Az egekbe szökő gázárak miatt tübb üzemben leállították az AdBlue adalékok gyártását, hiány alakult ki a piacon. A legmodernebb dízeles autókhoz elengedhetetlen ez a folyadék, különben leáll a szép verda. Az agglomeráció Facebook-oldalain egyre többen keresnek pár kanna adalékanyagot, hogy a hosszú hétvégén elmehessenek a vidéki rokonsághoz és a temetőkbe.

Visszaszámlálás

A dízelesek számára elindult a visszaszámlálás. Az AdBlue hiánya hallatán a napokban sokan keresték meg az autójukban a ritkán látható AdBlue-szintmérőt. A legtöbb jármű 1500 km-nél riasztja a tulajdonost, hogy tölteni kellene a kocsiba egy kis AdBlue-t, különben hamarosan leállítja a számítógép a motort. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Csak a dízeleseknek mond valamit

Az AdBlue adalékot többnyire csak a dízelautó tulajdonosok ismerik közelről. Az elmúlt 10 évben lett fontos, az Euro5 és Euro6 környezetvédelmi besorolású motorok megjelenésével.

Köszönjük a napi 335 ezer érdeklődő olvasónknak, hogy a BudaPestkörnyéke.hu Magyarország TOP legolvasottabb hírportáljai közé került. Részletek itt. Közben a holnapi és mai programajánlónkat ide kattintva éred el!

 

 

Környezetbarát lesz tőle a dízelmotor

A működése nagyon egyszerű: Az AdBlue folyadékot egy adagolórendszer juttatja a speciális katalizátorba, ezt nevezik SCR-nek. Itt hő hatására az AdBlue-ból ammónia szabadul fel, ami kölcsönhatásba lép a kipufogógáz nitrogén-oxid-összetevőivel, és azokat nitrogénné, illetve vízzé bontja. Ettől lesz környezetbarát az amúgy büdös dízelmotor.

Kékkupakos tartály

Az adalékot az üzemanyagtank melletti kékkupakos tartályba kell önteni. Általában 5 liter folyadék 3-5 ezer km-re elegendő. A benzinkutakon műanyag kannában árulják, a jobb töltőállomásokon pedig töltőpisztollyal is lehet tankolni. Egy 5 literes kannát eddig 4-5 ezer forintért lehetett venni.

Büdös, de nem mérgező

Az AdBlue színtelen, kicsit ammóniaszagú folyadék. Nem mérgező és a környezetre sem káros, viszont erős korróziót okoz. Az adalék 65%-a sima desztilláltvíz a többi karbamid, amit földgázból állítanak elő és ez okozza a problémát.

A műtrágyagyártás mellékterméke

A rezsicsökkentés miatt a magyarok nem tudják, de a világban ötszörösére emelkedett a földgáz ára. Mivel az AdBlue-t műtrágyagyárakban állítják elő, több gyár a drága gáz miatt leállította a termelést, hiszen a tavasszal szükséges műtrágyát már legyártották, raktárban van. Az AdBlue gyártása miatt pedig nem indítják be gyárat, hiszen nem érné meg, mert az AdBlue fő összetevője a karbamid, amolyan mellékterméke a műtrágyagyártásnak.

Szlovákiában gyártják

A Magyarországon kapható AdBlue nagy része Szlovákiában készül egy olyan korszerű üzemben, ahol nem a műtrágya a fő termék, hanem az AdBlue. Az adalék hazai forgalmazásáért felelős MOL-Lub Kft. vezetője Vida Szabolcs azt mondta a Telexnek, hogy az autósok pánikfelvásárlása miatt van készlethiány.

Nemsokára újra lesz AdBlue

A szlovák gyárban folyamatos a gyártás és hamarosan ismét minden kúton kapható lesz az AdBlue. Addig is a MOL korlátozást vezet be a kutakon, hogy mindenkinek jusson AdBlue. Ez azt jelenti, hogy egy autós maximum egy kanna adalékot vehet. Ez minimum 3-5 ezer kilométerre elegendő. Amire elfogy, már ismét bőven lesz AdBlue a kutakon.

A hosszú hétvége és a Halottak napja miatt sokan autóznak az országban. Aki nem figyelte az autójának a jelzéseit most könnyen pórul járhat, hiszen Budapest környékén jelenleg kevés kúton kapni AdBlue adalékot. Nem véletlen, hogy kedden egyre több helyi csoportban lehetett olvasni, hogy AdBlue adalékot vennének. Az egyik szigetszentmiklósi csoportban egy hölgy szinte könyörög egy kanna adalékért, hogy a hétvégén elutazhasson a család. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Hol lehet most AdBlue-hoz jutni?

A Portfolio szerint a legnagyobb hazai szereplők, vagyis a MOL, a Shell és az OMV oldalán is elérhető azon töltőállomások listája vagy térképe, ahol elvileg hozzá lehet jutni AdBlue-hoz.

Kiemelt kép: AdBlue adalék tanksapkája – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu