Kiugróan sok baleset történik az agglomerációs utakon. Az M0-ás az ország legbalesetveszélyesebb autóútja. Sokan a kamionosokat hibáztatják a rengeteg tragédia miatt, most egy kamionos olvasónk is megszólalt és elmondta a véleményét. Őszintén fogalmazott a rutintalan autósokkal kapcsolatban. A rutintalanság azonban egy nagyon fontos jelenségre világít rá: a korrupt KRESZ-vizsgákra.
Szombaton írtunk arról itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon, hogy baleset történt Monornál az M0-ás mellett. A Facebook oldalunkon sok hozzászólást kapott a cikk, egy olvasónk a kamionosok szemszögéből világította meg az M0-ás balesetveszélyességét.
A következőket írta: „Mindig a gyorshajtásra van kenve ez az egész. Én napi szinten kamionozom az M0-áson, és azt veszem észre, hogy nem a gyorshajtásból származnak a balesetek, többnyire inkább a tötymörgésből és abból, hogy sokan nem tudják felfogni értékelni a helyzeteket – írja a kamionos olvasónk. Friss hírek itt!
Szerinte a túl lassan haladó autósok mellett a rutintalan sofőrök is veszélyesek. Így ír erről: „Akinek sok a 110 km/h-s tempó, menjen főúton, lakott területek között. Sokkal veszélyesebb egy autópályára tévedt sofőr, aki fél a sebességtől, mint egy olyan, aki azért hajt fel a sztrádára, hogy ezzel időt, és üzemanyagot spóroljon. Nem a gyorshajtókkal van a gond, hanem a rutintalan sofőrökkel.” – írja kamionos olvasónk.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Életveszélyes korrupció
A rutintalan sofőrök valóban komoly veszélyt jelentenek önmaguk és mások számára is. A jogosítvány megszerzésénél azonban nagy probléma a korrupció, ennek pedig az a gyakorlati következménye, hogy évtizedek óta rutintalan autósok tömegét engedik rá az utakra.
Az előírt minimális 29 gyakorlati óra alatt olyan ember nem tud megtanulni vezetni, aki korábban nem közlekedett. Ilyenkor plusz órákat kell venni, de az esetek többségében ez sem mindig segít, hiszen az oktatók nem erőltetik a valódi tapasztalat megszerzését, jobb esetben a vizsgaútvonalakat gyakoroltatják csak be.
20 ezer segíteni fog
Az Index egyik szerzője nemrég részletesen leírta, hogyan szívatták és húzták le a jogsija felé vezető úton az oktatók, vizsgabiztosok. Ezt írja: „Velem a második adag pluszórám befizetésekor történt meg a dolog, amitől a legjobban rettegtem.
Az oktató közölte, mennyi lesz a kenőpénz: 20 ezer forint segíteni fog a vizsgán, de persze te döntöd el, hogy kéred-e ezt a segítséget. A mondat, aminek már az elhangzásától is úgy érzi az ember, egy életre bemocskolták, hiszen nem kell okleveles műelemzőnek lenni ahhoz, hogy pontosan tudjuk, mit jelent ez.
A pótvizsga díja és az oktató jelenléte együtt kábé húszezer forint. Aki valóban teljes magabiztossággal tud vezetni, ha morálisan sziklaszilárd és kellően vastag a pénztárcája, talán megkockáztatja a nemfizetést, és szépen elvizsgázgat addig, míg ki nem fog egy olyan biztost, akinél nem kell pénzt adni.
De aki tényleg nem tud még eléggé vezetni, és az oktatóján kívül mással nem gyakorolhat (hiszen legálisan csak oktatóval és oktatásra levizsgáztatott kocsival lehet jogsi nélkül kimenni a forgalomba), az pontosan tudja, hogy két lehetősége van. Vagy nem kéri a „segítséget”, és akkor egész biztosan megbukik (nem feltétlenül azért, mert nem fizetett, hanem mert nem tud eléggé vezetni), és szépen veszi tovább az órákat rengeteg pénzért.,
Vagy kifizeti a nyomorult 20 ezret, hogy végre kiszabaduljon a rendszerből és esélye legyen arra, hogy tényleg megtanuljon vezetni.”
A balesetek felé tereli a korrupció az autósok egy részét
Ahogy az Index szerzője is összefoglalta a lényeget: a teljes vizsgáztatási rendszer arra tereli a leendő autósok többséget, hogy fizessenek zsebbe azért, hogy rutintalanul kapjanak jogsit, hiszen úgysem fogják őket rendesen megtanítani vezetni.
A jogsiszerzéssel együtt járó korrupció következménye az is, hogy kényszerből nagyon sok tapasztalatlan autós közlekedik az utakon. Mivel a magyar lakosság csaknem egyharmada, 3 millió ember Budapesten és környékén él, így az agglomeráció sűrű úthálózatán nagyobb eséllyel tűnhetnek fel és a balesetek elszenvedői, okozói is nagyobb eséllyel lehetnek a kényszerből, tapasztalatlanul az utakra került sofőrök.
Az idézett kamionos olvasónk teljes bejegyzését az alábbi posztunknál lehet felllelni.
Kiemelt kép: Korábbi baleset az M0-áson az Ázsia Center közelében