Karácsony Gergely főpolgármester szerint jó elképzelés a Lánchíd átalakítása autómentes sétálóhíddá, de erről megkérdezné a budapestieket. A felújításhoz a kormány 20 milliárd forintot biztosított, de még 10 milliárd hiányzik. A főváros a kormánytól várná ezt az összeget, a kormány pedig azt mondja, hogy a fővárosnak vannak eszközei arra, hogy megoldja ennek a 10 milliárdnak a kérdését.

A főpolgármester elmondása szerint 10 milliárd forint hiányzik a Lánchíd felújításához. A kormány ugyanis 20 milliárdot ígért meg még korábban Tarlós Istvánnak, ezt az összeget továbbra is használhatja a főváros. A probléma az, hogy egy közbeszerzési eljárás során, tavaly szeptemberben a legolcsóbb árajánlat is 32 milliárd forint volt a híd felújítására.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

A kormány nem nagyon szeretne még pénzt adni a híd felújításához. Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár azt mondta az Lánchíd felújításával kapcsolatban a minap az ATV-ben, hogy „nem tudjuk elfogadni azt, ha valaki találkozik egy kihívással és azt nem tudja megoldani, akkor azt valaki más oldja meg helyette.” Az államtitkár ezzel arra célzott, hogy a főváros kezdjen tárgyalásokat a közbeszerzés kapcsán a lehetséges beruházókkal, tartson árlicitet, csökkentheti a műszaki tartalmat és kiírhat új eljárást is.

Azt államtitkár tehát azt kéri, hogy a főváros is vegye ki a részét a probléma megoldásában és vegye igénybe azokat az eszközöket, amelyek a rendelkezésére állnak.

Karácsony Gergely főpolgármester szintén az ATV-ben elmondta: a fővárosnak csak akkor lenne saját forrása a hiányzó 10 milliárd előteremtésére, ha máshonnét elvonnák ezt az összeget. Karácsony Gergely hozzátette: még nem mondana le arról, hogy a kormány támogatását megnyerjék a Lánchíd felújításához.

Ezt követően azzal a példával élt a városvezető, hogy a Külügyminisztérium Várban kialakításra kerülő új székhelyére nagyságrendileg 50 milliárdot költ a kormány, a főváros pedig mindössze 10 milliárdot kér a Duna legszebb hídjának, a város és az ország egyik jelképének a felújítására.

Ahogy azt korábban itt a Budapestkörnyéke.hu hírportálon is megírtuk már nem hajthatnak át a Lánchídon a turistabuszok és a teherautók. A korlátozás az 5 tonnánál nehezebb járműveket érinti, a tilalom a BKK menetrend szerint közlekedő járműveire nem vonatkozik

Sétálóhíd lehet a Lánchídból

Karácsony Gergely jó ötletnek tartja, hogy gyalogoshíd legyen a Lánchídból. Azt is elmondta, hogy a híd kialakítása miatt nem olyan látványt kapnak majd az ott átsétálók, mint amit egy gyaloghídtól elvárnának. A panorámát ugyanis csak a híd korlátjától lehet élvezni, ahol az autók mennek, onnét a vasszerkezet miatt szinte semmit sem látni.

A főpolgármester azt is elmondta, hogy nem híve a sokkterápiának, a Lánchíd gyalogoshíddá alakítását szeretné megbeszélni a budapestiekkel, hiszen ez mindkét oldalon sétálóutcákat eredményezne. Szerinte sok híve van annak, hogy a város közepén a gyalogosforgalom megerősödjön és több zöldterület legyen.

A prágai Károly híd

A prágai Károly híd a világ egyik legismertebb sétálóhídja. Kicsit idősebb a Lánchídnál, hiszen 1357-ben kezdték építeni. Sokszor felújították, az 1965-78-as munkálatok során alakították gyalogoshíddá. A cseh fővárosban is beszédtéma a leglátványosabb híd felújítása, szerintük ugyanis rossz állapotban van, most éppen megfelelő kőbányát keresnek mert a Károly híd 66 ezer kőből készült és nem mindegy milyen kővel pótolják a régieket.

A Lánchíd felújításai

A hidat 1949. november 20-án adták át szomorú körülmények között. Hat héttel járt a történelem az aradi vértanúk kivégzése után, a hídátadási ceremóniát pedig az aradi vérengzést levezénylő Haynau vezette, érthetően nem sokan voltak ott az átadón.

Az első nagy felújításra 1914-ben került sor. Ahogy az alábbi képen is látszik, szinte teljesen szétszedték a hidat, hogy jelentősen megerősítsék a láncszerkezetét.

A Lánchíd 1914-es felújítása – Forrás: Fortepan

A híd és Budapest történetében igazi katasztrófa volt a II. Világháború. A visszavonuló németek felrobbantották a fővárosösszes hídját, 1945. január 18-án, utolsókként, az Erzsébet hidat és a Lánchidat. Az újjáépítés évekig tartott, a forgalomnak 1949. november 20-án, az eredeti híd avatásának századik évfordulóján adták át. A kapuzatok és a pillérek díszkivilágítást kaptak.

A felrobbantott Lánchíd 1945-ben – Forrás: Fortepan

A következő nagyobb felújítás 1986-1988 között volt. Akkor felújították a szerkezetet, a rozsdásodó részeket kijavították és új világítást is felszereltek a hídra.

A Lánchíd története tehát arról mesél, hogy 30-40 évenként, ha nem is történik háborús tragédia, mindenképpen fel kell újítani a Lánchidat, hiszen a forgalomtól elhasználódik, a vasszerkezet pedig pedig korrodálódik.

A dolgok jelenlegi állása után az sincs kizárva, hogy a felújított Lánchíd sétálóhíddá alakul, új funkciókat kap és nagyon másként tekintünk majd rá, mint egykor elődeink.

Kiemelt kép: Lánchíd – Fotó: BPK