Drágul a parkolás Budapesten. Augusztus 1-től több kerületben változnak a parkolási zónák, a 13. kerület egy része például a legdrágább zónába került.

A parkolási rendelet módosításáról döntött szerdán délután a fővárosi közgyűlés. Eszerint négy kerületben, a 2., a 12., a 13., és a 14. kerület egyes parkolási zónáiban eggyel drágábbra ugranak a díjtételek.

A fővárosi parkolási rendszerben ötféle díjtétel van (175, 265, 350, 440, 525 forint óránként), és attól függően alkalmazzák, hogy az adott parkolási zónában milyen sokan akarnak parkolni, vagy mennyire akarják megóvni a parkoló autóktól. Az 5. kerületben a legdrágább, és ahogy haladunk kifelé a parkolási zónákkal, úgy lesznek alacsonyabbak az óránkénti díjtételek. Ez a rendszer lehetőséget ad arra is, hogy a parkolási díjakat úgy emeljék az egyes zónákban, hogy a rendeletben rögzített díjtételek nem emelkednek, csak a zónában ugrik egyek a díjtétel-besorolás.

A koronavírus-járvány miatt márciustól ingyenes volt a parkolás Budapesten, de a kormány a napokban feloldotta ezt az intézkedést, és július 1-től ismét fizetni kell mindenhol. A drágulás augusztus 1-től kezdődik.

A drágulási lavinát 2018-ban az 5. kerület indította el, ahol szinte mindenhol a lehető legmagasabb, óránként 525 forintos díjtételt kezdtek alkalmazni. Ez sok autóst arra ösztönzött, hogy a szomszéd kerület eggyel olcsóbb zónájában parkoljon, és ez a többlet parkolási igény a 13. kerületben csapódott le a legerősebben. Ezért a kerület javaslatára a főváros várhatóan úgy dönt, hogy az eddigi 2-es díjzónák legyenek 1-esek (azaz 440 forint helyett 525 forint legyen az érvényes parkolási díj), a 4-es legyen 3-as, az 5-ös pedig 4-es, azaz sávosan minden zónában emelkedjen ugorjon egyet a díjtétel.

Az Újlipótváros területén a Nagykörúttól a Dráva utcáig mindenhol a legmagasabb tarifát kell majd fizetni. Emellett a kerület egy keskeny sávban tovább terjeszti a fizető parkolás északi határát: a vasútvonal helyett a Dugonics és a Madridi úton húzódó kerülethatár lesz egyben a fizető zóna határa is – írja az Index.

A 12. kerületben megunták a díjzónákat, ezért a kerület javaslata szerint – mivel a parkolási kereslet egyenlően oszlik meg a parkolási övezetekben –, egységes, 440 forintos díjtételt vezetnek be az összes díjzónában. Emellett a kerület itt is bővít: fizetőssé teszik gyakorlatilag a János-kórház környékét, azaz a Diós árok és Kútvölgyi út közötti részt a Józsa Béla közig, és az Alsó-Svábhegyi útig.

A 2. kerület a Margit híd és Szépvölgyi út közé eső fizetős övezetében is drágul a parkolás: az eddigi 5-ösről (175 Ft) helyett rögtön 3-asra (350 Ft-ra) ugrik. Emellett a Marczibányi tér területén lesz változás: itt is magasabbra ugrik a díjtétel, és az eddigi korlátlan idejű parkolást felváltja a maximum 3 órás parkolás (ennek letelte után újra parkolójegyet kell váltani).

Zuglóban a Mexikói út és a Nagy Lajos király út közötti sáv fizetős zónájában változik a díjtétel az eddigi 5-ösről 4-esre, azaz 175 Ft/óráról 265 Ft/órára. A fizetős övezet is bővül az Örs vezér tere körüli területekkel.

A 7. kerület is drasztikusan emelne

Niedermüller Péter, a 7. kerület polgármestere el tudná képzelni, hogy a BKV jegyárak 1,5-szerese helyett a 2-2,5-szeresét (7-800 forintot) kérjék el maximális összegként.

Ha a belvárosi polgármesterek nagyon magasra emelik a parkolási díjakat, a peremkerületek megtelnek autókkal, hiszen az agglomerációból bejáró autósok kijjebb teszik majd le a kocsit és BKV-val mennek befelé. Kérdés, hogy a külső kerületek lakói így hol tudnak majd parkolni.

A belvárosi drágulásra vélhetően a külvárosi területek is parkolásidíj emeléssel reagálnának, hogy ne teljenek meg az utcák agglomerációs autókkal, ahogyan ezt már Zugló is megtette.

Kiemelt kép: illusztráció