A Fővárosi Törvényszéken folytatódott a büntetőpere a Viking Sigyn hajóskapitányának, Jurij Csaplinszkinak. A két évvel ezelőtt történt szörnyű katasztrófában 28 ember vesztette életét.

Elsüllyesztette a Hableányt

Mint ismert, két évvel ezelőtt a Viking Sigyn luxushajó utolérte, majd elsüllyesztette a Hableány sétahajót, a balesetben pedig 25 dél-koreai utas és a kétfős magyar személyzet vesztette életét. Hét embert még aznap este sikerült kimenteni a vízből, azonban a 27 áldozatot csak később találták, egy utas viszont sosem került elő – írja a Blikk.

A kapitányé a felelősség

“Megteheti a Viking Sigyn kapitánya, hogy nem tesz tanúvallomást, azonban ez nem mentesíti őt a felelősség alól. Ugyanis minden, ami a hajóval történik, azért a kapitány felel” – mondta a lapnak Szalma Botond, a Mahart egykori vezérigazgatója, aki több mint 40 éve ismeri a szakmát. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Semmit nem ért a profi felszerelés

A Viking Sigyn hajóján a legkomolyabb felszerelések és navigációs eszközök biztosították, hogy ne történjen semmi baj, a kapitány mégse figyelte a csúcsminőségű rádiós és kameraeszközöket. Ezért történhetett meg az, hogy a 2500 tonnás Viking utolérte a 80 tonnás Hableányt, és elsüllyesztette a hajót.

Újabb hangfelvételek kerültek elő

A Hableány kapitánya családját védő ügyvéd, Dr. Gulyás Krisztián elmondta, hogy most újabb hangfelvételek kerültek elő, amelyek azt bizonyítják, hogy a Viking kapitánya volt a hibás. Az egyik felvételen hallani lehet, ahogy egy utas azt mondja: „elütöttél egy hajót”.

Tudta, mit tett

“Balesetet csináltam egy hajóval. Elütöttem egy hajót, lehet, hogy én leszek a hibás” – hangzottak el a kormányállás rádióján a Viking Sigyn kapitányának a szavai.

Mindent mutatott a radar

Az igazságügyi szakértő azt mondta, a baleset bekövetkezésekor semmi sem zavarta a Viking Sigyn hajóját, minden hajó, ami előtte haladt, az megjelent a radaron.

Hibázott a kapitány

“Úgy vélem, a Viking Sigyn az ideális ívtől tíz fokkal eltérve haladt a Margitsziget pillére felé. Ez önmagában még nem idézte volna elő a tragédiát, hiszen a luxushajó monitorján jól kivehető volt a Hableány” – közölte dr. Borbély Zoltán közlekedési szakjogász, a Hableányt üzemeltető Panoráma Deck Kft. képviselője. Hozzátette, tény, hogy a Vikingnek lassabban kellett volna a Hableány mögött haladnia. Tudomása szerint ezeken a Viking-féle luxushajókon olyan infrakamerás rendszerek vannak beépítve, amelyek még a fuldoklókat is mutatják a vízben.

Nem okozott gondot az időjárás

Herczeg Zsolt, aki a katasztrófa pillanatában épp a Margitsziget közelében hajózott azt mondta, hogy az ominózus estén nem volt kifejezetten jó idő, és jóval magasabb volt a vízállás, mint szokott. Elmondta azt is, hogy a baleset előtti percekben megálltak, és nem látta a szerencsétlenséget, ezért nem is tudtak bekapcsolódni a mentésbe.

Beleállt a másik ügyvéd

A dunai hajózás egyik legendás alakjaként emlegetett Herczeg Zsolt kapitány kihallgatása ellen hevesen tiltakozott az ukrán kapitány védője, aki szerint a kapitányt nem kéne meghallgatni, mert egyrészt nem is látta a történteket, másrészt a Hableányt üzemeltető cég alkalmazottja. Ez azonban nem érdekelte a bíróságot, és hagyta, hadd beszéljen a kapitány.

Mentenie kellett volna a kapitánynak

“A kapitány a fedélzeten élet-halál ura. Katasztrófa esetén azonnal utasítania kell a személyzetet, engedjék le a csónakot és kezdjék meg a mentést” – mondta Herczeg Zsolt, aki szerint a balesetet még akkor is jelenteni kell a rádión, ha a turisták ordítanak a kapitánynak, hogy katasztrófa történt.

Hullám nevű hajó segített

A borzalmas szerencsétlenség közelében közlekedett a Hullám nevű hajó kormányosa, Raub Emőke és társai, akik rögtön meg is álltak segíteni a bajba jutottaknak. “Láttam, amint a Hableány a Margit híd felé közeledik, majd érkezett a riasztás, hogy „Ember a vízben!”. Láttuk, amint öt vízbe esett ember kapálózva sodródott” – mondta a Hullám kormányos. A kapitány megparancsolta az embereinek, hogy induljanak menteni, és két embert sikerült is kifogniuk, a többieknek viszont már nem tudtak segíteni.

Nem használta a radart

A szakértők kérdéseire reagálva a Viking Sigyn ukrán kapitánya bevallotta, hogy nem használta a hajó radarját. A dél-koreai túlélők és az áldozatok rokonai összesen 4,3 milliárd forintnak megfelelő összegre beperelték a Hableány és a Viking Sigyn hajót üzemeltető társaságokat. Azért mindkettőt, mert szerintük mindkét hajó felelős a Hableány elsüllyesztéséért. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: A Hableány kiemelése – Fotó: MTI/Mónus Márton