A Budapesti Közlekedési Zrt. idei, 26 milliárdos veszteséget tartalmazó üzleti tervében nincs benne az M3-as metrók klimatizáláshoz kapcsolódó hitellehívás. A vonalat jelenleg is felújítják. Május közepén indul a metróvonal felújításának utolsó üteme.

6 éves ügy

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő kocsikat 2016-ban 69 milliárd forintért felújítás helyett gyakorlatilag újragyártotta az orosz Metrovagonmas. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Takarékoskodtak

Az akkor még Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat azonban takarékossági okokból nem kért bele klímát. Karácsony Gergely mostani főpolgármester még jelöltként tett ígéretet a kocsik utólagos klimatizálására. Csakhogy kiderült, ehhez az orosz gyártó hozzájárulására lenne szükség, mivel enélkül elvész a garancia.

Köszönjük, hogy a forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu – részletek itt.

 

Jótállás már lejárt

Ennek jelentősége mostanra jelentősen csökkent, mivel a szerelvényekre adott az általános jótállás már lejárt, a szállítói szerződésnek ma már csak a kocsiszekrényekre vonatkozó garanciális része él.

A háború miatt nem mernek combozni

Az ukrán háború miatt azonban ezeket a garanciális munkákat is felfüggesztette az orosz cég és aligha folytatják a teljesítést, ha a BKV lehívja az összes bankgaranciát.

Garanciális kérdések

Márpedig a főváros közlekedési cége kényszerűségből megkezdte ezek lehívását. A BKK szerint a teljes összeg lehívása sem fedezné a korábban jelzett garanciális hibák javításának költségét. (Többek között az erősen rozsdásodó elemek cseréjét.) – írja a Népszava.

Nincs érvényes szerződés a klímákra

A BKV tavaly májusban feltételes közbeszerzési tendert írt ki a klímákra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, de szerződést végül egyikkel sem kötöttek a cég nehéz pénzügyi helyzetére tekintettel.

Már két éve sem jött össze

Perelni az oroszokat

Felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbér összegéből fedezik az utólagos klimatizálás költségét. Elég is lenne rá, hiszen a BKV követelése a kamatokkal együtt már az év elején meghaladta a 12 milliárdot, míg a költségeket előzetesen 6-10 milliárdra becsülték. Az oroszok azonban még a periratokat sem hajlandók átvenni, ráadásul az ukrajnai háború miatt minden bizonytalanná vált.

Maradna a hitelfelvétel

A 9,6 milliárd forint + 20 százalékos opció összegű beruházási hitel lehívása azonban a többi kölcsönszerződéshez hasonlatosan a kormány jóváhagyásához kötött, márpedig az Orbán-kabinet rendre elutasítja a főváros hitelkérelmeit.