Újra magyar kézbe kerülhet a ferihegyi repülőtér, egy hazai vállalatokból és üzletemberekből álló konzorcium ugyanis visszavásárolná a repteret üzemeltető céget. A tranzakció százmilliárdokba kerülne, részt vesz benne a félig állami tulajdonban lévő MOL is, a repülőtér 1000 milliárd forintot érhet.

A nemzetközi hírügynökség szellőztette meg

A Bloomberg hírügynökség értesülései szerint, amit később Jellinek Dániel üzletember is megerősített, az Indotek által vezetett hazai konzorcium megvásárolná a budapesti repülőtér jogait. A konzorcium tagja a MOL is.

99 évre adták a jelenlegi tuzlajdonosnak

A repülőtér használati jogát 2005-ben adta el a Gyurcsány-kormány 99 évre egy külföldi vevőnek. Jelenleg ezt három befektetőcsoport birtokolja: a szingapúri szuverén vagyonkezelő alap, a GIC, egy kanadai nyugdíjalap és a repülőtéri üzemeltetéssel foglalkozó AviAlliance.

Nem illik a MOL profiljába

A tulajdonosok nem erősítették meg eladási szándékukat, az Erste Befektetési Zrt. elemzőinek a véleménye szerint a MOL profiljába és stratégiájába nem illik bele a repülőtér megvásárlása.

Percenként indultak járatok

Tavaly szinte percenként indultak repülőgépek, 2019 az egyik legsikeresebb év volt a légikikötő történetében: a Budapest Airport bevétele jóval meghaladta a 300 millió eurót. Idén viszont mintegy 90 százalékos forgalomcsökkenéssel számol a vállalat.

1000 milliárd forintot érhet

A koronavírus-járvány okozta válság kitörése előtt Magyarország legnagyobb légikikötőjének értékét hárommilliárd euróra becsülték, és több mint 16 millió utas fordult meg itt. Idén várhatóan harmadára csökken a forgalom.

Tárgyalnak a megvásárlásról

A repteret megvásárolni szándékozó magyar konzorcium egyik tagja, az ingatlanbefektetésekkel foglalkozó Indotek-csoport vezérigazgatója, Jellinek Dániel az M1-nek megerősítette, hogy üzleti tárgyalásokat folytat a Budapest Airport megvásárlásáról, ám a bizalmas jellegű egyeztetésekről további tájékoztatást nem adott.

30 milliárdos éves profit

Regős Gábor, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. vezető elemzője úgy nyilatkozott: korántsem mindegy, hogy hazai, vagy külföldi magánkézben van Magyarország légiközlekedési központja, nem mindegy, hogy a profit – ami tavaly mintegy 30 milliárd forintot tett ki – az országban marad vagy külföldre kerül.

Visszavágták a költségeket

Beszámoltak arról is, hogy a Budapest Airport közelmúltbeli tájékoztatása szerint a következő hónapokban kizárólag a repülőtér biztonságos üzemeltetése érdekében szükséges kiadásokra költenek, a beruházások számát erőteljesen csökkentik, és a meglévő forrásokat az alapvető repülőtér-üzemeltetésre, valamint a bérekre fordítják.

Kiemelt kép: Ferihegyi repülőtér – Fotó: BPK