Nem ment minden könnyen, két év próbaidőszak és rengeteg traffipax kellett hozzá még Ausztriában is. Grazban lassan harminc éve hatályosak a budapesti főpolgármester által tervezetthez hasonló korlátozások, vagyis a főutakon 50, a mellékutcákban 30 kilométer/órás maximális sebességhatár. Érdekes megnézni, ott hogy csinálták, és miként vették rá az autósokat a korlátozások betartására.

Graz Európában elsőként szánta el magát a városi sebességkorlátozások szigorítására 1992-ben, az új rendszer élesítését azonban hosszú előkészítés előzte meg. A harmincas zónákat csak kétéves sikeres próbaidőszak után véglegesítették, amit kutatások és az érintettekkel való egyeztetések sora egészített ki. Az eredmények alapján végül a mellékutcákon túl az iskolák és a kórházak előtti útszakaszokon is bevezették a harmincas korlátozásokat, így a város úthálózatának közel 80 százalékán lassították le még a szokásosnál is jobban az autós forgalmat – írja a G7.hu.

A helyi közvéleményből eleinte ellenállást váltottak ki a szigorítások, a próbaidőszak, amit részben a közfelháborodás csillapítása végett indítványozott Graz akkori alpolgármestere. A tapasztalatok azonban átformálták a lakosság véleményét. A kétéves teszt lezárulta után a többség már a változások megtartása mellé állt, még annak ellenére is, hogy harminccal haladni a legtöbb gépkocsival finoman szólva is idegőrlő.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Grazban alapvetően a gyalogosok és a biciklisek védelméért vezették be a korlátozásokat. A tapasztalatok szerint a harmincas zónákban be is következett a balesetek számának és súlyosságának várt csökkenése.

Kezdetben a súlyos kimenetelű esetek 25 százalékos visszaesése volt mérhető, a karambolok, gázolások 80 százaléka pedig a város úthálózatának azon 20 százalékán történt, ahol a gépkocsiknak az 50-es korlátozást kellett betartaniuk. Összességében 12 százalékkal csökkent a balesetek száma.

A pozitív eredmények fenntartásához egyre több, idővel már a rendőrség kapacitásait is meghaladó számú sebességmérés vált szükségessé, a fokozott ellenőrzések miatt azonban 2010-re ismét fegyelmezettebbé váltak az autósok.

Járulékos hatásként átlagosan három decibellel lett csöndesebb a város, továbbá a levegő is javult. A harmincas övezetekben mért nitrogén-oxid-koncentráció pedig negyedével esett vissza.

Nagy csatákra számíthat a főpolgármester

Az osztrák példa arról mesél, hogy nem lesz könnyű dolga a főpolgármesternek, nagy ellenállásra számíthat, amelyet várhatóan a politikai ellenfelei is meglovagolnak majd. Ezt követően pedig a fegyelmezetlen autósokkal kell megküzdeni. Sok traffipaxra lesz szükség, amely drága és szintén nem túl népszerű.

Dubaiban nem teketóriáztak

A világ egyik leggazdagabb városában, Dubaiban pénzzel oldották meg a sebességhatárok szigorú betartását. A főbb városi utakon 500 méterenként automata traffipaxok vannak, a kereszteződések és a zebrák többsége is teljesen bekamerázott, áthajtást figyelő online rendszerekkel. A bírság brutális, 300 ezer forintnak megfelelő összegnél indul, ezért a világ különböző, még a legsuttyóbb vezetési kultúrájú országából érkezett sofőrök is Dubaiban betartják a szabályokat és udvariasan átengedik a gyalogosokat a zebrán. Az ezer dollárnál induló büntetés rémisztő, szinte mindenki szabálytisztelő lesz tőle.

Kiemelt kép: Nagykörút – BPK-montázs