Két év múlva kezdődhet meg az M0-s hiányzó nyugati szakaszának építése. Az állami beruházó kiválasztotta az előkészítő tervezőt. A húsz kilométeres hegyvidéki útvonal fele alagútban fut majd, de lesznek völgyhidak is. Az új pálya a kelet–nyugat irányú forgalomban autózóknak 35 kilométernyi megtakarítást jelent.

Kiválasztotta a tervezőket az M0-s autóút nyugati szektorának a 10. számú főút és az M1-es autópálya közötti szakaszán a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. A győztes az Unitef-83 Zrt., az Utiber Kft. és a Vibracomp Kft. alkotta konzorcium lett, amely 396 millió forintért vállalta a munkát. A nyertes pályázónak el kell készítenie a környezeti hatástanulmányt és meg kell szereznie a jogerős környezetvédelmi engedélyt – írja a Magyar Idők.

Felülvizsgálják az eddigi terveket

Mivel az érintett szakaszra 2010-ben tanulmányterv és előzetes vizsgálati dokumentáció készült, a tervező feladata az elkészült tervek kiegészítése, valamint a már meglévő dokumentációk felülvizsgálata a hatályos jogszabályok, szabványok alapján, illetve az egyes nyomvonalváltozatok megvalósíthatóságának értékelése, összehasonlítása műszaki, gazdaságossági és környezetvédelmi szempontok alapján. Emellett az érintett területen környezetvédelmi, barlangá­szati szakvéleményt, klímaváltozásra vonatkozó kockázatelemzést, valamint költség-haszon elemzést kell elkészíteni.

20 km hosszú lesz

Az M0-s autóút nyugati szektorában 20 kilométer hosszú, kétszer két sávos, beton pályaszerkezetű autóút épül, amely a Győr felé vezető M1-es autópályát köti majd össze a pilisi települések felé tartó 10-es úttal. Az új nyomvonal a déli végpontjában a már meglévő körgyűrűhöz csatlakozik Budaörsnél.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Kisebb lesz a forgalom a déli szakaszon

Az északi végpontja a még kivitelezésre váró északi szakaszhoz kötődik be. Utóbbi a 10-es főutat köti majd össze az M0-ssal a Szentendre felé vezető 11-es út csomópontjánál, Budakalász mellett. Az északi szakasz a tervek szerint hét kilométer hosszú lesz. A körgyűrű hiányzó részének megépülésével a nyugat–kelet irányú közlekedés útvonala 35 kilométerrel rövidül, ennyivel lesz rövidebb annak az útja, aki a fővárost északi irányban kívánja elkerülni, másrészt a fejlesztés jelentős forgalmi terhet vesz majd le a körgyűrű déli szakaszáról.

Viaduktok is épülnek

Az M0-s hiányzó szakaszának megvalósítására a beruházó menetrendje szerint 2020-ra kell készen állnia a terveknek, és akkor elkezdődhet az építkezés, amely 2022-ben be is fejeződhet. Magas költségekkel kell számolni. Ennek az az oka, hogy a budai hegyek alatt több kilométeres alagutakban fut majd a gyorsforgalmi út, összesen csaknem tíz kilométer hosszan, és viaduktok is kellenek a Biatorbágy­ és Budakalász közötti szakaszon.

Az M0-s első szakaszát 1990-ben adták át, azóta 77 kilométernyi autóút épült. A jelen közbeszerzésben érintett 20 kilométeres rész mellett a 10-es és 11-es út közötti hét kilométeres szakasz hiányzik.

MTI/ Kiemelt kép: illusztráció