A Levegő Munkacsoport nem teketóriázik. Budapest teljes területére már két éven belül bevezetné a dugódíjat. Először az útdíjhoz hasonlóan egy Budapest matricát vezetnék be, majd úthasználat arányosan kellene fizetni. Elmondják mire költenék a pénzt és mit fejlesztenének az agglomerációban. Levelet írtak az elképzelésükről a főpolgármesternek és a miniszternek.

A Levegő Munkacsoport megdöbbentő számokat mutat be a dugódíj mellett érvelő tanulmányában. Azt írják, hogy 2013 és 2017 között megduplázódott az asztmás gyermekek száma, az útdíj pedig évente 245 milliárd forint nyereséget termelne a fővárosnak.

Első lépésként egy napi Budapest matrica bevezetését javasolják, amit minden autó után meg kellene fizetni, amelyik Budapest közigazgatási határán belül közlekedik. A Budapesten bejegyzett gépkocsik tulajdonosai egy kedvezményes éves vagy havi összeget fizethetnének.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Nem kell zóna csak egy mobiltelefon

A Levegő Munkacsoport nem szeretne zónahatárokat, mert attól félnek, hogy a zónák szélén óriási parkolási problémák, dugók és légszennyezettség alakulna ki. Ők egy modern, jól kialakított városi útdíj bevezetését szorgalmazzák.

Javaslatuk szerint a fizetendő díj öt tényezőtől függ: a megtett út hosszától, a jármű megengedett össztömegétől és környezetvédelmi besorolásától, valamint a helytől és az időtől (érdemes más díjat alkalmazni például munkanapon reggel 7 és 10 óra között, mint éjfélkor vagy hétvégén).

A városi útdíj kiszámítása és közlése rendkívül egyszerű, még komolyabb beruházást sem igényel, lehet akár egy alkalmazás is az okostelefonon, ami a műholdas pozíció alapján a tarifatérképre illeszti a megtett útvonalat, és kiszámítja, majd interneten beküldi az elszámoló rendszernek a fizetendő összeget.

Bár az ellenőrzési rendszer kiépítése már komolyabb ráfordítást igényel, de – amint azt a tehergépkocsik elektronikus útdíjának tapasztalatai is bizonyítják – ez a ráfordítás sokszorosan megtérül – írják a Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek és Karácsony Gergely főpolgármesternek címzett levelükben.

P+R parkolók

Az agglomerációban élők számára néhány meredeknek tűnő dolgot is javasolnak. Szerintük a Budapest közigazgatási határán belül személygépkocsiról közösségi közlekedésre átszálló, agglomerációs beutazás miatt várható többlet parkolási igény kielégítéséhez sincs szükség előzetesen sokezer férőhelyes P+R parkolók kialakítására.

A P+R kapacitást növelni kell, de ez nagyrészt teljesíthető a nagyáruházakkal kötött egyezmények révén. Vagyis ez azt jelenti, hogy például a budaörsi Tesco parkoló legyen egyben P+R parkoló is.

Azt is írják, hogy a P+R parkolókból ingyen buszjáratok vihetnék az utasokat a legközelebbi kötött pályás közlekedési pontig, ahol ez 10 perc sétánál közelebb van a parkolóhoz, oda nem kell ingyenes buszjárat.

A budaörsi Tesco parkoló példájánál maradva a javaslatuk szerint mindenkinek át kellene sétálni a Budaörsi vasútállomásra, hogy onnét továbbutazhasson a városba. A Google adatai szerint a Tesco parkoló 9 perc sétára van az állomástól.

Kényelmes autósok

Ismerve az autósok kényelmét, nagyon drágának kell majd lennie a budapesti dugódíjnak, hogy tömegek tegyék le az autójukat a budaörsi Tesconál, majd gyalogoljank 10 percet esőben, hóban a vasútállomásig, hogy felszáljanak egy vonatra és irány a belváros, majd ugyanez hazafelé.

A dugódíjból az agglomerációt is fejleszteni kell

A Levegő Munkacsoport szerint altalában erősíteni szükséges a város külső részei és a Hungária körút vonala közötti közösségi közlekedési kapcsolatokat. Az agglomerációban, részben a budapesti dugódíj bevételéből erősíteni kell a vasútra ráhordó autóbuszjáratokat – írják.

Sikerként érdemes kommunikálni

A Levegő Munkacsoport szerint a dugódíjat sikerként érdemes kommunikálni. Arról kell beszélni, hogy a bevétel a közösséget gyarapítja, hogy pénzt takaríthatunk meg, csökkenhetnek az adóink, csökkennek az utazási idők, hiszen kisebbek lesznek a dugók, több lesz a szabad parkolóhely, népszerű lesz a telekocsi, tisztább lesz a levegő, többet mozgunk és javulnak az emberi kapcsolataink – írják.

A Levegő Munkacsoport javaslatát teljes terjedelemben itt lehet megtalálni.

Az összes cikkünk a dugódíjról ide kattintva érhető el

Kiemelt kép: Dugó a budaörsi Tesco előtt az M1-M7 bevezetőn – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu