Az elsők között írtuk meg itt a Budapest és Környéke hírportálon, hogy teherautónak csapódott és meghalt egy biciklis férfi Etyeken, alig 24 óra múlva pedig majdnem ugyanott akkorát esett egy hölgy, hogy mentőhelikopterrel vitték kórházba. Elmentünk a Budapest-Balaton kerékpárút, ismertebb nevén a BUBA érintett szakaszára Etyekre, hogy megnézzük miért ennyire veszélyes ez a kanyar. Mi is meglepődtünk, hogy ezt így átvették, hagyják és a számos baleset ellenére sem változtatnak rajta. Az Aktív Magyarországért, ezen belül a kerékpárutak építéséért felelős kormánybiztos, Révász Máriusz hallgat. Nem indított azonnali vizsgálatot, nem kezdeményezte azonnal az útszakasz felülvizsgálatát, pedig öt évvel ezelőtt még hosszan értekezett a kerékpárosok biztonságáról, ráadásul nemrég bringázás közben őt is baleset érte.
Tragikus baleset Etyek szélén
Csend van Etyek szélén, pakolás zöreje hallatszik ki a mellettünk lévő udvarból aztán váratlanul feltűnik egy bringás a lejtőn, aki elképesztő tempóban zúz el mellettünk. Nagy sebességgel megy be abba a kanyarba, amelynek takarásában néhány napja egy teherautó állt. Ennek csapódott neki az a fiatal törökbálinti családapa, aki soha nem ért haza. Alig 24 órával később egy 30 év körüli hölgy szenvedett balesetet szinte ugyanitt, őt mentőhelikopterrel vitték a székesfehérvári kórházba. De hogy történhetett meg ez a két baleset, csak a kerékpárosok figyelmetlensége okolható? A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Túl gyorsan érkeznek a lejtőn lefelé Etyekre a biciklisek
A veszélyes kerékpárút-szakasz közvetlenül Etyek szélén található (térkép a cikk alján). Egy hosszú, meredek lejtő egy éles kanyarban végződik. Alábbi fotóinkon nem vehető jól ki az emelkedő meredeksége, de valóban hosszú, meredek, a bringások pedig tényleg nagyon gyorsan jönnek lefelé és azonnal a halálkanyarba és a faluba érkeznek. Természetesen lehet hibáztatni a kerékpárosokat, hogy miért mennek túl gyorsan, miért nem figyelnek, miért hajtanak be túl sebesen egy nem belátható kanyarba, ahol bármi lehet – például egy parkoló teherautó.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Ezen a keskeny, lejtős úton biciklisek és autók is közlekedhetnek

Biciklis a hosszú lejtőn felfelé – így csak lassan lehet tekerni

Berongyol egy bringás az etyeki halálkanyarba

Alapvető kérdések
A BUBA érintett szakaszát elnézve alapvető kérdések vetődnek fel bennünk. Miért közlekedhetnek ugyanezen a bicikliútnak nevezett nyomvonalon autók is? Miért engedik össze ilyen szűk úton a bicikliseket az autósokkal, pláne teherautókkal, amelyet itt nagyon nehéz kikerülni. Az is nagy kérdés, hogy a tragédia pillanatában az úton várakozó, rakodó teherautó sofőrje szabályosan parkolt-e ezen a keskeny úton.
Nagy baj
“Tudtuk, hogy baj lesz” – mondta portálunknak egy közelben lakó férfi. Azt is elmondta nekünk, hogy kilépni is fél a telkéről, mert egyik pillanatról a másikra elhúzhat közvetlenül az orra előtt egy bringás. Nagyon félti a gyerekeket, egyáltalán nem engedi ki őket egyedül az utcára. Azt is mondta az úr, hogy a lejtő és kanyar miatt várható volt, hogy előbb-utóbb nagy baj lesz itt.
Itt parkolt az a teherautó, amelynek nekiment a biciklis férfi – a helyszínelés nyomai még mindig az aszfalton vannak


Figyelmeztetés az aszfalton
A halálos baleset helyszínén van a Búzál-Mórocza pincészet rendezvényterme. A teherautó is vélhetően nekik hozott árút a tragikus időpontban. A dombról lefelé hajtó bringások számára valakik, talán a rendezvényház munkatársai sárga festékkel fújták az aszfaltra, hogy “lassíts” és azt is, hogy “rendezvény”. Ezekkel próbálják megakadályozni, hogy a dombról lezúzó bringások a kanyarban lévő bejárathoz érkező vendégek közé hajtsanak.
Kétségbeesett feliratok az aszfalton, közvetlenül a halálkanyar előtt


Újra tragédia történhetett volna
Valakik már felismerték az óriási veszélyt és azok helyett, akik valóban tehetnének a biztonságért egyszerűen az aszfaltra írták a bringásoknak, hogy lassítsanak le. Ottjártunkkor nem nagyon hatotta meg az aszfaltra festett szöveg az érkező kerékpárosokat, ha ismét ott állt volna egy teherautó, ismét tragédia történt volna.
Népszavazás a nyomvonal miatt
A Budapest-Balaton kerékpárút kialakításával kapcsolatban óriási viták voltak az Etyekkel szomszédos Biatorbágyon. Sokan előre látták, hogy senkinek sem lesz jó, ha a főutcán közvetlenül a kapuk előtt építik meg a bicikliutat és a helyiek majd félhetnek még a járdára is kilépni. Ott – érvénytelen – népszavazást is tartottak, aztán elterelték a bringásokat egy kevésbé forgalmas mellékutcára.
Biciklivel Etyek kifejezetten veszélyes hely
Etyeken viszont mindent úgy csináltak, ahogy Biatorbágyon nem akarták. A főutcán vezetik végig a bringásokat, ráadásul nem is az autósoktól fizikailag elválasztott aszfaltcsíkon, hanem a meglévő autóúton, ahol csak egy sárga záróvonal jelzi az autósoknak, hogy az út széle kerékpárút. Etyeken még az sem segíti a biciklisek biztonságát, hogy a falu főutcájának nagy részén 30-as sebességkorlátozás van érvényben az autósok számára.
Autósok, motorosok, biciklisek Etyek főutcáján. A 30-as tábla ellenére is veszélyes szakasz ez

A BUBA nem is kerékpárút?
A közösségi oldalakon sokan arról írnak, hogy a BUBA valójában nem kerékpárút, hanem csak egy kerékpárút-nyomvonal. A kettő között óriási a különbség. A BUBA jelentős részén nem választották el a kerékpárutat fizikálisan az autóúttól. Nagyon sok helyen autókkal, teherautókkal, motorbiciklikkel együtt tekernek a bringások, ez pedig veszélyes, különösen a gyerekekkel bringázó családoknak tűnik teljesen vállalhatatlannak.
Csendben van a bringás kormánybiztos
Révész Máriusz az Orbán-kormány Aktív Magyarországért felelős, lényegében kerékpárügyi kormánybiztosa nem szólalt még meg az etyeki tragikus biciklisbaleset ügyében, pedig a BUBA kialakítása a szívügye volt. Öt évvel ezelőtt Révész Máriusz még ezt posztolta: “Elfogadhatjuk-e, hogy kerékpárosaink halnak meg a legnagyobb arányban Európában?”
Azonnali beavatkozást igényelne
A kormánybiztos most nem posztol arról, hogy kezdeményezi a BUBA felülvizsgálatát, a rendkívül veszélyes szakaszok hatékony átalakítását, a kerékpárosok minél nagyobb védelmét, hiszen – láthatóan – egy kerékpárútnak nevezett aszfaltcsík, amelyen teherautók is járhatnak, parkolhatnak egy nem belátható kanyarban minden, csak nem biztonságos és a kormánybiztos azonnali beavatkozását igényelné nem pedig a hallgatást. A kerékpáros társadalomnak, az elhunyt édesapa hozzátartozóinak, a sérült hölgy családjának biztosan jól esett volna, ha a kormánybiztos most valódi politikusként a sarkára állt volna. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Ha térképen is megnéznéd hol van az etyeki halálkanyar, akkor kattints az alábbi képre
Kiemelt kép: Révész Máriusz kormánybiztos, háttérben az etyeki bringás halálkanyar. A fotó illusztráció, Adobe AI mesterséges intelligencia felhasználásával készült.

