Egészen elképesztő, hogy két éve azért nem indulhat per a 3-as metró egyesek szerint poicsékul felújított szerelvényei miatt, mert az orosz fél nem veszi át a keresetlevelet. Ezt a trükköt sokan megirigyelhetnék, azonban elképesztő, hogy a magyar hatóságok ezt hagyják. Korábban a főpolgármester arról beszélt, hogy a méregdrága ruhákban szereplő kormányszóvivő, Szentkirályi Alexandra férjének is sok köze lehetett ahhoz, hogy az oroszok kapták meg jó pénzért a munkát.

Milliárdokat követel a BKV az oroszoktól

A Budapesti Közlekedési Vállalat 2019 februárjában perelte be a hármas metró kocsijait szállító orosz céget, a Metrovagonmast. 6,8 milliárd forint kötbér és kamatainak megfizetését kérte az orosz vállalattól, miután a szállításokban jelentős késések voltak, és a metrókocsikkal szemben minőségi kifogások is felmerültek, Vágó István fótókat is készített a rozsdásodó felújított kocsikról. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Nem veszik át a levelet, nincs per

A Népszava azt írja, hogy a BKV követelése az idén év elejére már 8,3 milliárdra duzzadt, de a perben nem sikerült előrelépni, sőt még tárgyalás sem volt, mert az orosz fél egyszerűen nem veszi át az ügy iratait. A teljes iratanyag lefordítását követően a magyar Igazságügyi Minisztérium az iratokat az orosz Igazságügyi Minisztériumnak postai úton megküldte, de az orosz minisztériumban sem veszik át az iratokat.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Pocsék minőség, csúszások

Az M3-as metróvonal járműállományának korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért, akkori áron mintegy 69 milliárd forintért vállalkozott az orosz gyártó. A cég azonban összesen már tizenegy alkalommal csúszott ki a szállítói szerződésben rögzített határidőkből, ráadásul pocsék minőséget szállított. Olyan “elrettentő” dolgokat tárt fel a BKV vizsgálata, mint a szigetelőszalaggal összekötött elektromos vezetékek, valamint a padlólemez rozsdásodása, ami folyamatos javításokat tesz szükségessé. Karácsony Gergely szerint az is kétséges, hogy egyáltalán a Budapestről elvitt kocsikat hozták-e vissza az oroszok.

Semmit sem ismertek el az oroszok

A BKV és az orosz cég közötti tárgyalásokon az orosz fél semmilyen hibát sem ismert el, semmilyen kártérítési összeget nem tartott elfogadhatónak, miközben a sokasodó hibák miatt néhány szerelvényt ki is kellett vonni a forgalomból. Ez után döntött a per mellett a budapesti közlekedési vállalat.

Karácsony Gergely kezdeményezte a vizsgálatot

A kormány és az előző városvezetés a budapesti utasok igényeit “egyáltalán nem kielégítő módon” újíttatta fel a 3-as metró szerelvényeit – jelentette be egy évvel ezelőtt, 2020. decemberében Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes, a BKV felügyelőbizottsága szakértői jelentésének ismertetésekor. A vizsgálatot 2020 januárjában Karácsony Gergely kezdeményezte, amikor kiderült komoly gondok vannak a felújított orosz szerelvényekkel, ráadásul a kormányszóvívő férjét is kapcsolatba hozta a főpolgármester a biznisszel.

A kormányszóvivő férje is bizniszelt

Karácsony Gergely korábban így fogalmazott: „A korábbi városvezetés rossz döntését az M3-as metrókocsik felújításával nem tudom nem összefüggésbe hozni azzal, hogy Tarlós István egykori helyettesének, Szentkirályi Alexandrának a magyar kormányjelenlegi szóvivőjének férje: Szalay-Bobrovniczky Kristóf ezzel az orosz céggel, közös cégeket hozott létre az elmúlt időszakban. Itt tehát van egy olyan személyi összefonódás, ami alapján az emberben joggal merül fel a kérdés, hogy miért pont az a döntés született, hogy ezeket a kocsikat felújítsuk” – mondta Karácsony Gergely.

Milliárdos üzlet a háttérben

A gyakran méregdrága luxusruhákban pózoló kormányszóvivő férjének, Szalay-Bobrovniczky Kristófnak a résztulajdonába került egy éve a Dunakeszi Járműjavító, ahol az agglomerációban közlekedő KISS emeletes vonatok készülnek. A cégben orosz üzletemberek is partnerei a kormányszóvivő férjének. Szalay-Bobrovniczky Kristóf a 24.hu szerint 2020. április 30. óta a néhai Andy Vajna érdekeltségébe tartozó Las Vegas Casino Zrt.-nek Garancsi Istvánnal közösen az új tulajdonosa és egyben Habony Árpád jó barátja.

Súlyos bűncselekmény gyanúja

Vágó István, az egykori tévés, a BKV Vasúti Járműjavító Kft. felügyelőbizottságának tagja 2020. januárjában felkereste a rozsdás metrókocsikat. A következőket írta a Facebookon: „A látvány szívszorító, de ami fontosabb: az általános megítélés szerint ezek nem felújított, hanem új szerelvények. Méghozzá a legkorszerűtlenebb fajtából – még Moszkvában is ennél modernebb típusok futnak. És ha ez bebizonyosodik, akkor ez súlyos bűncselekmények gyanúját vetheti fel: hivatali hatalommal és közpénzzel való visszaélés, a tenderkiírási szabályok megsértése, uniós előírások (vám- és áfacsalás) kijátszása stb. Azon leszünk, hogy az erre vonatkozó vizsgálatok megnyugtató eredményre vezessenek.” – írta a tévésből lett politikus.

Következmények

A rozsdásodó metrókocsik kapcsán Tarlós István korábbi főpolgármester az mondta az ATV-nek, hogy 37 szerelvényt újítottak fel, a részleges lemezrozsdásodás pedig 3 szerelvényt érint, azokat, amelyeket prototípusként szállítottak le az oroszok. Ezeket egyébként ők garanciálisan javítják. Hozzátette: Vágó Istvánék állításai súlyosak. Ha ezek bebizonyosodnak, annak komoly következménye kell, hogy legyen. Ha pedig nem bizonyosodik be, annak is komoly következménye lesz – fogalmazott a volt főpolgármester.

Karácsonyon kívül szinte mindenki megszavazta

Tarlós István azt állítja, hogy három alkalommal is tárgyalta és határozatot is hozott a Közgyűlés a metróbeszerzés ügyéről. Megmutatta az egykori szavazási adatokat tartalmazó lapot. Azt minden MSZP-s közgyűlési tag, és több jelenlegi kerületi ellenzéki polgármester is megszavazta. Karácsony Gergely nem vett részt ezeken a szavazásokon – ismerte el Tarlós István. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: A felújított 3-as metro