Megszűnt a tolerancia a gyorshajtások ellenőrzésénél május 1-től, mostantól szigorúbban veszi a rendőrség a sebességhatárok átlépését. Még többen kaphatnak bírságot.

Mért sebesség számít

„A továbbiakban a sebességtúllépés jogsértés esetén a jogsértést feldolgozó ügykezelő rendszer a mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét” – válaszolta a Vezess kérdésére az ORFK. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Megszűnt a ráhagyás

Az elsőre kissé nyakatekertnek tűnő mondattal azt tette hivatalossá a rendőrség, hogy május 1-től nincs többé a korábbi ráhagyás a traffipaxok által kiírt sebességre. Még konkrétabban fogalmazva: innentől alacsonyabb sebesség elérése után kapnak bírságot a gyorshajtók.

Így szól a törvény

Az évtizedek óta követett gyakorlatának megváltoztatásával tulajdonképpen a hatályos jogszabályok szerint jár el a rendőrség mostantól. A mérésügyről szóló törvény ide vonatkozó fejezetének „a hitelesített mérőeszközök használatáról szóló” bekezdése szerint ugyanis „a hitelesített mérőeszközt – az ellenkezője bizonyításáig – úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája”.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Valójában innentől büntettek

Ennek ellenére régóta „hozzááadott” valamennyit a traffipaxok által kiírt sebességadathoz a rendszer. A traffipaxok hibahatárának hívott eltérés 100 km/órás sebességig 3 km/óra volt, míg felette 3%-os eltérést toleráltak. Ez azt jelenti, hogy valójában nem 50 vagy 60 km/óra, hanem 53, 63, 93 km/óra volt a megengedett sebesség.

Nem lesz eltérés

„A mérőeszköz által adott érték további korrekció nélkül veendő figyelembe” – írták az idézett jogszabályrészre hivatkozva. Sőt, a rendőrség szerint „szükséges kiemelni továbbá, hogy ez az álláspont igazolódik a bírói gyakorlatban, illetve a szintén kötelező hitelesítésű mérőeszközök közé tartozó légzési alkoholmérők használatához kapcsolódó gyakorlat is ezt a jogi megalapozottságot erősíti”.

Lesznek vitás esetek

Az eddigi ráhagyásos gyakorlat minden bizonnyal a bírságokat megkérdőjelező esetek csökkentését szolgálta. Kérdés, valóban kevesebb lesz-e vita a feszesebb bírságolás mellett – írja a Vezess.hu.

Már 51-nél bírságolhatnak

„Ez nem jelenthet más, mint az 50-es táblánál az 51 km/órás sebességgel haladók bírságát” – mondta a vezess.hu kérdésére Janklovics Ádám, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd. Janklovics szerint egyébként az egyre modernebb gépjárművek digitális műszerei pontosabb számot mutatnak a vezetőiknek a korábbiaknál.

Probléma lehet a régebbi autóknál

Az ügyvéd felhívta arra a figyelmet, hogy Magyarországon 15 év a személyautópark átlagéletkora, vagyis rengeteg 15-20-25 évnél idősebb közlekedik a forgalomban. Márpedig életszerű azt feltételezni szerinte, hogy ezen autók vezetése közben hiába mutat 50 km/órát a mutató, vagyis legjobb tudása szerint szabálykövetően vezet az autós, ám mégis előfordulhat, hogy 51-52-53 km/órával méri be őt a traffipax.

Nem lehet bizonyítani

„Ilyenkor meglehetősen egyoldalú a rendszer, ugyanis a rendőrség adatával szemben kellene bizonyítani az autósnak, hogy szabályosan, 50-nel ment. Márpedig ezt nem tudja bizonyítani. Ráadásul azt sem tudhatja biztosan, hogy valóban 51-52-53-at mért a traffipax, mert nincs hozzáférése a műszerhez” – fogalmaz az ügyvéd.

Így lehet megúszni a gyorshajtást

Ahol továbbra sem állítják meg a gyorshajtókat, ott megmarad az elvi lehetősége a sebességtúllépés megúszásának. Hiszen 100 km/óra alatt plusz 15 km/óráig, míg 100 km/óra felett 20 km/óráig nem az objektív felelősség elve szerint jár el a rendőrség. Vagyis autópályán példádul 150 km/órával is elkerülhető elvben a bírság saját autóval. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció