Vészvillogóval állnak az autók Pécel meredek utcáinak alján, egymás kocsiját tolják fel a lakók a dombokon. A városnak vannak hókotrói, azok viszont nem tudnak kimozdulni a telephelyről, ugyanis nincs bennük üzemanyag.
Jégpáncél lehet a budai hegyekben
Ahogy írtunk róla, a délutáni óráktól a főváros (főleg budai hegyekben), majd a Dunakanyar és az Északi-középhegység térségében is egyre nagyobb területen tartós ónos eső (~1-5 mm, helyenként akár több is lehet) váltja fel a havazást, így vastag jégpáncél alakulhat ki. Estig a legtöbb ónos csapadékra (akár >5 mm) a Dunakanyar, valamint Nógrád és a Mátra térségében lehet számítani. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Nem szabad elindulni
Pécelen közben megtörtént a baj, nem takarítják el az utcákat az önkormányzat hókotrói. „Egymást riasztják a meredekebb utcákban lakók, hogy aki még otthon van, az nehogy útnak induljon, mert hazamenni már nem fog tudni” – mondta az egyik helybéli. A dombok alján feltorlódva állnak a kocsik, amik nem tudnak feljutni az utakon.
Egymásnak segítenek
Tamásék csak hólánccal tudtak elindulni kislányukért az óvodába, előtte pedig néhány utcabélivel együtt egy teherautót toltak fel az úton, hogy legalább az ne zárja el az utcát a többi közlekedő elől, már aki még egyáltalán arra mer menni.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Politikai játszma
Horváth Tibor polgármester szerint azért lepte be a hó az utakat, mert a város üzemeltetéséért felelős Pécel kft. hókotróinak nem tudnak gázolajat biztosítani. A városvezető szerint egyfajta politikai játszma következménye, hogy idáig jutottak.
„Megtörtént a baj”
„Az önkormányzat nem finanszírozta tovább a Pécel kft.-t, így ők valóban nem vettek gázolajat a gépekbe. Az egésznek az az oka, hogy addig játszadoztak és trükköztek, amíg megtörtént a baj: a kft. vezetése régóta jogszerűtlen magatartást tanúsított, de arra számítottak, hogy ha éles lesz a helyzet, akkor megkapják tőlünk a támogatást” – idézte fel.
Új vezető lesz
„Én azonban ezt nem tehettem meg, hiszen ha pénzt adok a cégnek, azzal megvalósítom a hűtlen kezelés bűncselekményét” – tette hozzá. A városvezetés felmentette a Pécel kft. vezetőjét, utódja holnap áll munkába. A polgármester azt ígéri, ma délutánra, legkésőbb estére megoldják a városban a hóhelyzetet.
15 cm jó lehet a Dunakanyarban
Ahogy írtunk róla, a legtovább az északi, északkeleti határ közelében tarthat ki a havazás. Az Északi-középhegység, Észak-Szabolcs és a Dunakanyar térségében általában 5-15 cm friss hó hullhat, de lokálisan ezt meghaladó mennyiség (akár >15 cm) is összegyűlhet. A főváros térségében is kialakulhat kora délutánig több centis hótakaró.
Figyelmeztet a közút
A Magyar Közút már november 10-én téli üzemre váltott, így minden havazásban és ónos esővel érintett területen teljes kapacitással fognak dolgozni a szakemberek. Az elmúlt napokban, pont a várhatóan újra érintett térségekben már jelentős friss hó hullott, most viszont a nagyobb mennyiségű ónos eső miatt arra kéri a közútkezelő az autósokat, hogy ha tehetik, halasszák el utazásukat.
Lemossa az eső
Ennek fő oka, hogy sok helyen havazásból fog ónos esőre váltani az idő, így a megelőző sószórási munkákat is kevésbé hatékonyan tudják majd elvégezni. Továbbá olyan mértékű ónos eső várható, ami a megelőzésképpen vagy az aktív síkosságmentesítés során kiszórt anyagokat is lemossa a burkolatról.
Sószórással készülnek
A közútkezelő munkagépei az érintett területeken megelőző sószórást végeznek, hogy a friss hó és az ónos eső letapadását igyekezzenek tompítani. De ez nem jelenti azt, hogy a kiszórt só minden frissen hullott havat azonnal elolvasztana, hiszen jelentős mennyiségű hó és ónos eső várható, néhány óra alatt.
Így dolgoznak
A havazásban és ónos esővel érintett országrészekben, vármegyénként (annak nagyságától függően) 3-6 mérnökségről, tehát telephelyről fognak majd elindulni a gépek, hogy több ezer kilométernyi fő- és mellékúton, illetve több száz településen átvezető szakaszon beavatkozzanak.
Teljes kapacitás
A téliesebb útviszonyok nem jelentik azt, hogy a közútkezelő ne dolgozna teljes kapacitással, hiszen a fentiek alapján látható, hogy egy meghatározott mennyiségű gépi és humán erőforrással, ütemezetten, folyamatosan végzik a síkosságmentesítési és hóeltakarítási munkákat. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: illusztráció – Forrás: MTI