A 3. kerületi önkormányzat megszavazta, hogy vigyék a föld alá a szentendrei HÉV Óbuda-Békásmegyer közötti szakaszát. Az ötlet eredetileg a eredetileg a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületé, kérdés, mi történik majd ezután.

Óbuda-Békásmegyer talán legnagyobb közlekedési problémája a HÉV vágányok elvágó hatása, amely csúcsidőben nagyon megnehezíti a kelet-nyugat irányú autós közlekedést a kerületben. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, közismertebb nevén a VEKE kompromisszumos javaslatot dolgozott ki a szentendrei HÉV egyik szakaszának átalakítására.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Dorner Lajos elnök elmondta: az ötlet lényege, hogy lesüllyesztik a vasúti pályát, de a költségek kímélése miatt nem teljes hosszban, hanem csak ott, ahol feltétlenül szükséges. A javaslat alapján a szerelvények Békásmegyer állomás után mennének le a föld alá, majd Rómaifürdő megálló előtt jönnének ki. Úgy látja, ennél kisebb beavatkozással már nem lehetne eredményt elérni. A beruházás költségét 10-15 milliárd forintra becsüli a szervezet – derül ki Facebook-oldalukról.

2,6 kilométeren lenne változás

A VEKE innovációja, hogy nemcsak lesüllyesztik a síneket, de egyben új nyomvonalra is helyezik. Történelmi okok miatt ugyanis a HEV pályája a régi Szentendrei út vonalát követi, amely korántsem egyenes, fölöslegesen kanyarog. A szervezet szakemberei azért választották a Szentendrei út helyett a Batthyány utca-Rákóczi utca nyomvonalat, mert ez egyenes, rövidebb, nincsenek benne lassítást okozó ívek, és, ami a legfontosabb, az építkezés idejére nem kellene lezárni a HÉV-et – írja a Napi.hu.

Jelenleg már zajlik Békásmegyer állomás akadálymentesítésének közbeszerzési eljárása és egy nagy p+r-parkoló tervezése a BKK Zrt. kivitelezésében. Ez az állomás marad a felszínen, ám a VEKE tervei szerint rögtön azután a sínek elkezdenek a térszint alá süllyedni, és a Pünkösdfürdő utcai átjárót már alulról keresztezik.

A kéregvezetés miatt egyetlen új megállót kell építeni, Csillaghegy a jelenlegi helyéről néhány száz méterrel arrébb kerülne. Az új Csillaghegy megálló egy úgynevezett galériás állomás, ahol az utasok az aluljáró szintjére érkeznek, így juthatnak el a kereszteződés minden sarkába.

Az Ürömi út 2 felől érkezők autósok részére többszintes P+R építhető a jelenlegi piac parkolója helyén, amelynek közvetlen kapcsolata lesz az aluljáróhoz úgy, hogy minden irány akadálymentes lehet.

A beavatkozás teljes hossza 2,3 kilométer (a mai pálya 2,6 kilométer hosszú ezen a szakaszon), amelyből a kéregvezetésű szakasz nagyjából 1, 6 kilométeres lesz. Ez azonban csak a későbbiekben valósulhat meg, a VEKE által javasolt megoldással viszont Csillaghegy és Békásmegyer már belátható időn belül fellélegezhet – idézik Dorner Lajost.

Szavaztak a politikusok – de lesz rá pénz?

A beadvány szerint a képviselő-testület úgy határoz, hogy a VEKE javaslatát támogatja, azt a kerület és a kerületi lakosság érdekében feltétlenül megvalósítandónak tartja és azt a továbbiakban a testület saját javaslataként jegyzi.

A testület felkérte a polgármestert, hogy forduljon a kormányhoz annak érdekében, hogy a H5-hév fejlesztésével kapcsolatos, hamarosan kiírásra kerülő megvalósíthatósági tanulmányok, engedélyes és kiviteli tervek a kerület javaslatának figyelembevételével készüljenek el.

Kiemelt kép: H5-ös HÉV