Karácsony Gergely szeretné a dugódíjat, bevezetné a Tiborcz-adót a drága ingatlanokra és nem mondja ki egyértelműen, hogy biztosan Orbán Viktor kihívója lesze-e vagy sem 2022-ben. A főpolgármester szerint Budapest lassan feléli a tartalékait ezért a kormánynak vagy az álláspontjának meg kell változnia – mondta Karácsony Gergely főpolgármester a Népszavának adott interjúban.
Fizessenek a gazdagok
A Tiborcz-adó bevezetését célzó kérdésre a főpolgármester azt mondta: A leginkább érintett 12. kerületnek vélhetően hiába készítünk erre vonatkozó ajánlást, hiszen Pokorni Zoltán soha nem fogja azt bevezetni. Ettől függetlenül a kerületek napokon belül kézhez kapják a nagy értékű, több százmilliós ingatlanok megadóztatására vonatkozó javaslatunkat. Úgy véljük, hogy ez a társadalmi igazságosságot szolgáló lépés lenne, de a döntés a kerületeké.
Orbán Viktor kihívója lesz?
Azzal kapcsolatban, hogy Orbán Viktor kihívója lesz-e 2022-ben Karácsony Gergely ennyit mondott: ”Nem készülök arra, hogy elinduljak. Ennél többet felelős politikusként nem mondhatok” – majd így folytatta:
Főváros-vidék ellentét
A belpolitika arcvonalából akkor se tudnék kivonulni, ha szeretnék. A kormány stratégiája ugyanis éppen Budapest ellehetetlenítésén, a főváros-vidék ellentét szításán alapul. Így próbálja elvenni az emberek kedvét attól, hogy ellenzéki alternatívában gondolkodjanak. Nem hiszek a vezérkultuszban. Az ellenzék választási sikerét nem a miniszterelnök-jelölt személye határozza majd meg, hanem a most formálódó társadalmi mozgalom ereje. Az ellenzék ajánlata sokkal fontosabb lesz a jelölt személyénél.
Fürjes Balázs, mint főpolgármester?
Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár is szóba került az interjún. Az ő esetleges főpolgármesteri ambícióiról azt mondta Karácsony Gergely, hogy Fürjes már régóta nem szakmai államtitkárként, hanem politikusként viselkedik.
Új fiú
Néha úgy érzem, hogy a tevékenysége kimerül abban, hogy az ellenkezőjét mondja annak, amit én. Új fiú még a politikai küzdőtéren talán ezért kezdte ilyen korán a kampányt, ami érthető, hiszen egy fideszes-jelöltnek a nullához közelítő esélye lesz a győzelemre Budapesten.
Nem áll jól a város kasszája
Minden idők legtakarékosabb költségvetését kell összeállítanunk – mondta a főpolgármester. Pokoli nehéz év áll előttünk. A cél az, hogy a város működőképességét megőrizzük. Nem azon a színvonalon, ami elvárható lenne a XXI. században, de ki kell húznunk addig, amíg a gazdaság talpra áll, az iparűzési adóbevétel növekszik, megváltozik a kormány álláspontja vagy maga a kormány. Egyiknek be kell következnie, mert a város lassan feléli a tartalékait.
Dugódíj
A választási programunkban szerepelt a behajtási díj. Jövő év elejére készülhet el a javaslat, amit társadalmi vitára bocsátunk. Ha a fővárosiak támogatják az elképzelést, akkor a kormánynak kutya kötelessége ennek támogatása. Egyelőre nem volt ennek ellentmondó kormánynyilatkozat, de persze később még lehet.
Ide kapcsolkódnak, olvasd el ezeket a cikkeket is!
- A dugódíj és dízelek kitiltása kidolgozatlan, aggodalomra ad okot és a kormány nem támogatja – mondta a miniszter
- Budapest egész területére bevezetnék a dugódíjat a civilek, gyalogoljanak az agglomerációs autósok!
- Dugódíjat akar a BMW gyár – állítja Vitézy Dávid, aki HÉV-ről, metróról és forradalmi hangulatról is beszélt
Úthasználattal arányos
Az biztos, hogy semmiképpen nem egy matricás rendszert szeretnénk, hanem úthasználattal arányos díjfizetést. Az ebből származó bevételt a közösségi közlekedés fejlesztésére fordítjuk. A szolgáltatás minőségének javításával párhuzamosan csökkentenénk a jegy- és bérletárakat.
Parkolási díjak
Nem halogatható tovább a cselekvés, hiszen a belvárosban másfélszer annyi az autó, mint amennyi parkolóhely van. A fővárosi elképzelést most egyeztetjük a kerületekkel, így várhatóan a novemberben dönthet erről a közgyűlés. Egy új, Budapest egészére érvényes egységes mobilapplikációt vezetnénk be, amely független lesz a Nemzeti Mobilfizetési Zrt-től.
A rendszeren már dolgozik a Budapesti Közlekedési Központ, ők fogják üzemeltetni is az állami cég által kért 10 százaléknál jóval olcsóbb szolgáltatási díj fejében. Ezzel igazságosabb is lenne a rendszer, hiszen a parkolási bevételek zöme most a kerületekhez folyik be, miközben az európai nagyvárosokban ez összvárosi jogosítvány és bevételi forrás.
A közös applikáció révén érvényesíthető lesz a főváros által kívánatosnak tartott progresszív díjszámítás, amelyben az első 15 perc ingyenes lesz, rövid idejű parkolásra ösztönözve az autósokat. Jövő nyárra készülhet el.
Kiemelt kép: Karácsony Gergely, főpolgármester – Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd