Emelné a jegyárakat a Budapesti Közlekedési Központ idén júniustól. A reptéri buszra 2500 forint lenne egy menetjegy, de valójában ez se lesz elég a növekvő kiadások fedezésére.

Emelnék a jegyárakat 

Átlagosan 10 százalékkal emelné a jegyek árát a Budapesti Közlekedési Központ, amely évente 880 millió forintos bevételnövekedést eredményezne. A jegyáremelésre idén júniustól kerülne sor a javaslat szerint. Egy vonaljegy jelenleg 450 forintba kerül. A cég az indoklásában közölte, hogy a közösségi közlekedés Bukarest után a második legolcsóbb Budapesten. Az 50 forintos áremeléssel (10 százalék) még mindig jelentősen alatta marad az európai átlagnak. Bukarestben a legolcsóbb, 0,6 euró egy jegy, Prágában hozzánk hasonlóan 1,2 euró, míg például Bécsben 2,4 euró, Párizsban 2,5 euró, Stockholmban pedig 3,7 euró. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

100 E busz

A Fővárosi Közgyűlés tavaly feladatul adta a Budapesti Közlekedési Központnak, hogy vizsgálja felül a 100 E reptéri busz kihasználtságát, a járatsűrítés, illetve a bérletesek számára nyújtandó kedvezmény lehetőségét, illetve az éjszakai busz és metróközlekedés kiterjesztését. A BKK pedig felvetette a metróbuszok indításának ötletét is.

Hirdetés

 

 

 

Nincs pénz a fejlesztésre 

A BKK a fővárosi klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési bizottság hétfői ülésére elkészítette az fentiekre vonatkozó javaslatát. Az idei évre 0,7 százalékos teljesítménynövekedést terveznek. A fejlesztésre alig 500 millió forintos keretük van, de azt is jelezték, hogy ebből nem futja a közgyűlés által tervbe vett bővítésekre. Így például a reptéri busz kapacitásának növelésére. A 100E buszjárat forgalma az idén várhatóan 15 százalékkal növekszik, ez a járatsűrítéssel még kiszolgálható, de eléri a kapacitás határát – írja a Népszava

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Több buszra van szükség 

Ha a közgyűlés döntése nyomán a bérletesek kedvezményt kapnak, akkor együtt már 35 százalékos növekedésre lehet számítani. Ezt pedig csak a Deák téri végállomással nem szolgálható ki, így a Nyugati pályaudvarig meghosszabbítanák a vonalat. Ehhez 11 új buszra lenne szükség, amelyeket 2026 végére állíthatnak forgalomba. Addig átmeneti megoldásként a jelenlegi járműállományt szerveznék át.

A külföldieket érinti a jegyáremelés 

A 35 százalékos utasszám-növekedés és az útvonal meghosszabbítása évente 1,4 milliárd forinttal növeli a BKK kiadásait. A bérleteseknek nyújtandó kedvezmény, két vonaljegy áráért válthatnának kiegészítő jegyet, további 370 millió forint mínuszt jelent. Ezt a jegyár 2200 forintról 2500 forintra emelésével pótolná a BKK. A reptéri buszok jegyárainak növekedése főleg a külföldieket érinti, hiszen a járatot 80 százalékban ők használják. A megnövekedett forgalom és az emelés 1 milliárdos pluszt hozna. A változásokat 2026 januárjától vezetné be a cég. 

Éjszakai járatok

Az éjszakai közösségi közlekedés fejlesztését, a metróüzem hajnali egy óráig való kitolását is megvizsgálták. A Hungária-gyűrűn belül hétvégén jellemzően 1,5-2-szer többen utaznak éjszaka, mint a normál hétköznapokon. A BKK szerint csak néhány belvárosi megállóban, pontszerűen jelentkezik zsúfoltság jellemzően hétvégén, a külvárosokban viszont hosszú szakaszokon nagyon alacsony a kihasználtság mindkét irányban.

Új éjszakai járatok

A cég szerint nincs olyan nagy forgalom éjszaka, amely feltétlenül metrót igényelne. A jelenlegi éjszakai hálózat 47, csak éjszaka közlekedő buszjáratból, a 6-os villamosból, valamint a 100 E és a 200E buszokból áll, amelyet úgy alakítanának át, hogy az éjszakai buszokból 46 maradna, de hozzá jönne még 12 olyan járat, ami nappal is közlekedik, valamint 4 másik a nappalihoz hasonló útvonallal, valamint három metrópótló, és bővített üzemidővel járna a kisföldalatti, illetve az 1-es és a 47-es villamos.

10 százalékos emelés 

A metróbuszok számára kialakítandó „folyosók” létrehozása 200-500 millió forint járatonként. A két bevezetett kísérleti folyosó egész éves költségtöbblete 400-1000 millió forint. A fejlesztések finanszírozásához szükséges fedezetet egy átlagosan 10 százalékos áremelés biztosítaná, ami a BKK számításai szerint évente 880 millió forintos bevételnövekedést eredményezne. A jegyáremelést idén júniustól kellene meglépni. A javaslatot hétfőn tárgyalják a bizottsági ülésen, a Fővárosi Közgyűlés március végi ülésén dönthet az előterjesztésről. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

Kiemelt kép: