejlesztésében” – állítja Vitézy Dávid, aki azt is elárulta milyen a viszonya Karácsony Gergellyel

A csepeli hévek is hosszabbak lesznek

„Ráckevei és a csepeli hév esetében (H6-os és H7-es vonalak) van egy vízió, melyről a kormány is döntött több ízben, az, hogy meghosszabbítjuk a vonalakat Kálvin téri metrócsomópontig, a föld alatt. Csak ez a két hév-vonal az, aminek sehol nincs kapcsolata a metróhálózathoz, ezt a régi hiányosságot lehetne így orvosolni, de nyilván ez egy jelentős beruházás.” – mondta korábban portálunknak Vitézy Dávid.

Elvileg már vannak engedélyezési tervek is

A budapesti fejlesztésekért felelős közlekedési szakember azt is elmondta nekünk, hogy 2022 tavaszára kész engedélyezési tervek lesznek az egész vonalra, és nagyjából ugyanaz az ütemezés, mint a szentendreinél. „Mind a szentendrei, a csepeli, mind a ráckevei hév esetében az első ütemekre megvan a forrásunk a járvány utáni helyreállítási tervből. Maga a helyreállítási terv jelenleg vitatott téma Brüsszel és Magyarország között, de bízunk benne, hogy ez a vita mielőbb megoldódik és ezt követően el lehet kezdeni az építkezést ezeken a vonalakon.” – mondta tavasszal Vitézy Dávid.

Vonatok is bemennének az új metró vonalára

A közlekedésfejlesztésért akkor felelős vezető elmondta: „Itt is van egy vasúti integrációs tervünk, az, hogy a Kunszentmiklós-tassi vasútvonal elővárosi részét, tehát nem a belgrádi expresszt, hanem az elővárosi S25-öst, Soroksárnál bevezessük erre a vonalra, természetesen ezt is 15 percenként, és akkor ez is a Kálvin térig tud haladni. A külső szakaszok felújítása 2023-ban kezdődhet és 2026-ig tarthat, a belső szakaszok építése értelemszerűen tovább tart az alagútfúrás miatt.” – mondta.

Sok a kérdőjel

A most megjelent kormányrendeletben nem szerepelnek határidők, az sem derül ki, hogy ki a felelős a projektért. Vitézy Dávidnak, mint közlekedésért felelős államtitkárnak bizonyára továbbra is lesz rálátása az M5-ös metró építésére, de nagy kérdés, hogy az új kormányzati struktúrában, ahol Budapest és környékének közlekedésfejlesztésének ügyei minimum három különböző minisztériumhoz tartoznak, hogyan halad majd előre ez a projekt. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: A felújított M3-as metró – Forrás: BKK