A Közlekedési Múzeum gyűjteménybővítési és restuarálási programjának egyik új büszkeségét mutatták be az Északi Járműjavítóban: elkészültegy ősrégi a Faros Ikarus. A jármű 1973-ban, az utolsó tíz Ikarus 66-os egyikeként készült el és méhészetként használták, mielőtt megmentették. Teljes körű felújítása és működőképessé tétele mintegy 50 millió forintba került, melyet a Múzeum a Kormány által támogatott gyűjteményfejlesztési programjából finanszíroztak.

Faros Ikarus

„Szeretnénk, ha az utcaképet egykor jelképező ikonikus régi járműveket nemcsak múzeumban állva, kívülről lehetne megcsodálni, hanem azok közül néhány nosztalgiamenetekre is alkalmas lenne. Ilyen járműparkja a Közlekedési Múzeumnak korábban soha nem volt, most viszont a felújított járművel megalakult a Közlekedési Múzeum nosztalgiabusz-flottája, amelyet a Faros mellett egy Ikarus 311-es és egy szintén mostanra elkészült Ikarus 211-es alkot.” – fogalmazott Vitézy Dávid a Közlekedési Múzeum igazgatója a közösségi-oldalán. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt darab

A faros Ikarus a nemzeti ipar- és közlekedéstörténet egyik szimbóluma, a hazai formatervezés egyik kiemelt darabja. Az autóbuszt a múzeum egy méhészetből mentette meg, a restaurálásnak köszönhetően visszanyerte eredeti állapotát, üzemképességét, illetve az oldtimer minősítést is megkapta.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Ilyen lett a felújított busz

Forrás: Közlekedési Múzeum

Sok buszt mentettek meg

A Közlekedési Múzeumnak 2016-ig csupán egy darab Ikarus autóbusza volt, egy 556-os. Az intézmény 2016 óta megkezdett gyűjteményfejlesztési programjának azonban egyik legfontosabb célkitűzése a hazai autóbusz- és vasúti járműgyártás nemzetközileg is jól ismert produktumainak megmentése, több mint egy tucat buszt mentettek már meg az utókor számára.

Így néz ki belülről a busz

Forrás: Közlekedési Múzeum

48 éves busz

A most bemutatott, a Közlekedési Múzeum által restaurált Ikarus 66-ost 1973. április 3-án helyezték üzembe a székesfehérvári, 14. számú Volán vállalatnál, az évtized végén a MEZŐGÉP Vállalat egri gyáránál közlekedett, majd 1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként szolgált, egészen 1983. március 16-i forgalomból való kivonásáig.

Méhészet lett belőle

Ezt követően a Farost egy méhész használta. Az oldalán a kaptárak felhelyezésére alkalmas pontokat alakítottak ki, valamint kiszerelték a jármű üléseit is. Szerencsére a jármű lényegesebb fődarabjai, így motorja, a váltója, illetve a teljes műszerfali egysége épségben maradtak, így látszólagos rossz állapota ellenére a múzeumi szempontoknak megfelelően jól restaurálható volt – írta Vitézy.

6,7 miliárdos program

A kormány május 31-i határozatában összesen 6 milliárd 674 millió forinttal támogatta a Közlekedési Múzeum gyűjteményének restaurálását, a nemzeti kulturális műszaki és közlekedési örökség megmentésének öt éven át tartó programját. A műtárgyak az új Közlekedési Múzeum kiállításában, illetve egyes darabok a most megalapozott nosztalgia flottájában lelik el végleges otthonukat.

Bárki megnézhette

Az Ikarus-rajongók a Farost is megtekinthették és a 66-os mellett tucatnyi más régi Ikarus busszal találkozhattak a nyár utolsó hétvégéjén az Északiban, a Múzeum időszaki kiállítása mellett megrendezett Ikarus minifesztiválon. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Itt a faros Ikaris sztorija

Kiemelt kép: Faros Ikarus a restaurálás előtt és most – Forrás: Közlekedési Múzeum/BPK-montázs