Duplájára emeli a kormány a munkába járás kedvezményes költségtérítését, ez több százezer munkavállalónak komoly anyagi támogatás, és megkönnyíti a munkába járást – mondta Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének (MOSZ) elnöke csütörtökön az M1 aktuális csatornán.
Dupla pénz
Hozzátette: hetekkel korábban a szakszervezetek kezdeményezték a változtatást, így a döntést örömmel fogadták. A segítség mértékéről elmondta: míg eddig kilométerenként maximum 15 forintos adómentes költségtérítést tettek lehetővé a munkáltatók számára a jogszabályok, ez a gazdaságfejlesztési miniszter javaslatára duplájára, 30 forintra fog nőni. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Több tízezer forint
Ez dolgozónként több tízezer forintot jelent. A kormány döntéséből az is következik, hogy a minimális költségtérítés szintje is a duplájára emelkedik, a jelenlegi 9 forintról 18 forintra kilométerenként. Az elnök a családok, és a munkahelyek védelme érdekében jelentős eredménynek nevezte az új intézkedés bevezetését.
Több mint egy évtizede létezik
A kormányrendelet egyébként, ami biztosítja az autóval ingázók számára azt, hogy a munkáltató adó- és térítésmentes plusz juttatásként állja a munkába járás költségeit már több mint egy évtizede létezik, azonban amíg az üzemanyag ára megsokszorozódott az évek során, a minimum és maximum térítés összege ez idáig nem változott.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Az árstop után
Az árstop következményei és a Robin Hood-adó miatt tartósan magasabb lehet itthon az üzemanyagok ára, mint a régiós országokban – vélekedett egy energiapiaci szakértő. Akad olyan szakember, aki a 800 forintos benzin- és dízelárat sem tartja kizártnak az év második felére.
A jelenlegi árak
A 95-ös benzin ára jelenleg 623 Ft, a 100-as benzin 674, a gázolaj literenkénti 685 Ft, míg az LPG 377 Ft.
Még durvább árak jönnek
Pletser Tamás olajipari szakértő úgy véli: az év második felében akár a literenkénti 800 forintos benzin-és dízelárak is megjelenhetek. A Magyar Ásványolaj Szövetség szerint ez a szám irreális, bár a 3-5 százalékos emelést ők sem tartják kizártnak.
Optimista verzió
„Én azt gondolom, hogy a gázolja nem fog 750 forint felé menni hosszabb távon sem, és a benzin piacárnál is normalizálódik fog a helyzet és egy 670-680 forintos maximumokat gondolok én csak” – mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. A régióban Magyarországon kerül a legtöbe a 95-ös benzin.
Benzinkutak költségei
Néhány piaci szakértő szerint ennek az oka a dupla árrés. A Független Benzinkutak Szövetsége azonban állítja: a kétszeres árrés nyeresége nem a kutasok zsebében landol. Ebből olyan költségeket fedeznek, mint a shopok után fizetett kiskereskedelmi adó vagy éppen a 27 százalékos ÁFA.
Emiatt drágább itthon
Azt látjuk még, hogy az üzemeltetési költségek, amik a benzinkutakat érintik, jelentősen megnövekedtek. Tehát egy példát mondok, mi 24 forintért vettünk egy kilowattóra áramot, most ugyanazt a kilowattot 300 forint fölött vásároljuk, tehát nagyon jelentősen megnövekedtek az üzemeltetési költségek – mondta el az atv Híradónak Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, hozzátéve, hogy a magyar üzemanyagárak tartósan magasabbak maradhatnak, mint a régiós országokban.
Torz piac
Ez részben azért van, mert az árstop miatt eltorzult a piac. Illetve azért, mert a Robin Hood-adót, vagyis az ellátókra és kereskedőkre kivetett jövedelemadót éppen januártól emelte 41%-ra a kormány.
Nem lesz olcsóbb
Balogh József energetikai szakértő szerint ,,ameddig ezek maradnak, addig a magyar piacnak nincs esélye arra, hogy utolérje az olcsóbb piacokat a régióban”. Csak ezen a héten két alkalommal is drágult a kutakon lévő üzemanyagok literenkénti ára.
Nyereség és csőd
Ahogy arról ebben a cikkben írtunk, Egri Gábor szerint a Mol 7 milliárd forintnyi nyereséget termelt az ársapka időszakában, a kis benzinkutak pedig becsődöltek. A piaci viszonyokat helyre kell állítani. „Ezért ajánlottunk stratégiai együttműködést a Molnak még tavasszal, és szeretnénk folytatni velük az egyeztetéseket” – emelte ki.
„Nem árverseny van, hanem ellátási”
Jelenleg nem árverseny van Magyarországon, hanem ellátási. Árversenyről akkor tudunk beszélni, ha a vásárlók a bizalmukat is visszanyerik. Az importot pedig a piaci helyzet határozza meg, és jelenleg Európában nincs üzemanyagbőség. Akik korábban ideexportáltak, az elmúlt 13 hónapban megtalálták a piacukat máshol, őket úgy tudjuk visszaszerezni, hogy – a piaci törvények szerint – magasabb árat kell ajánlanunk, mint amit máshol megkapnának – fogalmazott Egri Gábor.
Lélegzethez jutnak a kis kutak
A kis benzinkutak mostantól meg tudják már keresni a külföldi importőröket, hiszen megéri kedd 23 órától Magyarországra importálni, „ezek korábban már biztosították a kis kutak ellátását”. Az FBSZ elnöke szerint a statisztikák alapján Európában körülbelül 90 finomító van, és ezek teljesen fel vannak töltve nyersanyaggal, így teljes kapacitással tudják üzemeltetni a termelésüket. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: Illusztráció