Az elmúlt egy hónapban nem érkeztek alkatrészek az M3-as metró orosz szerelvényeihez, pedig nagy a metrókocsik alkatrészigénye. A gyártó 12,5 milliárd forinttal tartozik Budapestnek, de a pariratokat sem vették még át, közben nem kizárt, hogy a háború miatt a Moszkva melletti vagongyárban átálltak háborús eszközök gyártására. Karácsony Gergely főpolgármester közben felkérte a BKV-t, hogy vizsgáljon meg minden alternatív alkatrészbeszerzési lehetőséget.

Nem jönnek alkatrészek

Az elmúlt 30 napban nem érkezett alkatrész a budapesti 3-as metró orosz szerelvényeihez és a gyártó Metrowagonmash (MWM) szakemberei sem jöttek Oroszországból – mondta a Népszavának a BKV. Az ukrajnai orosz invázió ugyan a vállalat szerint egyelőre nem befolyásolja a szerelvények karbantartását, ám a jelenlegi készlet legfeljebb néhány hónapra elegendő. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Háború miatt semmi sem biztos

A lap szerint az is kérdés, hogy az oroszországi gyár, amely háborús felszereléseket is előállít, készít-e most egyáltalán a szerelvényekhez alkatrészeket. Az ukrajnai háború jelenlegi és későbbi hatásait elemző friss jelentésből az derül ki, hogy a BKV-t két módon érinti közvetlenül a háború. Az egyik, hogy szinte behajthatatlanná vált a cég mintegy 12,5 milliárdos kötbérkövetelése, a másik az alkatrészhiány. Nemrég történt: Horribilis összeg: Egymilliárdos kárra lehet a BKV-nak a kőbányai metróbaleset miatt

Köszönjük, hogy a forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu – részletek itt.

 

Semmit sem ismertek el

Az orosz gyártó az előzetes egyeztetéseken semmit nem ismert el, semmilyen kártérítési összeget nem tartott elfogadhatónak. A BKV 2019-ben ugyan beperelte a Metrowagonmash-t, ám az orosz cég az elmúlt két év alatt még a periratokat sem vette át. A háború alatt a per gyakorlatilag leállt. Ide kapcsolódik: Nevetséges, de igaz: A 3-as metró pocsékul felújított szerelvényei miatt azért nem lehet perelni az oroszokat, mert 2 éve nem veszik át a levelet

Kevés alkatrész van raktárban

A budapestieket ennél rosszabbul érintheti a háború miatti alkatrészhiány. A raktározás drága és ma már nem is szokás hosszú évekre előre betárazni a különböző alkatrészekből, járműelemekből. A BKV-nál sincs ez másként. Ez is érdekelhet: Ne lepődj meg, ha füstöl az M3-as metró! Most tesztelnek három, átadás előtt álló, felújított állomást

18 sorozathiba

Ugyan a készlet pár hónapra elegendő lehet, ám az orosz járműveken 18 sorozathibát azonosítottak a 2020-as független szakértői jelentésben és arra jutottak, hogy új szerelvényekhez képest az orosz járműveknek különösen nagy a karbantartási igényük. A meghibásodás aránya a teljes járműflottában akkor 15 százalékos volt. Márpedig a normál működéshez a járművek 84 százalékára szükség van. Ez is érdekelni fog: Botrányos dolgokat tártak fel a 3-as metró felújított szerelvényeivel kapcsolatban, nem az utasok igényei számítottak

Karácsony Gergely alternatívákat kér

Karácsony Gergely főpolgármester felkérte a BKV-t, hogy vizsgáljon meg minden alternatív beszerzési lehetőséget. A városvezetés többször is kinyilvánította, hogy elítéli az orosz agressziót és amennyiben ezt el lehet kerülni, semmilyen módon nem kíván üzleti, gazdasági kapcsolatot fenntartani olyan orosz céggel, amely ebben érintett.

Vezérlő számítógép

A felújított szerelvényekben a motor a japán Hitachi gyár terméke. Ezeket nyilvánvalóan a közvetlenül a gyártótól is beszerezheti a BKV, talán még jobb áron is – magyarázza Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke. A gondot szerinte a kisebb kopó alkatrészek jelenthetik, a kocsiszekrény és a forgóváz elemei, illetve a vezérlő számítógép, amely szintén orosz gyártmány.

Lánctalpasok

A Metrowagonmash a Moszkva melletti Mityiscsi Gépgyárban gyártatta le a budapesti kocsikat. A gyár azonban vasúti és metrókocsik mellett lánctalpas alvázcsaládot is készít harci járművekhez. Az pedig már politikai kérdés, hogy a háborút elítélő fővárosi önkormányzat tulajdonában álló cég üzleti kapcsolatban maradhat-e egy hadiipari beszállítóval. Ez is érdekelhet: Telhetetlenség vagy realitás? Dunakesziig akarják elvinni az M3-as metrót

Napi 500 ezer utas

Az M3-as metró különösen nagy szerepet tölt be a fővárosi közlekedésben: a több mint 17 kilométer hosszú vonal Magyarország legnagyobb forgalmat lebonyolító vasúti rendszere, munkanapokon átlagosan 500 ezernél többen utaznak rajta. Ez több, mint az országos vasúti hálózat teljes forgalma. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: M3-as metró – Forrás: magyarepitok.hu