A repülőgépek okozta turbulenciától tetőcserepek esnek az udvarra, a zajtól pokol a repülőtér közelében lakók élete, a zaj pedig károsítja az idegrendszert. A repülőtérrel elégedetlen emberek egy csoportja petíciót írt a zajterhelés és a gépek okozta veszélyek miatt.

„Védjük meg Budapest és agglomerációja lakosságát a repülőgépek káros hatásaitól” címmel írtak petíciót Hardy Mihály kommunikációs igazgatónak, Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek, Nagy István földművelésügyi miniszternek, Tarlós István főpolgármesternek, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek és az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodájának és az Európai Unió környezetvédelmi biztosának.

A kezdeményezés Rákoshegyről indult több mint 10 éve. A terjedahang.hu oldalon elérhető petíció szerzői célul tűzték ki az összes érintett lakos érdekeinek, és alapjogainak védelmét a repülőtér környezetében a repülőgépek káros hang, és légszennyezési hatásai ellen.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Mint írják: Perek sokaságával védtük, és védjük most is az Ön egészségét! 2018-tól új módszereket vetünk be, mert a jogállamiság intézménye kérdésessé vált a pereink menetét és eredményeit látva.

Légörvénytől lezuhant cserepek

Hozzáteszik: 2018-ban 29 jegyzőkönyvet vettünk fel a Rákoshegyen tapasztalható, repülőgép leszállásokból eredő légörvények által okozott tetőbontásokról. Legtöbb esetben csak a szerencsén múlott, hogy ezeknek az eseteknek nem lett katasztrófális végkimenetele.

Pokol az életük

A petícióban az is olvasható, hogy a reptértől távolabb eső területeken is aggódnak a gépek zajától és egy esetleges katasztrófától, aztán azzal folytatják, hogy a ferihegyi repülőtér közelében élőknek pokol az életük.

„A nagy mértékű zaj és rezgés sok érintettnek károsítja az idegrendszerét, érrendszerét, a naponta mintegy 300 tonna korom és fémpor ami a hajtóművekből kiáramlik károsítja egészségüket, tüdőproblémákat okoz. Ezek a 10 mikronnál is kisebb részecskék nem akadnak fönn a nyálkahártyán, lejutnak a tüdőig, és bejutnak a véráramba. A mikrorészecskék áldásosnak nem nevezhető hatása többek között, hogy rákot okoznak.

Nemzetközi és magyar tudósok bizonyították, hogy éjszaka 45 dB egyedi zajesemények fölött már a lakosság nagy része rosszul alszik, felriad a zajra. Nappal 55 dB folyamatos zajterhelés mellett pedig károsodik az idegrendszer, ingerültebbekké, idegesebbekké válnak az emberek. Ez felborítja a hormonháztartást, megemelkedik a vérnyomás, és ezek károsíthatják az érrendszert, sőt még az agyat is.” – írják.

„Merénylet Budapest lakossága ellen”

Azt kérik, hogy akkor is írják alá a beadványukat, ha nem zavarják még a gépek, hiszen a petíció szerzői szerint „285 milliárd forint értékű fejlesztést terveznek beruházni a Liszt Ferenc repülőtérre. Emiatt olyan forgalomnövekedés várható, hogy a jelenleg is Budapest lakosságára óriási terhelést jelentő éves 15 milliós utasforgalom felmehet akár évi 25 millióra is, a repülőtér a teherszállító forgalmát pedig meg kívánja duplázni.” Mint írják: „Ez merénylet Budapest lakossága ellen.

Tilos az éjszakai repülés

A repülőgépek zajával pár hónapja már kormány szinten foglalkoznak. Nemrég mi is megírtuk, hogy megtiltják az éjszakai repüléseket, sőt még arról is volt szó, hogy a tehergépeket és a fapados járatokat esetleg Kecskemétre viszik. Ebből végül nem lett semmi, mert a turisztikai lobbi azonnal megfúrta az ötletet.

Máshol sem jobb a helyzet

Tény, hogy hangosak a repülők és az is tény, hogy több repül el felettünk, mint pár éve. Ugyanakkor az európai nagyvárosok és agglomerációjuk légterében mindenhol megszokottak a repülőgépek. Portugália fővárosában, Lisszabonban például olyan közel van a nemzetközi repülőtér a belvároshoz, hogy a három percenként induló és érkező járatok közül szinte az összes a történelmi utcák felett alacsonyan dübörög el, mert máshogyan nem tudják megoldani a fel,- és leszállást.

70 éves koncesszió

Az egyre több repülőgép a jövőben biztosan több problémát fog jelenteni. A ferihegyi repülőteret nem fogják elköltöztetni, hiszen a Gyurcsány-kormány idején 70 éves koncessziós szerződést kötöttek a jelenlegi üzemeltetővel, ebben pedig az szerepel, hogy a reptér nem költözhet sehová. Marad tehát a petíció, kérdés, hogy mit lehet majd vele elérni.

BPK, Kiemelt kép: Ferihegyi repülőtér – Fotó: BPK