Jelentős változást hoz az elektronikus nyugták bevezetése, amelynek a célja a hagyományos bizonylatok kiváltása. Ez a változás a vállalkozók és a vásárlók számára egyaránt új korszakot jelent. Meddig tart az e-nyugta tesztidőszak, és mire érdemes figyelni? A cikkben igyekszünk minden fontos kérdést megválaszolni a témával kapcsolatban.

A tesztidőszak célja, hogy az új technológiai követelményekhez zökkenőmentesen tudjanak alkalmazkodni a vállalkozók és a vásárlók. Ez idő alatt az adatszolgáltatások élesben működnek, de a hibák még egyszerűen javíthatóak. Ez az e-nyugta és e-pénztárgép tesztidőszak lényege.

Mire jó az e-nyugta?

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal egy olyan rendszer bevezetését tervezi, amely a papíralapú nyugta használatát előbb-utóbb teljesen megszünteti. Ennek része az e-nyugta, egy elektronikus formában kibocsátott bizonylat, amelynek rögzítése online rendszerben történik. A segítségével gyorsabban és egyszerűbben lehet kezelni a pénzügyi tranzakciókat.

Továbbá hozzájárul a gazdasági átláthatósághoz, a környezet védelméhez, az adminisztratív terhek csökkentéséhez, valamint a gyorsabb és pontosabb adatközléshez. Mindemellett a segítségével egyszerűbbé válhat a pénzvisszatérítés, valamint az árucsere folyamata. Ez annak köszönhető, hogy a papíralapú bizonylatokkal szemben az elektronikus változatok nem rongálódnak meg vagy vesznek el. Tehát az e-nyugta bevezetésével egy modernebb kereskedelmi rendszer alakítható ki.

Kiket érint a változás?

A változás minden olyan vállalkozást érint, amely jelenleg is köteles nyugtát kiállítani. Az ePénztárgép bevezetésével át kell állniuk az elektronikus bizonylat kiállítására. A rendszer azok számára jelent igazán nagy újdonságot, akik eddig kézi nyugtát állítottak ki.

Nemcsak a vállalkozásoknak van teendőjük a bevezetést követően, hiszen a vásárlóknak szükségük lesz egy okostelefonos alkalmazásra, amely egyedi QR-kódot generál. Ezt be kell olvasni a pénztárnál, és így az e-nyugta a NAV nyugtatárába kerül. Ezen a felületen a vásárlók bármikor elérhetik a bizonylatot.

Annak érdekében, hogy zökkenőmentes legyen az átállás, tesztidőszak áll rendelkezésre. Ennek lényege, hogy a vállalkozások megismerkedjenek az új folyamattal és tesztelni tudják az eszközöket. Továbbá ezalatt egyszerűen azonosíthatóvá válnak és megszüntethetőek a technikai problémák.

Meddig tart az e-nyugta tesztidőszak?

A tényleges bevezetésre 2025. július 1-jén kerül sor. Ettől a dátumtól kezdve kizárólag ePénztárgép regisztrálható. Azonban a tesztidőszak végéig ePénztárgép applikációval a korábban üzemképessé tett online pénztárgépek még használhatóak.

Ezekben a hónapokban az e-nyugták mellett továbbra is használhatóak a papíralapú változatok. Azonban fontos változás, hogy a kézi számlákhoz hasonlóan ebben az esetben is adatot kell szolgáltatni a NAV felé. Erre a kibocsátást követően három nap áll rendelkezésre. Az e-nyugta tesztidőszak 2028-ban ér véget, ezután már csak elektronikus bizonylat állítható ki.

Tehát a tesztidőszak célja, hogy a végleges bevezetés előtt minden résztvevő készen álljon, és minimalizálhatóvá váljanak a technikai hibák. A lényege, hogy a valós használati tapasztalatok alapján egy megbízható és stabil rendszer szülessen. Érdemes tehát kihasználni ezt a lehetőséget, hiszen a sikeres átállás hosszú távon mindenkinek előnyös lesz.

Ez a cikk szponzorált tartalom, megrendelő a cmo.hu oldalt működtető cég.