Napra pontosan tizenöt éve rejtélyes tragédia rázta meg az országot. Ráckeve és Kiskunlacháza térségében lezuhant a budaörsi mentőállomás helikoptere. A pilóta és az ápoló életét vesztette, a sérült kisfiú, akiért a gép korábban elrepült, a csodával határos módon túlélte a becsapódást. A vizsgálatok során érdekes manőverekről, ittas ápolóról és egy véres füzetről is írtak, de az ezzel kapcsolatos kérdésekre azóta sem érkeztek válaszok.

Sérült fiúért ment a mentőhelikopter

2008. július 31-én kora délután egy égési sérült gyermekhez riasztották Budaörsről Paksra a MEDIC-14 hívójelű, EC 135 típusú mentőhelikoptert. A gép 13 óra 02 perckor szállt le Pakson. Felvette a sérült fiút és édesanyját, majd 13 óra 25 perckor elindult Budapestre. 13 óra 43 perckor azonban eltűnt a radarernyőről, a pilótával nem sikerült kapcsolatba lépniük a légi irányítóknak. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Jelentették, hogy lezuhantak

Rajta, a sérült gyermeken és az édesanyán kívül egy mentőorvos és egy ápoló utazott a helikopteren; az ápoló elől, a pilóta melletti ülésen, a többiek a gép hátsó felében. Néhány perccel a MEDIC-14 eltűnése után több utasszállító repülő jelezte: Ráckeve-Kiskunlacháza térségében vészjeleket vett. Ezzel egyidejűleg az Országos Mentőszolgálat ügyeletese is hívást kapott. A vonal túlsó végén a MEDIC-14 mentőorvosa volt. Lezuhantak, sürgős orvosi segítségre van szükségük – közölte az ügyeletessel.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Leálltak a hajtóművek

Mint később kiderült, a helikopter hajtóművei leálltak, ez okozta a balesetet. Az ápoló a gép becsapódásakor meghalt, az életveszélyes sérülést szenvedett pilóta pedig három nappal később, a kórházban hunyt el.

Szinte sértetlenül megúszta a kisfiú

A többiek túlélték a zuhanást: a mentőorvos és az édesanya súlyos sérülésekkel, míg az égési sérült kisfiú szinte sértetlenül, köszönhetően annak is, hogy a mentőorvos minden erejét összeszedve a zuhanás után kimentette őket a roncsok alól. Tettéért később kitüntették.

Az ország egyik legjobbja volt

Az elhunyt pilóta, Hatala János az ország egyik legtapasztaltabb pilótája és elismert oktatója volt. Korábban a hadseregnél és a rendőrségnél szolgált, a légi mentőknél már a pilóták főnökeként, főpilótaként dolgozott.

Rendkívüli tragédia volt

A helikopterbalesetek nem ritkák ugyan, ez a tragédia mégis rendkívüli volt. Ez volt az első eset, hogy egy ilyen típusú helikopteren a jobb- és a baloldali hajtómű is felmondta a szolgálatot. A kérdésre, hogy mindez miért történhetett meg, a hazai és a nemzetközi vizsgálatok eredményeitől reméltek választ az érintettek, köztük a tragédiában elhunytak hozzátartozói.

Nem derült ki minden

A jobb oldali hajtómű leállását műszaki hiba okozta, de a baloldali hajtómű leállásának oka nem ismert – erre a következtetésre jutott elsőfokú határozatában a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). A dokumentum a pilótát tette felelőssé a tragédiáért. A pilóta családja fellebbezett. A másodfokú határozat bizonyítottság hiányában már nem a pilótát okolta a balesetért.

Véres ujjlenyomatok

Máig érdekes kérdés, hogy a roncsban megtalált Légiüzemeltetési Utasítás füzetlapjain véres ujjlenyomatokat találtak, de a jelentés nem említi, kié az ujjlenyomat, s miért véres. Ugyanis ezt sem vizsgálták. A roncs alá szorult ápoló a becsapódás után azonnal meghalt, a pilóta pedig az ütközéskor kirepült a szélvédőn, ami azt feltételezi, hogy a földet érés után már egyikük sem nyúlhatott a füzethez. Csak előtte, a levegőben. Ez logikus is, hiszen ezt a füzetet vészhelyzet esetén „érdemes” lapozgatni.

Ittas volt az ápoló

A vizsgálatok kiderítették, hogy a pilóta mellett ülő ápoló a baleset idején ittas volt, vérében 1,047 ezreléknyi alkoholt mutattak ki. Ilyen mértékű alkoholos befolyásoltság akár gátlástalansággal, agresszivitással, túlértékeléssel is járhat, a jelentésből mégsem derül ki, hogy az alkohol játszhatott-e bármilyen szerepet a tragédiában – írta korábbi visszaemlékezésében a hvg.hu.

Különös manőver

A helikopter feltételezett mozgása is különös volt. A fedélzeti GPS-adatok szerint a gép a baleset idején 100-170 méter magasan, 240 km-es sebességgel haladt. A radarkép tanúsága szerint 13 óra 42 perckor nagyjából 400 méter magasságig emelkedett, majd intenzíven vesztett magasságából. Végül a radarjel 13 óra 43 perckor Kiskunlacházától 2,2 km-re eltűnt. A szakemberek azt mondják: egy tapasztalt pilóta ilyen manővert biztosan nem csinált volna.

15 éves évforduló

A tragédia pontosan 15 éve történt. A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. nem feledkezett el az elhunyt bajtársakról. „A budaörsi gép tragédiájának 15. évfordulóján emlékezünk Bajtársainkra!  Amíg él a szeretet és az emlék, addig igazából nincs halál…” (Cassandra Clare) – írták Facebook-bejegyzésükben. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Az elhunyt bajtársak

Kiemelt kép: az elhunyt pilóta és az ápoló. Fotók: Facebook.