A Lánchíd felújításának ügye ékes példája a politikai csűrés-csavarásnak. Az egyik fél azt hozza ki belőle, hogy a Városháza eltapsolja a pénzt, a másik szerint a Kormány nem tartja be az ígéretét. Lássunk néhány alapkérdést: Miért 6 milliárdot kért Tarlós és Karácsony a kormánytól? Milyen árakat hasonlítanak össze, amikor azt állítják, hogy drágább lesz most a Lánchíd felújítása? Szendvicseket becsomagolni, hosszú lesz az igazság felé vezető út!

Pocsék állapot

Kezdjük az elején: a Lánchíd pocsék állapotban van, egy szakértői felmérés szerint bármikor beszakadhat a járda vagy az úttest. A hidat lassan 150 éve építették, azóta három alkalommal újították fel, legutóbb az 1980-as években.

Rozsdásodó Lánchíd

Fotó: BPK

Tarlós kijárta Orbán Viktornál a 6 milliárdot

Tarlós István vezette főváros látta, hogy nagy a baj, ezért 2018-ban tendert írtak ki a felújításra, közben Tarlós kijárt a kormányfőnél 6 milliárdos állami támogatást. Egy évvel később 2019-ben megérkeztek az árajánlatok és az akkori főpolgármester dobott egy hátast, visszadobta a beérkezett ajánlatokat. Tarlós István számára tetézte a bajt, hogy a választást is elvesztette, így megtorpant a Lánchíd felújítása.

Megígérte a kormány az új városvezetésnek is a 6 milliárdot

A választáson győztes új főpolgármester ígéretet kapott Orbán Viktortól, hogy mindaz, amit korábban Tarlósnak megígértek, Karácsony is megkapja, vagyis a Lánchídra szánt 6 milliárd a főváros számára továbbra is rendelkezésre áll.

Miért pont 6 milliárdot kért Tarlós a miniszterelnöktől?

Itt érdemes megállni egy pillanatra, a 6 milliárdnak ugyanis van egy érdekes története. Miért csak 6 milliárddal támogatja a kormány a Lánchíd felújítását? Erre a VEKE Facebook-oldalán találunk egy magyarázatot. A Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület szerint már Tarlós idején is nyilvánvaló volt, hogy ez a 6 milliárd nem lesz elég.

Tarlós nem mert nagyobb összeget mondani Orbán Viktornak?

Mint írják, a felújítást tervező BKK 14,4 milliárd Ft-ot jelölt meg összegként, amelyért a kormányhoz kellene folyamodni, mert ennyi hiányzik. Tarlós a bejegyzés szerint megijedt az összegtől, és “attól tartott, a miniszterelnök kidobja őt, ha ekkora összeggel áll elő, így ő maga találta ki a 6 milliárdot, mint amit remélhetőleg a kormány oda fog adni. Aztán majd csak lesz valahogy” – írják a VEKE oldalán.

Titokzatos 6 milliárd

Nem tudjuk, hogy a történet igaz-e vagy sem, mindenesetre a VEKE oldalán eddig sok hiteles információt lehet olvasni, ráadásul jó viszonyban voltak Tarlóssal, így akár rá is láthattak erre a folyamatra. Az ugyanakkor valóban érdekes, hogy nem találtuk a sajtóban a nyomát annak, hogy Tarlós István bárhol is magyarázatot adott volna arra, miért pont 6 milliárdot kért Orbán Viktortól, de haladjunk is tovább!

Drágább lesz a felújítás?

A Lánchíddal kapcsolatos kommunikáció fókuszába most a felújítás ára került. A kormány szerint 5,5 milliárddal többe kerül most, mint Tarlós idején került volna. IDE KAPCSOLÓDIK: 4 tény a Lánchídról, amit Karácsony Gergely szerint mindenképpen tudnod kell

Nincs jelentősége a pénznek

A mai Kormányinfón Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter a Lánchíd felújításával kapcsolatban azt mondta, hogy a főváros számára a pénz különösebb jelentőséggel nem bír, hiszen ha elfogadták volna Tarlós István idején kapott ajánlatot, akkor a 5,5 milliárd forinttal olcsóbb lehetett volna a híd felújítása és már folyamatban lehetne a munka.

A kormány biztosítja a 6 milliárdot

A miniszter azt is mondta, hogy a kormány a korábbi ígéretei szerint biztosítani fogja a forrást. Gulyás Gergely hozzátette: a főváros az eddigi közbeszerzési ajánlatoknál lényegesen drágább ajánlatot fogadott el, közben a terveket egyszerűsítették, hiszen az alagút és a 2-es villamos átjárójának felújítását kivették a tervekből.

Nyolc ajánlat érkezett

Egy pillanatra ismét ugorjunk vissza az időben. Tarlós István 2019. szeptember végén jelentette be, hogy túlárazott ajánlatokat kapott az akkori Városháza a Lánchíd felújítására. Az MTI beszámolója szerint nyolc ajánlat érkezett a Lánchíd, a Széchenyi István tér és a budai váralagút felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárásban az ajánlattételi felhívásban előírt határidőig. A DÖMPER Kft. 27 milliárd 998 millió forintos, az STR Mély- és Magasépítő Kft. 27 milliárd 170 millió 408 ezres, a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. 25 milliárd 917 millió 856 ezres, az A-Híd Építő Zrt. pedig 24 milliárd 643 millió 130 ezer forintos ajánlatot tett.

A kasszában maradt pénz: ígéret, hitel, értékpapír

Tarlós István a választási vereség után fél évvel, 2020 nyarán a TV2 Mokkában azt nyilatkozta, hogy „23,7 milliárd forintot otthagytunk a Lánchíd felújítására”, amiben benne van a kormányhatározatban rögzített 6 milliárd forint, benne van 8 milliárd EBRD-hitel és a város kasszájában otthagyott értékpapírok. Tarlós hozzátette, hogy csak a hídra ez az összeg egész biztosan elegendő lenne, nem érti, hogy az ő leváltása óta eltelt fél évben miért nem írta ki az új városvezetés a tendert.

Változatlan győztes

Pár nappal ezelőtt az ATV-ben Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár arról beszélt, hogy a Karácsony Gergely vezette Városháza által kiírt tender győztese – amely ugyanaz, mint Tarlós idejében – 5,5 milliárd forinttal drágábban újítja fel a Lánchidat, mint azt két évvel korábban Tarlós István idejében tették volna.

21 milliárdba került volna

Az államtitkár azzal érvelt, hogy Tarlósék ugyan nem csak a Lánchídra, hanem annak környezetének felújítását is tartalmazó árajánlatot kaptak, abból mégis ki lehetett volna venni csak a Lánchidat, ami 21 milliárd lett volna. Tüttő Kata főpolgármester-helyettes, erre azt válaszolta, hogy nem lehetett volna leválasztani a híd felújítását az ajánlat többi részétől.

Árajánlatok összehasonlíthatósága

A Tarlós és a Karácsony-féle árajánlat összehasonlíthatóságának egyik kulcskérdése, hogy a Tarlós-féle felújítási projektből, amely nem csak a Lánchidat, hanem a környezetét is érintette volna ki lehetett-e volna venni a Lánchidat, vagy sem. Nagy kérdés, ha igen, miért nem tették meg Karácsony Gergelyék, ha pedig nem lehetett, akkor azt a nagy kérdés, hogy a kormány emberei miért érvelnek ezzel.

Kulcskérdés az ÁFA

A másik fontos kulcskérdés a számháborúban az ÁFA. Nem mindegy ugyanis, hogy bruttóban, vagyis az adókkal növelt árról, vagy nettó árról, az adók nélküli összegről beszélünk. Karácsony Gergely pár napja, január 18-án a közösségi oldalán azt jelentette be, hogy a nyertes cég nettó – tehát adók nélkül – 18,8 milliárd forintért újítja fel a Lánchidat.

Nettó-Bruttó

Az államtitkár, Fürjes Balázs nem nettó összegről beszélt, hanem ennek az összegnek a bruttójáról, vagyis 26 milliárd forintról az ATV-ben. Ezt hasonlította össze a két évvel ezelőtti árajánlat egy tételével, azzal a bizonyos Tarlóséknak ajánlott, csak Lánchídra vonatkozó 21 milliárddal, amelyről viszont nem egyértelmű, hogy bruttó, vagy nettó összegről van szó.

A nemzet jelképe közelről

Lánchíd – Fotó: BPK

Jól csomagolható üzenetek

Egy biztos, az elmúlt két év során a politikusoknak sikerült teljesen összekuszálni a szálakat. Vélhetően ez volt a cél, hiszen kit érdekel, hogy egykor ki mit tett, vagy nem tett, ma már csak a politikailag jól csomagolható rövid üzenetek számítanak: „A kormány még mindig nem adta oda Budapestnek a Lánchíd felújítására ígért pénzt” a másik oldalon pedig azt csomagolják, hogy „5,5 milliárd forinttal drágább lesz a Lánchíd”.

Féligazságok rétegei

Ha az igazság felé vezető utat keressük, akkor már az is csoda, hogy a kedves olvasónak volt türelme idáig eljutni. Minden fontos fővárosi ügyre ugyanis napról-napra több réteg, féligazság és az azokból eredő politikai átkiabálás rakódik. Ha megnézzük Budapest főpolgármestereinek nyilatkozatait, azt látjuk, minél hosszabb ideig ülnek a székükben, annál hosszabban kell magyarázniuk az egyes ügyeket, hogy megértessék az álláspontjukat. Ez viszont nem népszerű és a választókat sem érdekli, maradnak tehát a szlogenek aztán majd csak lesz valahogy.

Kiemelt kép: Rozsdásodó Lánchíd – Fotó: BPK