A környezet kialakítása, amelyben dolgozunk vagy várjuk ügyfeleinket, vevőinket, nemcsak amiatt fontos, hogy mi magunk komfortosan érezzük magunkat és hatékonyan végezhessük a munkánkat. Az üzlethelyiség berendezése, színei, hangulata mind hozzájárulnak a képhez, amelyet a cégünkről közvetítünk. Emellett nagy szerepet játszanak abban is, hogy az ügyfeleink szívesen lépjenek be hozzánk, illetve hogy minél gyakrabban térjenek vissza. Nézzük, mely szempontokat érdemes szem előtt tartani egy felújítás esetén, hogy minél vonzóbb helyszínt alakítsunk ki.

Bár egyre népszerűbbek az online üzletek, a home office lehetősége, valamint az internetes webáruházak lapjain való keresgélés, abban azonban mind egyetérthetünk, hogy a személyes találkozásokat, tapasztalásokat és eszmecseréket nem pótolja semmilyen virtuális tevékenység. Vevőink számára rendkívül fontos, hogy szakmailag hitelesnek, biztonságosnak és az üzlet profiljával harmonizálónak ismerjék meg a közeget, ahol vásárolhatnak vagy segítséget kérhetnek.

A fizikai üzletek előnyei

A saját üzlet nyitása, felújítása mindig nagy lépés, és hosszan tartó mérlegelés előzheti meg. Az elmúlt években egészen megváltozott a gondolkodás a rengeteg új tényező miatt, amely váratlanul beköszöntött a hétköznapjainkba és ezzel az üzleti életbe is: a világjárvány vagy a háborúk alapjaiban módosították az igényeinket. 

Ugyanakkor a Covid miatti, bezártsággal töltött időszak azt is bebizonyította, hogy szükségünk van a személyes kommunikációra, a találkozásokra. Hiszen mást jelent látni, érinteni valamit, vagy a másik szemébe nézve megtárgyalni egy kérdést, mint azt egy online platformon megtenni. 

Milyen előnyei lehetnek üzleti szempontból, ha a vállalkozásunk megjelenik fizikai formában is?

Biztonság, elérhetőség

Egy saját üzlethelyiség biztosan jó tesz a brandnek több szempontból is. Egyrészt mindenképpen pozitív üzenetet közvetít a vásárlók felé, hogy van egy fixen elérhető üzletünk. Ebből arra következtethetnek, hogy a cég biztonságos, elérhető, szükség esetén segítségkérésre, cserére, a termék megtekintésére biztosan van lehetőség. Sok vásárló szeret személyesen meggyőződni egy termék minőségéről, eredeti színéről, formájáról, és a legtöbben preferálják, ha a vásárlás élményét átélhetik fizikai valójában is. Egy üzlet ezért mindig hívogató azok számára, akik alapvetően érdeklődnek az adott márka vagy termék iránt.

Márkaépítés szélesebb körben

Bár sokan hajlamosak azt hinni, hogy a XXI. században elég kizárólag az online marketingre helyezni a hangsúlyt, a népszerűsítés offline módjai is legalább ennyire lényeges elemei a márkaépítésnek. Azok ugyanis, akik nem érdeklődnek célzottan egy márka iránt, de konkrétan a termékkel találkozva fogékonyak lennének arra, egy hívogató üzlethelyiségre, egy ízléses kirakatra, egy jól megválasztott szlogenre, vagy vonzó logóra könnyen felkaphatják a fejüket és betérhetnek spontán az üzlethelyiségünkbe.

Presztízs és odafigyelés

Bárhogy is, de egy saját tér mindig azt jelenti a vásárló, ügyfél számára, hogy a cégnek van kerete, lehetősége és igénye is egy saját üzlet létrehozására. Ez nemcsak a vállalkozás érettségét, vagy komolyan vehető mivoltát hangsúlyozza, de arra is következtetni enged, hogy az adott üzemeltetőnek fontos a személyes kapcsolat, és nem fél a visszajelzéseket szemtől szemben fogadni.

Öt tipp a költséghatékony felújításhoz

Láthatjuk tehát, hogy amennyiben sikerült üzlethelyiséget találnunk, igenis érdemes belevágni annak kialakításába a márkánkra szabva. Ilyen esetben ránk vár a feladat, hogy olyan módon újítsunk fel, amely egyszerre komfortos, hívogató, harmonizál a cég arculatával és termékeivel, valamint ízléses, de mégis valamiféle egyediséget sugároz. Sokszor a legegyszerűbb dolgokkal is igazán megnyerő hatást érhetünk el, és nem kell a legdrágább megoldásokat választanunk ahhoz, hogy márkaazonos és megnyerő környezetet teremtsünk. Nézzük, mire érdemes figyelnünk!

A színek üzenete

Ha hívogató üzlethelyiséget szeretnénk kialakítani, nagyon fontos megfogalmazni, hogy melyek az alapvető céljai a termékeknek vagy szolgáltatásokanak, amelyeket kínálunk, kik alkotják a fő vásárlói kört, illetve milyen hangulatot szeretnénk teremteni az üzletben. 

Amennyiben a meghittebb, bizalmasabb beszélgetéseknek kell helyet adnunk, mert termékünk, szolgáltatásunk megkívánja  a bizalmas légkört, és egy-egy ügyféllel hosszabban tárgyalunk, használjunk letisztult, világos és pasztellszíneket. Ne alkalmazzuk a fehéret, mert az ridegséget, merevséget kölcsönöz a helynek, illetve a túl élénk árnyalatokat sem érdemes előtérbe helyezni, hiszen tolakodó hatást keltenek. A megnyugtató, lecsendesedést, gondolkodást segítő színek közé tartozik a halványkék, a halványzöld, a világos sárga vagy épp a világos narancsos árnyalat

Amennyiben több főt, netán kisebb csapatokat várunk, lazább, kötetlenebb beszélgetésre számítunk, alkalmazhatunk élénkebb színeket, illetve játékosabb formákat is.

Az anyagok használata

Az, hogy milyen anyagokat használunk a melegburkolásnál, a berendezésnél, vagy a kiegészítők tekintetében, szintén lényeges szempont. Azokban a terekben, ahol a partnerekkel, vevőkkel, ügyfelekkel találkozunk, mindenképpen a melegburkolatokban érdemes gondolkodni: nem csupán a hőtartás miatt hasznos ez a fajta burkolat, de az otthonosság érzetét és a komfortosság hatását is erősíti a látogatóban. 

A melegburkolatok kiválasztásánál az arculattal és a falak színeivel harmonizáló árnyalatokkal számoljunk: számos fa hatású verzióval találkozhatunk már a burkolatok között, amelyek könnyen tisztíthatóak, mégis melegséget, bizalmat sugároznak. A falakon megjelenő világos, pasztelles árnyalatokat remekül kiegészíthetjük a mélyebb, melegebb, otthonosságot közvetítő tónusokkal. A vizesblokkokban, raktárhelyiségekben pedig érdemes a hidegburkolatok között válogatni. 

A kirakat összképe

Természetesen az üzletbelső rendkívül hangsúlyos a vevő véleményének formálásában. Ám az első benyomást – amely sokszor döntő jelentőségű, hiszen ennek kapcsán dől el, betér-e a potenciális vevő az üzletbe – a kirakat határozza meg. Fontos tudatosítani, hogy nem mindig a legfeltűnőbb a leghívogatóbb is egyben. Sokszor éppen a harmónia, a letisztultság az, amely becsalogatja a vásárlót egy zűrös nap közepén, vagy egy nyüzsgőbb városrész üzletsorán áthaladva.

A kirakat lehet betekintő, amikor szándékosan láttatja az üzletbelsőt – ennek kialakítása kisebb költségekkel jár, ebben ez esetben viszont nagyon fontos figyelni arra, hogy a belső látvány és a kívül elhelyezett táblák, termékek, színek harmóniában legyenek. A betekintő kirakat előnye még, hogy igazán bizalmas légkört sugároz: a nyitott kialakítással, az otthonos színekkel a bizonytalanabb, kérdésekkel teli vevőt is be lehet vonzani az utcáról

A zárt falas kirakat kivitelezése költségesebb lehet: ez akkor hasznos, ha termékünkkel, szolgáltatásunkkal kapcsolatban bővebben informálnánk az arra sétálókat. Több szöveges, reklámszerű tartalmat, látványelemet enged, viszont teljesen különválasztja a külső és a belső teret, valamint a közölnivalót egymástól.

A logó megjelenítése, a letisztult kiegészítők 

A jó marketing egyik legfőbb eleme a logó megjelenítése, amelyet nem csak önmagában alkalmazhatunk a termékek csomagolásán, vagy a netes hirdetésekben. Jó ötlet ugyanis, ha annak formáit, színeit is becsempésszük az üzlethelyiség kialakítása, berendezése, dekorálása során. 

Ha a logó színe erős, domináns vagy túl élénk, akkor inkább a kiegészítők terén alkalmazzuk azt: egy-egy párna a székeken, egy feltűnő, színes lámpa, vagy egy hozzá passzoló szőnyeg mind-mind segítségünkre lehetnek az arculat felépítésében. Ha finomabb, pasztelebb színeket használ a logónk, akkor akár a falakon is visszaköszönhetnek az árnyalatai. Amennyiben egy-egy karakteres forma, minta is része a logónknak, ne féljünk ugyanazt alkalmazni akár a polcok elrendezésében, a képkeretek alakjában, vagy a kirakat alakításában. Persze lényeges, hogy mértékkel és ízléssel tegyük mindezt!

A dekoráció

Egy üzletben a dekorációt tekintve nem kell túlzásba esni, hiszen az elsődleges hangsúly a termékeken van – éppen ezért nem jó, ha áthelyezzük a fókuszt másra. Azonban az otthonosság érzése mindig jót tesz a vásárlónak, szívesebben lép be, és tölt hosszabb időt az üzletben, ha kellemes számára a légkör. A falmatricák, vászonképek remek és költséghatékony választást jelenthetnek: ezek segítségével a cég arculatához illő motívumokat, elemeket is elhelyezhetünk a falakon, de a termékkel kapcsolatos képeket is készítetthetünk egyedi méretek, igények szerint.

Plusz egy tipp: a hangulat

Ahhoz, hogy a vevő jól érezze magát az üzletben, természetesen nem csupán a külső jegyek járulnak hozzá. Legalább ennyire lényeges, hogy kedves és hozzáértő személy fogadja, aki odafigyel a kérdéseire. Éppen ezért – amennyiben nem mi magunk vagyunk jelen – helyezzünk nagy hangsúlyt az alkalmazottak megfelelő felkészítésére, és adjunk lehetőséget a visszajelzésre vásárlóink számára. Ha a fizikai üzlet egyik legfőbb előnye a személyes kontaktus megvalósulása, akkor éljünk is ennek lehetőségeivel és figyeljünk oda az emberi jellemzőkre is!Bár egy saját üzlet nyitása nagy lépés egy vállalkozás életében, számos előnnyel jár, amelyek miatt megéri emellett dönteni. A megvalósítás pedig talán egyszerűbb, mint elsőre gondolnánk: ha tudatosan figyelembe vesszük a fent említett szempontokat, akkor költséghatékonyan alakíthatunk ki egy hosszú távon is működőképes és jövedelmező üzlethelyiséget.

Ez a cikk szponzorált tartalom. Kattintson ide, ha Ön is kipróbálná ezt a népszerű hirdetési formát. A hivatalos, auditált mérések szerint a Like Company Media Group hírportáljait a forgalmas napokon 600 ezer ember olvassa.