Lemondott ma Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár, miután bejelentették, hogy a távozó Palkovics László minisztériuma megszűnik és a közlekedési terület Lázár János minisztériumához kerül.

Lázárhoz került a közlekedés, Vitézy távozik

A kormány döntése értelmében Palkovics László miniszter lemondása után a közlekedési terület Lázár János minisztériumához kerül. A helyzet miatt ma 13 órakor Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár összehívta a minisztérium vezető munkatársait, bejelentette lemondását majd távozott. Ideiglenesen Kállai Éva helyettes államtitkár viszi az ügyeket, 48 óra van az átadás-átvételre – értesült a VEKE.

Megköszönte Vitézy a felkérést

A hírt percekkel ezelőtt Vitézy Dávid is megerősítette a közösségi oldalán így fogalmazott: „Ahogy ma a kormányinfón elhangzott, az új energetikai tárca létrejötte révén, Palkovics László miniszter lemondásával a Technológiai és Ipari Minisztérium megszűnik, ezáltal az eddigi közlekedési államtitkári feladataim is véget érnek. A közlekedési szakterület felügyelete az új kormányzati feladatmegosztás szerint Lázár János minisztériumához kerül át. Köszönöm Palkovics miniszter úrnak és a Kormánynak a megtisztelő felkérést és a közös munkát, úgy hiszem, az elmúlt fél évben a hazai közösségi közlekedés és a vasút számos nagy ügyében tudtunk a helyes irányba egyet előrelépni.”

HOPPÁ! A forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu! Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Hvg, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt.

Új feladat

Nem sokkal cikkünk megjelenése előtt Lázár János is reagált a változásokra, ezt írta a közösségi oldalán: „Minden magyar közlekedési miniszter elődje, az első felelős kormány tagja, Széchenyi István úgy fogalmazott: “Az ember annyit ér, amennyit használ.”  Az én hitvallásom is ez. Az új feladattal a Miniszterelnök most lehetőséget ad arra, hogy újabb területen járulhassak hozzá a haza és a haladás, a nemzeti szuverenitás és polgári fejlődés ügyéhez. A feladatot tisztelettel elfogadom. Nekilátunk!” – írta a miniszter.

Fél éves államtitkárság

Vitézy Dávid alig fél évvel ezelőtt lett közlekedésért felelős államtitkár a most megszűnő Technológiai és Iparfejlesztési Minisztériumban. Vitézy államtitkár a kinevezésekor arról beszélt, hogy a közlekedés nem csak egy ágazat a sok közül, hanem a jövőnk egyik záloga, a klímavédelem és a gazdaság fejlesztésének kulcsa, a fővárosi, nagyvárosi és a vidéki élet minőségének egyaránt meghatározó eleme.

Nem akart Lázárral dolgozni

Vitézy a kinevezését Orbán Viktor miniszterelnök javaslata nyomán Novák Katalin köztársasági elnöktől vette át május 25-én. Most alig fél évvel később pedig már le is mondott. Vélhetően nincs jóban Lázár Jánossal, nem akar vele dolgozni.

Óriási terület kerül Lázár Jánoshoz

A Vitézy Dávid vezette államtitkárság feladata a Kormány döntései alapján az országos közlekedéspolitika irányítása, a közlekedési stratégiai döntések és szabályozások előkészítése volt. Hozzá tartozott a MÁV-csoport felügyelete és a MÁV-Start, a MÁV-HÉV Zrt., a Volánbusz Zrt. és a GYSEV Zrt közszolgáltatásainak szervezése és megrendelése.

Családi háttér

Vitézy Dávid 1985-ben született Budapesten. Édesapja Vitézy László filmrendező. Édesanyja, a néhai Hankiss Ágnes, korábbi fideszes EP-képviselő, a Médiatanács volt tagja. Hankiss Ágnes annak az Erdős Péternek volt a lánya, aki a teljes magyar popzenét irányította a Kádár-rendszerben. Vitézy Dávid anyai nagyapja a Hungaroton egyik vezetőjeként az ország legismertebb és legbefolyásosabb menedzsere volt. Többek közt neki köszönhetjük a Neoton Famíliát. Vitézy a Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskolát kitűnő érettségivel fejezte be, majd a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudomány Egyetem közgazdász, regionális település- és területfejlesztési szakirán diplomázott.

Mesék helyett BKV buszokat nézegetett

2006-ban az Index egyik interjújában ezt mondta magáról Vitézy Dávid: „A dolog úgy kezdődött, hogy 8-9 éves koromban a 49-es busz vonalán laktunk, azzal mentem iskolába. Megkérdeztem a buszsofőröket, mit csinálnak, elkezdtem kijárogatni hozzájuk és pár év múlva ismertem az összes sofőrt a vonalon, sokukkal összebarátkoztam, közülük többen még ma is ott dolgoznak”. Vitézy egyik Lauderes osztálytársa a BudaPestkörnyéke.hu hírportálnak azt mesélte, hogy már az iskolában is menetrendeket dolgozott ki és ezzel „fárasztotta” osztálytársait. Már-már őrületbe kergette őket.

14 évesen már forgalmat irányított

Egy korábbi nyilatkozatában Vitézy arról beszélt, hogy élete meghatározó élménye volt, amikor 2000-ben, 14 évesen segítségül hívták egy csőtörés nyomán kialakul dugóhoz: a helyszínre sietett, és az iskolai órákat is hátrébb sorolva segített az utasok tájékoztatásában, sőt, elmondása szerint valódi buszokat is irányíthatott, mígnem helyreállt a Szilágyi Erzsébet fasor forgalma.

Villamosőrült  

15 éves korában az Indexen „villamosőrült” álnéven írt a fórumokban, cseteken. A BKV 2000-ben ki akarta rúgni az egyik fórumon rendszeresen irogató diszpécserét, az ő megvédésére alakult Vitézy közreműködésével a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, a VEKE. A szervezet egyik célja az üzemtörténet ápolása és régi villamosok felújítása mellett az, hogy minél jobb körülmények között utazhassanak a budapestiek. Néhány év múlva Vitézy lett a VEKE szóvivője.

Egyre több műsorba hívták

Vitézy Dávid nagyon jó nyilatkozó. A sajtó számára mindig elérhető volt és érthetően magyarázta el a közösségi közlekedés problémáit, a sikere tehát borítékolható volt. A VEKÉ-t az ő nevével azonosították, már-már egyszemélyes szervezetként élt a köztudatban. Érdekes fordulat, hogy azóta megromlott a VEKÉ-vel a viszonya, sokat kritizálják Vitézy tevékenységét.

Bebuszozott a tévébe

A BudaPestkörnyeke.hu hírportálnak a nevük elhallgatását kérő televíziós szerkesztők azt mesélték, hogy Vitézy képes volt hajnalban is felkelni azért, hogy busszal bemenjen egy-egy stúdióbeszélgetésre. A korai órákban is mindig tömegközlekedési eszközzel érkezett, soha nem kért taxit. Így amellett, hogy jó médiaszereplő lett, hitelesen is képviselte azt, amiről beszélt. Jogosítványt a mai napig nem szerzett.

Megvétózta a szocik tervét

Vitézy első nagy villantása 2008-ban volt, amikor Hagyó Miklós városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes alaposan át szerette volna írni a BKV paraméterkönyvét, méghozzá úgy, hogy közlekedésért felelős munkatársai gyakorlatilag negyven buszjáratot akartak megszüntetni. A változtatás városházi hívei a Műegyetemre szerveztek egy alibi lakossági fórumot, hogy el lehessen mondani, megvolt a társadalmi egyeztetés. Csakhogy a VEKE is kapott meghívót, és az egyesület alaposan rászervezett az eseményre: sajtót és civileket mozgósított. Azok a magánemberek is kaptak invitációt, akik az egyesületnek leveleket küldtek. Végül komoly lakossági fórum lett belőle, sajtóval, tévékkel, rádiókkal. Vitézy Dávid alaposan beolvasott a paraméterkönyv-módosítás támogatóinak. Vastapsot kapott, Hagyó Miklós pedig nemcsak a helyszínről vonult el, de végül az átalakítástól is visszalépett.

Egyenes út a BKV-hoz

Tarlós István felkérésére Vitézy Dávid 2007 elejétől 2009 végéig három éven át a BKV felügyelőbizottságának ellenzéki delegáltja volt. 2010-ben Tarlós István kinevezte a BKK élére. Sok kritikát kapott. Leginkább azért támadták mert nem volt vezetői tapasztalata, elhivatottságát és szakmai tudását azonban senki nem vonta kétségbe. Regnálása alatt valósult meg az 1-es és 3-as villamos felújítása és meghosszabbítása, a Bubi, a Futár, a budai fonódó villamoshálózat, valamint akkor adták át a négyes metrót is. 2014-ben azonban valami megváltozott Tarlós és Vitézy kapcsolatában, új vezetőt neveztek ki a BKK élére.

Tarlós kontra Vitézy

Vitézy leváltása után Tarlós István azt mondta: Vitézy Dáviddal majdnem lehetetlen együtt dolgozni a személyisége miatt, de a leváltása “nagyon széleskörű döntés volt”. Az akkori főpolgármester szerint a BKK szerepet tévesztett, egy túlduzzasztott, túlterjeszkedő, önjáró céggé vált. Úgy tett, mintha minden a saját szellemi terméke lenne, és a Fővárosi Közgyűlés, a tulajdonos fővárosi önkormányzat gyakorlatilag egy követő magatartásra kényszerült.

Diszkógömb

Innentől kezdve megromlott Tarlós és Vitézy viszonya. Legemlékezetesebb nyilvános csörtéjük 2016-ban volt, Vitézy Dávid a holland nagykövettel közösen bírálta a budapesti közlekedést. Tarlós István egy újságírói kérdésre akkor így reagált: „Nem egy mindenhonnan elcsapott, sértődött, bezárt múzeumot kegyelemből igazgató közgazdász fogja meghatározni egy diszkógömbös, Tütü nevű night klubból, mi legyen a budapesti közlekedésfejlesztéssel.” Tarlós a bezárt múzeum kapcsán arra utalt, hogy Vitézy Dávidot nem sokkal korábban nevezték ki az akkor már bezárt Közlekedési Múzeum élére, amelynek átszervezését és megújítását bízták rá, azóta is a múzeum igazgatója volt az államtitkári kinevezéséig.

Karácsony és Vitézy

2014-ben, Vitézy Dávid menesztésekor az akkor már Fővárosi Közgyűlés tagjaként Karácsony Gergely azt nyilatkozta, hogy szerinte nem volt probléma a BKK vezérigazgatójának munkájával. 2019-ben főpolgármesteri kampányában és megválasztása után Karácsony többször beszélt arról, hogy szívesen látná újra a BKK élén Vitézy Dávidot, azonban Vitézy 2020 januárjában már arról írt, hogy a budapesti közlekedést komplexen, az agglomeráció figyelembevételével kell kezelni. Ez pedig jóval nagyobb hatáskörről szólt, mint a városhatáron belül működő BKK.

A kormány felkérését fogadta el

Amikor létrejött a Budapest Fejlesztési Központ (BFK), a vezérigazgatója Vitézy Dávid lett, aki az agglomerációban élők számára rengeteg jó dolgot akart megvalósítani. “Az elővárosi tömegközlekedés fejlesztése nem csak az agglomerációból ingázók, hanem a budapestiek számára is elemi érdek. Azon akarok dolgozni, hogy Budapest jobb hely legyen, elsősorban az itt és a környékén élők számára” – fogalmazott akkor Vitézy.

Testhezálló feladat

Vitézy Dávidot szakmailag sem az ellenzéki, sem a kormányoldalon nem tudta eddig kikezdeni senki. Nehéz vele vitázni, hiszen naprakész közlekedési ismeretei vannak nem csak Magyarország, de Európa nagyvárosainak a közlekedésfejlesztéseiről, kötöttpályás rendszereiről. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemel,t kép: Vitézy Dávid – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu