Pontatlanok a címek, így sokszor olyan helyre is bekopogtatnak, ahol már elvileg nem lenne dolguk. A KSH azt közölte, több mint 3 millió címről érkeztek be online a kérdőívek, és ezek között sok olyan cím volt, amit eddig nem sikerült pontosítani.
Zavar a rendszerben
A népszámlálást végző kérdezőbiztosok rendszeresen becsöngetnek olyan háztartásokhoz is, ahol korábban már online kitöltötték a népszámlálási kérdőívet. A problémát az okozza, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által használt cím nem mindig egyezik azzal, amit az online kitöltésnél adnak meg az emberek – derül ki a Telex cikkéből. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Nem tudják, ki az, akivel már nincs dolguk
A portál több olvasója is arról számolt be, hogy noha kitöltötték az ívet, még is csengetett náluk a kérdezőbiztos. Egyik olvasójuknak azt mondta a számlálóbiztos, hogy nem kapták meg, ki töltötte ki online a kérdőívet és ki nem, ezért mindenhová becsöngetnek.
Elvileg jelez a rendszer, de nem mindig
Hasonló jelenségről számolt be az egyik kérdezőbiztos, megemlítve, ő is találkozik hasonló problémával a munka során. „Jó nagy káosz volt ebből” – jegyezte meg, hozzátéve, hogy címjegyzékben elvileg jelzi nekik a rendszer, hogy ki az, aki már online kitöltötte a kérdőívet, de a gyakorlatban ez nem mindig működött. Még a személyes összeírás megkezdése után is volt, hogy frissült a címjegyzék.
Néha nincs meg a kód
Elvileg a visszaigazoló kód alapján a rendszer képes megmutatni, ha valaki már online végzett a kitöltéssel. A számlálóbiztosoknak éppen ezért kiadták, kérjék el mindenkitől ezt a kódot. Ez nagyjából működött is, de voltak olyan helyzetek, amikor nem lehetett beszerezni, mert mondjuk egy idős ember helyett a gyereke töltötte ki az ívet.
Bemondásra igazolás
Ám előfordult az is, hogy hibás volt a kód. A cikkben megemlített számlálóbiztos például egy idő után feladta, hogy mindenkitől elkérje, s bemondás alapján leigazolta, hogy az adott címen megcsinálták a kérdőívet. A problémát vélhetően az okozza, hogy a címjegyzékben szereplő adatok és a kérdőívben megadott adatok nem fedik egymást.
Munkaerő-gondok is vannak
A portál által megkérdezett számlálóbiztos azt is megemlítette, hogy kevesen vannak. Sokan azért hátráltak ki, mert technikai problémák adódtak, de az is gondot jelentett sokaknak, hogy nem képesek kezelni a népszámláláshoz használt informatikai eszközöket.
Ezt mondja a statisztikai hivatal
A KSH válasza szerint azokban az esetekben fordulhat elő, hogy az online kitöltés ellenére becsöngethet a számlálóbiztos, amikor nem egyezik az online kitöltés során megadott cím a népszámlálási címjegyzékkel, Ilyenkor a korábban említett kóddal tudják igazolni, hogy már nincs dolguk a kérdőívvel.
Mi van ha nincsen meg a kód?
Akkor a [email protected] címen lehet kérni a pótlást, a lakcímet és a kérdőív kitöltéshez használt 12 jegyű belépési kódot kell megadnia. „A visszajelzések alapján a háztartások általában megértőek a népszámlálással, az adatgyűjtés céljaival kapcsolatban, és együttműködők, támogatják a számlálóbiztosok munkáját” – fogalmazott reakciójában a KSH.
Már eleve késve indult az összeírás
A személyes adatfelvétel kapcsán ráadásul már nem ez az első probléma. Volt, hogy a kérdezőbiztosok nem tudták felvinni a központi rendszerbe az adatokat. Ekkor azt javasolták neki, hogy ne végezzenek terepmunkát, ameddig a hibát el nem hárítják.
Az online kitöltés sem volt mindig diadalmenet
Ugyanis terheléses támadás érte a kitöltésre szolgáló felületet, emiatt az eredetileg október 16-ig szóló határidőt kénytelenek voltak meghosszabbítani három nappal. Az elején pedig akkora terhelést kapott az oldal, hogy egész egyszerűen lehalt. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
(Nyitókép: MTI/Illyés Tibor)