Amint arról néhány nappal ezelőtt beszámoltunk, az Orbán-kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva 99 évre magánkézbe adná Budapest főpályaudvarainak ingatlanhasznosítását. A MÁV közlése szerint az épületek fejlesztéséhez járulnának hozzá a külső források, Vitézy Dávid szerint a pályázati kiírásban erre semmi garancia nincs, a ’90-es éveket idézi ez az általa rablóprivatizációnak nevezett megoldás. Szerinte Lázár János és emberei lényegében lenyúlják a közvagyont.
Magánkézben a pályaudvarok?
Nemrég nyilvánosságra került dokumentumokból derül ki, hogy az Orbán-kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva 99 évre magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását. Soproni Tamás terézvárosi polgármester szombaton jelentette be, hogy magánkézbe vándoroltatnák a Nyugati pályaudvar környéki vasúti területeket, ám a felhívások alapján, sok vidéki állomás mellett, a Déli, a Keleti és a Kelenföldi Pályaudvar is érintett a január végén záruló pályázatokban. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Rablóprivatizációs modell?
A kiírás szerint a MÁV Zrt. célja a fejlesztési területeken a 21. század elvárásainak megfelelő színvonalú ingatlanfejlesztések megvalósítása, a vasúttársaság azt írta, további egyeztetések várhatók a koncepciók véglegesítésére. Ugyanakkor Vitézy Dávid fővárosi képviselő szerint ez tipikusan az 1990-es évek eleji rablóprivatizációs modellje.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Nem kér garanciát
Vitézy Dávid szerint a MÁV 99 évig ingyen adná a teljes Déli, Nyugati, Keleti és Kelenföldi pályaudvarok ingatlanhasznosítását magáncégeknek. Ezért nem fizetnek ellenértéket és nincsenek elvárt garanciák. A kiírásokban nem szerepel semmilyen városfejlesztési vagy vasútfejlesztési előírás.
Orbán Viktort is megkérdezték a témában
Hétfőn, az LMP-s Kanász-Nagy Máté kérdést intézett Orbán Viktorhoz a parlamentben. A politikus azt szerette volna tudni, miért adnák 99 évre magánkézbe a budapesti pályaudvarokat, mert szerinte ez helytelen. „Hol van itt az erős állami szerepvállalás?” – kérdezte a miniszterelnököt.
Nincs pénz
A miniszterelnök azt mondta, hogy a hatalmas méretű vasúti pályaudvarok felújítása „iszonyatos mennyiségű pénzt venne igénybe”, de „mindenhonnan hiányzik a pénz”. Orbán Viktor szerint Magyarországnak nem lesz arra pénze, hogy ezeket a hatalmas pályaudvarokat fel tudja majd újítani. Ezért szerinte támogatandó, hogy azok kapják meg azokat, akiknek „van pénzük és képesek ezeket felújítani”. Orbán hozzátette, „nem a vasutat adjuk állami pénzbe, hanem azokat az épületeket”, amelyekre nincs pénz. Általános garanciákról nem akar most tárgyalni, de számos nyugati példa alapján azt látja, hogy lehet erről értelmesen tárgyalni.
A reptér pénzt hoz
Kanász-Nagy Máté szerint az azért furcsa, hogy 2124 még viszonylag messze van, ezt a 99 évet mégis elő tudták írni, de a szigorú előírásokat a befektetőkkel szemben nem. Bezzeg a reptérnél, mondta. Orbán erre úgy reagált, ha jól érti, az LMP-s képviselő vasúti, állomási illetéket vezetne be. Egyébként pedig, „a reptér pénzt hoz, a vasútállomás pénzt visz”, azok felújítása olyan feladat, amit az állam nem tud megoldani.
MÁV-Volán székház
Közben az is kiderült, hogy a Kopaszi-gáton 255 milliárd forintért épül a MÁV–Volán-csoport székháza. A BudaParton kap helyet még többek között az Állami Számvevőszék, a Nemzeti Választási Iroda és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala is. Ezzel egyidőben a kormány mindössze 20 milliárdot költene a vasút felújítására.
15 emeletes irodaház épül
Vitézy Dávid azt írja, hogy “sem új járművekre, sem pályafejlesztésre nem költ annyit Lázár János tárcája, mint a saját tulajdonú vadonatúj, 15 emeletes MÁV-irodaházra a Kopaszi-gátnál. A helyszínen, a Budafoki út és a Dombóvári út sarkán, már nagy erőkkel zajlik az építkezés.
Iroda-és lakóházak épülnek
A BudaPart projekt keretében irodaházak és lakóházak tömkelegét építik fel a Lágymányosi-öböl melletti Nádorkert városrészben. A projekt egyik első eleme a Mol felhőkarcolója volt, de mellette felépült már több lakóház és iroda is. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
NER-közeli cégek a tulajdonosok
A Korábban a Telex írt arról, hogy a BudaParton épülő irodaházak megrendelője a Kopaszi Gát Zrt., az ingatlanfejlesztő, az építkezés fővállalkozója, a Property Market Kft., utóbbi a Market-csoport részeként Garancsi István és Scheer Sándor tulajdonában van. A Kopaszi Gát Zrt.-nek négy tulajdonosa van:
- 4Z Investments Zrt. (tulajdonos: Hernádi Zsolt);
- Sinus Investment Zrt. (tulajdonos: Garancsi István);
- Market Asset Management Zrt. (a Market-csoport része); és a
- Dam Invest Kft., amely a Főnix Vagyonkezelő tulajdona, az utóbbit Tiborcz Istvánhoz, a miniszterelnök vejéhez szokták kötni, mivel az ő Diófa Alapkezelője menedzseli a benne tárolt pénzt.