A Fővárosi Közgyűlésen számos ügyben született döntés december 14-én, szerdán, ám Soproni Tamás (Momentum) 6. kerületi polgármester hiányolta, hogy a városvezetés áprilisi ígéretével szemben az idén nem terjesztette a közgyűlés elé az utasok érdekeit szolgáló, a taxiközlekedést megreformáló javaslatcsomagot.
Szolgáltatófüggetlen taxirendelés
Mint mondta, azt javasolják, a hatósági ár helyett legyen verseny a taxis-piacon, a “hiénák” helyett a taxiszövetkezeteket támogassák, és tegye lehetővé a város a szolgáltatófüggetlen taxirendelést. A polgármester felvetésével a Fidesz-KDNP frakció tagjai is egyetértettek. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Áprilisban döntöttek a taxitarifa-emelésről
Május 9-től emelkedtek a fővárosban a taxis tarifák: az alapdíj 700-ról 1000 forintra, a kilométerdíj 300-ról 400-ra, a percdíj pedig 75 forintról 100 forintra nő, erről akkor lapunk is beszámolt. Mint megírtuk a a taxirendelet módosítását egyhangúlag fogadta el a testület. Az elfogadott javaslatban akkor azt írták, hogy a 33 százalékos emelést a legutóbbi díjmegállapítások óta bekövetkezett eddig is jelentős üzemanyagár-emelkedés, valamint a megnövekedett infláció és a minimálbér emelkedése együttesen indokolta.
Egyeztetések
Pár napja itt, a BudapestKörnyéke.hu oldalán írtunk róla, hogy elindultak az egyeztetések a taxis érdekképviseletek és a budapesti városvezetés közt. Mivel mostantól nekik is piaci áron kell tankolniuk. Egyfajta új adózást szeretnének.
Inkább elmennek pihenni
A vállalkozások általány vagy katás adózók: sok dolgozó ügyel arra, hogy nehogy átlépje az évi 12 milliós határt, volt, aki elment szabadságra, emiatt például év végén kevesebb lesz a taxis – jelentette ki az Országos Taxis Szövetség elnöke az ATV Start című műsorában.
Már vannak ötleteik
Metál Zoltán kifejtette, van egy lélektani határ, amit nem szeretnének átlépni, de azt látják, hogy a tavaszi 35 százalékos emelést az utazóközönség elfogadta. Elmondta, tárgyalnak a Fővárossal az esetleges emelésről. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával és közösen egy javaslatcsomagot adnak át a Pénzügyminisztériumnak, amiben azt kérik, hogy a kisvállalkozók – az oktatók, autómentők, taxisok – valamilyen másmilyen adófajtát vehessenek igénybe.
Ennyit nőttek a költségek
A Digilog Consulting ügyvezetője szerint a fuvarozók 30 százalékra tették a kompenzálandó költségnövekedést, a tényadatok harmadik negyedév végére több mint 25 százalékot mutattak. Enyhe kapacitáshiány jellemzi a közúti fuvarozási piacot a koronavírus-járvány óta – mondta Lajkó Ferenc, aki egyben a Nit Hungary főtitkári tanácsadója is.
Kapacitáscsökkenés is jöhet
Úgy gondolják, hogy az üzemanyagár nem nő ilyen mértékben jövőre, ezért szerintük 20 százalék körül lehet a költségnövekedés 2023-ban. Recessziós időszakra számítanak, Lajkó szerint könnyen megtörténhet, hogy a kereslet-kínálat egy másik irányba mozdul el, azaz kapacitás felesleg keletkezhet, ami után a fuvarozók nem tehetnek mást, mint költséget és kapacitást csökkentenek. Lajkó 5-10 százalékos kapacitáscsökkenést is el tud képzelni.
Tizenöt százalékot emelnének
Az érdekképviseleti elnöke a Népszavának is nyilatkozott. Azt mondta, legalább 15 százalékkal növekedett egy taxis kilométerköltsége az ársapka eltörlése után. A javaslatokat több taxis szervezettel, így a Nemzeti Szakszervezet (NSZ) Taxis Tagozatával közösen szeretnék Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes elé tárni. Az NSZ elnöke, Bajzik Tamás a Népszavának úgy fogalmazott, hogy a tarifa javaslatoknál közgazdasági törvényszerűségeket vesznek figyelembe, amelyek a piaci kereslet és kínálat elvén nyugszanak.
Ezt hiányolják
A hatósági árak rendszerével szerinte „nincs gond“ és fent kívánják azt tartani, változásából (emeléséből) csak az „automatizmust“ hiányolják. Bajzik azt is írta, „a kínálati oldal már nem bírja el a költségeket“, ezért mindenképpen emelést szorgalmaznak.
Amit kérnek
A mértékét azonban ők sem árulták el. Az NSZ a napokban már nyilvánosságra hozta követeléseit. Eszerint a tarifa megállapodás mellett adócsökkentést, a kiadható taxi-engedélyek maximalizálását, illetve a taxis vállalkozások számának korlátozást kérik.
Más megközelítés
Az OTSZ-nél viszont nem adócsökkentésben, hanem egy „viszonylag új adózási formában gondolkodnak“, amelyet a fővárosi iparkamarával közösen dolgoztak ki. Kérik, hogy a „nagyobb mértékben üzemanyagot” használó szakmák alanyi adómentességi határát évi 12-ről 18 millió forintra emeljék. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: Illusztráció