A BKK fél éven keresztül úgy adott el 900 forintért jegyeket a 100E repülőtéri buszjáratra, hogy már nem is jártak a buszok, mert koronavírus-járvány miatt leállították azokat. A Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója, Vitézy Dávid levelet írt a BKK-nak, melyben büntetőjogi kérdéseket is felvetett, nem sokkal később válaszolt neki Draskovics Tibor, a BKK igazgatóságának elnöke.

Előnytelen szerződés

A BKK nemrég megjelent közleményében arról ír, hogy egy korábbi előnytelen üzemeltetési szerződés miatt a jegyek törlése kapcsán több millió forintot kell fizetniük egy cégnek, amellyel az előző városvezetés szerződött.

Indokolatlan költségek

Vitézy Dávid, aki korábban a BKK vezérigazgatójaként részt vett a jegyautomaták beszerzésénél, hogy a BKK-nak 15 napos átfutási idővel joga lett volna a 100E autóbusz COVID-19 világjárvány megjelenését követő leállítása után – vagy éppen előzetesen – a reptéri vonaljegyek költségmentes törlésére az automaták kínálatából. A terméket mégis fél éven át, egészen most októberig nem távolították el a kínálatból és közlemény szerint ezután is csak indokolatlan költséggel tették.

Egykori aláíró

„A 2013-ban a 300 db új jegyautomata telepítésére és üzemeltetésére vonatkozó a T-Systems Magyarországgal kötött megállapodás BKK, mint megrendelő aláírójaként kötelességemnek éreztem a fenti valótlan állításaikra nyilvánosan reagálni” – írja Vitézs Dávid

Csalás gyanúja

Hozzáteszi: különös tekintettel arra a körülményre, hogy jelentős értékre elkövetett csalás gyanúja miatt a Közlekedő Tömeg Egyesület büntetőfeljelentést is tett a BKK gyakorlata miatt, mivel Önök több mint fél éven keresztül értékesítettek 900 forintba kerülő, más járatra nem érvényes repülőtéri buszjegyeket egy olyan járatra, amely nem is közlekedett – írja Vitézy Dávid.

Megszólal a volt miniszter

A BKK válaszára nem kellett sokáig várni, Draskovics Tibor, a Gyurcsány-kormány egykori minisztere, a BKK igazgatóságának jelenlegi elnöke válaszolt.

Ki kötötte az előnytelen szerződést?

Ebben felhívja Vitézy Dávid figyelmét arra, hogy szerinte „a 2013-14-ben megkötött szerződések mennyire előnytelenek a BKK számára. A budapesti közösségi közlekedés meghatározó rendszereinek informatikai háttere ugyanis – az Ön döntései nyomán – nincs a BKK közvetlen ellenőrzése és irányítása alatt – írja Vitézynek.

Mindenért milliókat kell fizetni

Draskovics Tibor megjegyzi: Az azonnali intézkedés, „egy gombnyomás” helyett levelezésre és 15 napos várakozásra kényszerül a BKK még egy olyan egyszerűnek tűnő ügyben is, mint egy jegyfajta értékesítésének felfüggesztése.

Több rugalmasságot!

A budapestiek már 2013-ban is nagyobb rugalmasságot vártak a BKK-tól, most meg még inkább. Ez a szerződési rendszer tehát súlyos kockázat Budapest számára: akadályozza, hogy kielégítsük a jogos igényeket.

Tarlósék módosították a szerződést

A BKK igazgatóságának elnöke arra is felhívja Vitézy Dávid figyelmét, hogy a BKK-nak azért kellett a jegyrendszer átprogramozása miatt fizetnie, vagyis olyasmiért, amit ingyen is megkaphatott volna, mert 2019 februárjában módosították a szerződést és annak alapján a BKK-nak fizetnie kell még az egyébként ingyenes szolgáltatásokhoz kapcsolódóan is.

Budapest fejlesztése

Draskovics Tibor a levelét így fejezi be: „Tudom, hogy Ön elkötelezett a közösségi közlekedés, sőt Budapest egészének fejlesztése mellett. A Budapesti Fejlesztési Központ vezetőjeként pedig a fővárossal kapcsolatos kormányzati döntések de facto előkészítője és alakítója. Használja ezt a befolyást Budapest javára! – írják a szerkesztőségünknem megküldött közleményben.

Kiemelt kép: illusztráció