Ahogy azt az elsők között megírtuk tegnap itt a Budapest és Környéke hírportálon, egy friss kormányrendelet utat nyitott a szentendrei HÉV fejlesztése előtt. Ezt élesen kritizálta Vitézy Dávid, az Orbán-kormány korábbi közlekedésért felelős államtitkára, aki ma már inkább ellenzéki hangnemet üt meg a Fővárosi Közgyűlés képviselőjeként. Lázár János minisztériumában nagyon kiakadtak Vitézyre, úgyhogy egyenesen Lázár János közlekedési és építésügyi miniszter helyettesétől, Csepreghy Nándortól kaptunk levelet. A miniszterhelyettes szerint Vitézy rendszeresen csúsztat, a HÉV-terveihez pedig sosem állt rendelkezésre pénz. Cikkünk végén személyesen is megszólítja Vitézyt.
Becsapja a támogatóit
A miniszterhelyettes erős állítással kezd: “Vitézy Dávid megint becsapja a támogatóit. Ezúttal épp nem azzal, hogy a FIDESZ támogatásával indul-e a főpolgármesteri tisztségért, vagy hogy valósak-e a szavazatok újraszámlálása érdekében benyújtott nyilatkozatai. Hanem a budapesti HÉV infrastruktúrájának és járműállományának megújításával kapcsolatban. A most induló HÉV-fejlesztés hátrányait illetően Vitézy ugyanis csúsztat vagy egyenesen hazudik, az előnyeiről pedig szándékosan hallgat. Persze jó oka van rá, hogy így tesz” – írja szerkesztőségünknek küldött levelében Csepreghy Nándor miniszterhelyettes. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Közlekedési és városfejlesztési celeb
Lázár János legfontosabbnak tartott embere szerint Vitézy közlekedési és városfejlesztési celebként sok értékes évet és sok milliárdnyi közpénzt pazarolt el nagyívű koncepciók felvázolására, lelkesítő 3D makettek és látványtervek megrendelésére. “Vitézy mindent megkapott az elmúlt 15 év kormányaitól: pozíciót, pénzt és időt is a bizonyításra. Nem élt jól egyikkel sem. Amikor valóban tehetett volna a HÉV-ért, csak fantáziált a felújításról. Amikor pedig valaki végre a valóságban áll neki a munkának, csak zsűrizik és csúsztat” – írja Csepreghy, majd így folytatja:
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Elnagyolt és pazarló tervek
“Vitézy Dávid állításával ellentétben a magyar közlekedéspolitikában egyes nagyberuházások nem azért álltak le vagy kerültek átdolgozásra, mert Lázár János puszta szeszélyből nem ad rájuk pénzt. Épp fordítva: azért kellett őket leállítani vagy alaposan újragondolni, mert az uniós források felfüggesztése és a háború okozta gazdaságimozgástér-szűkülés miatt nincs elég fedezet a megvalósításukra. Legalábbis nem az eredeti tervek szerint, pláne, ha kiderül, hogy az eredeti tervek elnagyoltak és pazarlók voltak, ami a Vitézy-örökség álomprojektjeivel kapcsolatban bizony fájóan gyakran fordult elő” – írja szerkesztőségünknek a miniszterhelyettes.
Fedezet nélküli ígéretek
Csepreghy Nándor szerint a valóság az, hogy a Vitézy által ígért, “fantasztikus HÉV-terveknek sosem állt rendelkezésre a forrása. Vitézy ebben az esetben is fedezet nélküli ígéreteket tett, hiába ismételgeti most azt, hogy a pénz megvolt, csak mi lemondtunk róla. Egyetlen fillérnyi, Magyarországot megillető fejlesztési összegről sem mondunk le soha, sőt igyekszünk újabb lehetőségeket is bevonni a hazai közlekedés fejlesztésébe.”
L-es méretű fejlesztésnek
A miniszter szerint forrás híján a Vitézy után érkező, felelős közlekedési kormányzatnak két választása volt a HÉV-ek kapcsán is: tovább hazudja Magyarországnak a fedezet nélküli Vitézy-álmot, vagy a rendelkezésre álló forrásokhoz igazítja a terveket és XXL-es álmok helyett nekiáll egy L-es méretű fejlesztésnek a valóságban. Az Építési és Közlekedési Minisztérium ez utóbbit választotta. Ennek következtében a HÉV-infrastruktúra fejlesztésére vonatkozó elemeket a valósághoz szabta, így a legfeljebb 110 méter hosszú szerelvények fogadására alkalmas HÉV-állomásokhoz természetesen nem 120, hanem 110 méteres járművek beszerzésére írt ki pályázatot.”
Nem állt rendelkezésre forrás
“A Vitézy által emlegetett 120 méteres szerelvényekhez át kellett volna építeni a teljes állomási infrastruktúrát, amihez természetesen megint csak nem állt rendelkezésre a forrás. Olyan ez, mintha valaki nagyobb autót követelne, aztán új házat is, mondván: a régi garázsba nem fér be a hosszabb járműve. A fentiek következtében természetesen változott az utasajtók oldalanként minimálisan előírandó darabszáma is, hiszen ha a járműhosszhoz képest aránytalan számú ajtót követelnénk meg a beszállítóktól, azt csak az ülőhelyek rovására tudnák teljesíteni. Ez nekünk túl nagy ár lett volna azért, hogy Vitézy „tudományosan kiszámolt” ajtószám-elképzelése öncélként megmaradjon. Az utascserét és az utasáramlást azonban gyorsítani tudjuk a módosított kiírásban elvárt, szélesebb, minimum 1300 mm szabadnyílású ajtókkal és a teljes hosszában átjárható, alacsonypadlós utastérrel” – írja a részleteket a miniszterhelyettes.
Politikai támadás
Csepreghy Nándor hozzáteszi: “Vitézy HÉV-fejlesztés ellen indított politikai támadásában vannak további csúsztatások is, például az állításaival szemben az elvi előzetes típusengedély nem feltétele a tender kiírásának: a járműgyártónak ugyanis a típusengedélyezési folyamatot akkor is végig kell vinnie, ha rendelkeznénk elvi előzetes típusengedéllyel. Ahogy minden új vasúti jármű beszerzése esetében. A részletekkel kapcsolatos csúsztatásainál azonban sokkal fontosabbak a beruházás egészére vonatkozó tények: évtizedek adósságát törlesztve végre elindulhat a budapesti HÉV infrastruktúrájának és járműállományának a megújulása. Ha minden nap hisztizik egyet a Facebookon, akkor is megcsináljuk. Nem kis részben éppen helyette.”
Minisztériumi felkérés
A miniszterhelyettes levele végén személyes hangvételre vált és üzen Vitézy Dávidnak: “Kedves Dávid, 3 éve személyesen ajánlottam neked lehetőséget, hogy vegyél részt a munkában és dolgozzunk együtt. Valóban, ez nem miniszteri, csak minisztériumi felkérés volt. De ez akkora sebet azért csak nem ejtett a hiúságodon, hogy emiatt még akkor is támadd a MÁV-csoportot, amikor épp évtizedes fejlesztéseket jelent be” – írja szerkesztőségünknek küldött levelében Csepreghy Nándor miniszterhelyettes. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Ennek a cikknek ez az előzménye:
Kiemelt kép: Csepreghy Nándor, a háttérben Vitézy Dávid – A fotó illusztráció, Adobe AI mesterséges intelligencia felhasználásával készült.

