A Fidesz kormányzat évekig szép reményekkel zajló közlekedésfejlesztési terveit és előkészített, főleg budapesti beruházásait pár firkantással megsemmisítő Lázár János, újabb főváros ellenes kirohanással állt elő. Szerinte a budapesti pályaudvarok fejlesztése csak presztizsberuházások, vidéken kell a vasutat fejleszteni. Vitézy Dávid, volt közlekedési államtitkár szájbarágósan elmagyarázta – többek közt – Lázárnak, hogy miért stratégiai hiba a miniszter állítása. Vitézy azt is elmondta a közlekedésért felelős miniszternek, hogy abból a pénzből, amit volt szíves visszaadni Brüsszelnek, most a Baltikumban fejlesztenek vasútvonalakat. Vitézy állítása szerint a miniszter lényegében a magyar vasúti közlekedés fejlődését hátráltatja.

Lázár jött, Vitézy ment

Vitézy Dávid, korábbi közlekedési államtitkár, aki a közlekedési tárca Lázár János minisztériumához kerülése után, 2022. októberében mondott le, cikkünk megjelenése előtt nem sokkal, a Nyugati pályaudvar megújítása kapcsán emlékezett vissza arra, hogy pontosan egy évvel ezelőtt hirdettek eredményt a Nyugati megújítására és a vasúti kapacitásának duplájára növelésére kiírt tervpályázaton. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Egy éve elindult végre valami

Akkor a győztes Grimshaw és magyar partnere, a Nautes kiváló és az építészekből, kormányzati és önkormányzati vezetőkből, közlekedési szakemberekből álló zsűri egyöntetű támogatását elnyert tervet hozott arra, miképp újítható meg az ország legforgalmasabb pályaudvara és épülhet új közpark a vágányok mellé, miképp születhet újjá a Nyugati tér a felüljáró bontásával és a villamos visszaépítésével. 

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Lázárnak nem kellett, visszaadta a pénz Brüsszelnek

Vitézy Dávid leírja: „európai uniós forrást nyertünk el a továbbtervezésre, sajnos a támogatási szerződést a közlekedési tárca jelenlegi vezetése nyilvános magyarázat nélkül felmondta és a forrást visszaadta, a pénz így más uniós országok közlekedési projektjeit finanszírozza majd, ha jól hallani, a Balti-államok fővárosait összekötő új vasútvonal kapja meg. Azóta pár hónap késéssel megjött a magyarázat is: a közlekedési miniszter e heti interjúja szerint a budapesti vasúti hálózat fejlesztése “presztízsberuházás”, helyette vidéken kell fejleszteni. Ide kapcsolódik: „Lázár lehúzza a WC-n a többéves munkádat” – mondják Vitézy Dávidnak, aki szerint hiba volt a kormány részéről leállítani a vasútfejlesztések egy részét

Főváros-vidék ellentétet szít a miniszter

A volt közlekedési államtitkár nem kertel, így fogalmaz: „Bízom benne, hogy mielőbb sikerül ezen a mesterséges főváros-vidék szembeállításon túllépni, mivel a vasúti hálózat fejlesztése ilyen logikán egész egyszerűen nem tud eredményes lenni. Érdekes módon az autópályák kapcsán ezt minden döntéshozó érti is: senki nem gondolná, hogy az M0 déli hídja a csepelieknek épült anno, csak azért, mert történetesen ott van – mindenki tudja, hogy Kelet- és Nyugat-Magyarország közötti legfontosabb közúti kapcsolat ez. 

Hello! Azért mert Pesten van, nem csak a pestieknek hasznos

Ugyanez a helyzet vasúton is Magyarország és a vasúti hálózat történetének és szerkezetének köszönhetően: bár a konkrét példánál maradva a Nyugati pályaudvar tényszerűen Budapesten van, kapacitásának bővítése legkevésbé sem csak a budapestiek ügye – a miskolci InterCityn vagy a monori zónázón többnyire nem fővárosi utasok ülnek. 

Ha nem átjárható Budapest, az a vidéken élőknek is rossz

Mind az agglomerációból ingázók számára, mind az egész ország InterCity-vonatokkal való átjárhatósága szempontjából kulcsfontosságú a budapesti pályaudvarok körüli leromlott állapotok és szűk keresztmetszetek felszámolása, ezt az elmúlt évek vizsgálatai minden kétséget kizáróan alátámasztották, lásd: Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, mindmáig hatályos” – írja Vitézy Dávid, majd hozzáteszi:

A magyar vasúti közlekedést hátráltatja

„Aki a budapesti vasúti fejlesztéseket, így például az ország legforgalmasabb, mégis kapacitáshiánnyal küzdő es végletesen lerobbant infrastruktúrájú központi pályaudvarának fejlesztését akarja megakadályozni, valójában legkevésbé sem a fővárossal szemben kedvez a vidéknek, hanem csak általánosságban a magyar vasúti közlekedés fejlődését hátráltatja.” Ide passzol: Megvan Vitézy Dávid utódja, a korábbi keszthelyi polgármester lesz az új közlekedési államtitkár

Máshol tudják azt, amit Lázár nem

Vitézy szerin a mindig utolérni áhított Ausztria fővárosában egy ilyen léptékű beruházás a bécsi főpályaudvar építésével már sikerrel lezajlott, hasonló projektek pedig Prágától Varsóig nagy léptekkel haladnak előre, ugyanezért: a nagyvárosi vasúti csomópontok átjárhatóságának javítására, a fővárosban végződő vonatok helyett az országok távoli városait és a térség országait összekötő új vasúti kapcsolatok létesítése érdekében. „Nyilván nem az osztrák, cseh vagy a lengyel vidék ellenében zajlanak ezek a beruházások, még ha a nagyvárosok vagy fővárosok területén is van rájuk szükség.”

Vitézy drukkol

A volt államtitkár szerint említést érdemel, hogy a Nyugati térre készült terveket a zsűriben is közreműködő Főváros is magáévá tette és immár a tervpályázaton győztes, felüljáró nélküli, Bajcsy Zsilinszky úti villamosos terv lett a hivatalos budapesti jövőkép a Nyugati környékének rendezésére. Mielőbb valósuljon meg!” – zárja posztját Vitézy Dávid. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Így nézett volna ki a Nyugati, ha Lázár János nem állítja le a fejlesztést

Kiemelt kép: Lázár János egy Csongrád megyei fórumon – Forrás: Facebook/Lázár János